اختصاصی چیلاننگرانی از نا‌به‌سامانی تجارت جهانی فولاد شش ماه پس از زلزله مهیب ترکیه/ دامپینگ برای تصاحب بازارهای یک تولیدکننده بزرگ
وقوع زمین‌لرزه در ترکیه تقاضای فولاد این کشور را تقویت کرد آن هم در شرایطی که تولید آن کاهش یافته بود، پیامد این اتفاق افزایش واردات به کشوری است که خود یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان فولاد جهان به شمار می‌آمده است. در این بین شماری از کشورها برای تصاحب بازار ترکیه به دامپینگ محصولات فولادی خود روی آورده‌اند. مجموع این اتفاقات نگرانی از بر هم خوردن نظم تجارت جهانی فولاد را رقم زده است.

به گزارش  چیلان ، زلزله‌ای که در ابتدای سال جاری میلادی در ترکیه اتفاق افتاد، جریان تولید، مصرف، صادرات و واردات فولاد به این کشور را در جایگاه یکی از ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد جهان از خود متاثر کرد.

وب‌سایت استیل‌اوربیس در این باره به نقل از انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه می‌نویسد: این کشور در شش ماهه نخست سال جاری میلادی ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد میانی تولید کرد. این حجم از تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶.۳ درصد کاهش داشت.

ترکیه در نیم‌سال نخست سال گذشته میلادی نهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان بود اما در نیم‌سال نخست سال جاری میلادی جایگاه آن به دهم نزول کرد.

افزایش حجم و کاهش ارزش صادرات و واردات

هر چند تولید کاهشی بود، اما صادرات، واردات و مصرف محصولات نهایی فولادی در ترکیه در نیم‌سال ابتدایی سال جاری میلادی ۱۵.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت و به ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسید. همچنین در این مدت حجم صادرات فولاد این کشور با ۴۶.۵ درصد افزایش به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید، با این حال ارزش صادرات این محصولات ۵۲.۵ درصد کاهش داشت و ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار برآورد شد.

در شش ماه نخست سال جاری میلادی واردات فولاد ترکیه ۲۳ درصد رشد سالانه را تجربه کرد و به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید، با این حال ارزش واردات در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۳ درصد افت داشت و ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن برآورد شد.

در شش ماهه نخست امسال نسبت صادرات به واردات فولاد ترکیه نیز ۴۷.۹ درصد شد، این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۹۶.۷ درصد بود.

زلزله محرک تقاضای فولاد ترکیه شد

همچنین بنا بر داده‌های منتشرشده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه افزایش مصرف فولاد در این کشور برآمده از بازسازی مناطق آسیب‌دیده از زلزله ماه فوریه است؛ در پی این اتفاق تقاضا برای انواع محصولات فولادی که در ساخت‌و‌ساز کاربرد دارند، بالا رفت.

در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳، واردات محصولات طویل به این کشور رشد ۴۳.۴ درصدی را در مقایسه مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد. واردات مفتول نیز ۸۲.۵ درصد رشد داشت.

افزایش واردات محصولات طویل به ترکیه در شرایطی اتفاق افتاده که این کشور یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان این محصولات بود، در نتیجه غلبه تقاضا بر عرضه محصولات طویل فولادی ترکیه سبب تشدید نگرانی درباره بر هم خورد نظم تجارت جