اختصاصی چیلانچرا صنعت فولاد از پیشگامان بهره‌گیری از هوش مصنوعی بود؟ / هوش مصنوعی بازار ارزان‌فروشان فولاد را تهدید می‌کند؟ ؟
صنعت فولاد از صنایع پیشرو در استفاده از هوش مصنوعی بوده است، زیرا این فناوری از قابلیت‌هایی چشمگیری در کاهش هزینه‌های تولید، نگهداری و کنترل کیفیت زنجیره فولاد برخوردار است، همچنین می‌تواند از میزان آلایندگی آن به عنوان یکی از آلاینده‌ترین صنایع جهان بکاهد و قدرت رقابت فولادسازان را در بازار رقابتی فولاد جهان ارتقا دهد.

به گزارش  چیلان ، پدیده‌ای که از آن به عنوان «هوش مصنوعی» یاد می‌شود، فناوری است که قابلیت تفکر دارد، البته این مدل از تفکر با تصویری که از تفکر انسانی داریم بسیار متفاوت است اما در واقع از همان تقلید می‌کند و ماشین‌های مجهز به هوش مصنوعی رفتارهای انسان‌ها را شبیه‌سازی می‌کنند.

این روزها هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای در صنایع گوناگون به کار گرفته می‌شود و صنایع در تلاش برای بالفعل‌سازی همه پتانسیل‌هایی که راندمان کار ارتقا می‌دهند، تصمیم‌گیری‌ها را بهینه‌سازی می‌سازند و حضور در بازارهای رقابتی را تقویت می‌کنند، به بهره‌گیری از توانمندی‌های هوش مصنوعی روی آورده‌اند. صنعت فولاد هم نه تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه یکی از صنایع پیشگام در بهره‌گیری از هوش مصنوعی به شمار می‌آید.

چرا فولاد در استفاده از هوش مصنوعی پیشرو است؟

شرکت کانادایی «کانواس اِی‌آی» که در زمینه به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنایع فعالیت دارد، در مقاله‌ای که درباره کاربرد هوش مصنوعی در صنعت فولاد منتشر کرده می‌نویسد: بررسی ماهیت این صنعت به روشنی نشان می‌دهد که چرا فولاد در ورود به دنیای هوش مصنوعی پیشرو بود، فولاد صنعتی پیچیده و مبتنی بر حجم سنگینی از داده‌هاست که به کارکرد شمار بالای نیروی کار شاغل در آن متکی است. در نتیجه اینها فولادسازان در تلاش هستند عملکرد خود را ارتقا دهند، ایمنی کار را بالا برند و هزینه‌های تولید را کم کنند، بنابراین به هوش مصنوعی روی آورده‌اند چون این فناوری فرصت‌های جذابی برای ارتقای عملکرد آنها در زمینه‌های یادشده در اختیارشان می‌گذارد.

فولادسازانی که هوش مصنوعی را به فرآیند تولید وارد کرده‌اند، از این فناوری برای دستیابی به یک امتیاز رقابتی استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی با ارتقای بهره‌وری و  بهینه‌سازی تولید فرصت‌های جدیدی برای تولیدکنندگان می‌آفریند، این فرصت‌ها طیفی از شناسایی و طبقه‌بندی ضعف‌ها تا تعمیرات و نگهداری و کنترل کیفیت را دربرمی‌گیرند.

فناوری هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که از طریق سنسورهای هوشمند با جمع‌آوری داده‌ها در هر مرحله‌ای از زنجیره تولید فولاد  موثر واقع شود. این مراحل از تولید مواد خام گرفته تا تولید محصول نهایی را شامل می‌شود.

این داده‌ها پس از جمع‌آوری با الگوریتم‌های هوش مصنوعی تحلیل می‌شوند و الگوهایی را شناسایی می‌کنند که به ارتقای بهره وری و کیفیت بینجامد.

جایگاه دیگر تاثیرگذاری هوش مصنوعی تولید و نگهداری محصولات و تجهیزات است، اموری که در بیشتر مواقع زمان‌بر و هزینه‌بر هستند. با این حال هوش مصنوعی می‌تواند به کاهش این هزینه‌های زمانی و مالی کمک کند. هوش مصنوعی این کار را با پرده‌برداری از جریانات و ارتباطاتی انجام می‌دهد که پیش از این قابل شناسایی نبودند اما حالا شناسایی این روندها و ارتباطات امکان نگهداری تجهیزات را بالا می‌برد.

کنترل کیفیت دیگر جایگاهی است که هوش مصنوعی در آن به طور چشمگیری موثر واقع می‌شود. الگوریتم‌های هوش مصنوعی با تحلیل حجم بالای داده‌هایی که به وسیله سنسورهای نصب‌شده در کارخانه جمع‌آوری شده، می‌توانند چالش‌های احتمالی را به سرعت شناسایی کنند و برای حل آنها پیشنهاداتی ارائه دهند.

مزایای هوش مصنوعی برای صنعت فولاد

صنعت جهانی فولاد در شرایط سختی قرار دارد. افزایش هزینه‌های تولید، ایجاد رقابت از سوی کشورهایی که محصولات زنجیره را با قیمت پایین عرضه می کنند، مازاد تولید و نگرانی‌های برآمده از وضعیت سیاسی جهان نیاز به بهره‌وری تولید و تقویت آن را ایجاد کرده است. فولادسازان با هدف کاهش هزینه‌ها، ارتقای کیفیت و مدیریت بهتر کسب و کار خود به هوش مصنوعی روی آورده‌اند.

هوش مصنوعی در مسیرهای گوناگونی راهگشای فولادسازان است. این فناوری با بهینه‌سازی ترکیب مواد خام کمک می‌کند تا از هزینه تولید آنها کاسته شود.

هوش مصنوعی می‌تواند در رصد فرآیندهای تولید و شناسایی زودهنگام عیوب این فرآیندها موثر باشد و پیش از اینکه این عیوب تبدیل به مشکل شوند، آنها را شناسایی کند.

هوش مصنوعی می‌تواند کمک کند فولادسازان درک بهتری از عملکرد دارایی‌های خود داشته باشند و بتوانند آنها را بهتر مدیریت کنند، این دارایی‌ها شامل اموال و کالاها، تجهیزات تولیدی و حمل و نقلی می‌شود.

هوش مصنوعی می‌تواند در ساده‌سازی فرایندهای تولید و کاهش میزان باطله حاصل از تولید به کار آید و همچنین در فراهم‌آوری خدمات بهتر به مشتریان با درک نیازها و ترجیحات آنها مورد استفاده قرار بگیرد.

کاهش آلایندگی صنعت فولاد با هوش مصنوعی

محصولات صنعت فولاد، در جایگاه یکی از ضروری‌ترین صنایع جهان در ساخت اقلام گوناگون زندگی به کار می‌روند. این اقلام از پل‌ها تا ساختمان‌ها و خودروها را دربرمی‌گیرند، با این حال صنعت فولاد یکی از آلاینده‌ترین صنایع مستقر بر زمین است.

بنا بر برآورد انجمن جهانی فولاد این صنعت سهمی حدود هفت درصدی از انتشار کل گازهای گلخانه‌ای جهان دارد، هوش مصنوعی می‌تواند در کاهش این آلایندگی موثر واقع شود، برای مثال در توسعه روش‌های بازیافت ضایعات فولادی و گسترش روش‌های جدید تولید فولاد که دی اکسید کربن کمتری منتشر می‌کنند، به کار آید. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند کیفیت تولید ارتقا دهد تا قراضه کمتری به وجود آید و در صورت نیاز این قراضه‌ها دوباره مصرف شود.

2

تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۳۳
شناسه مطلب : 52645
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی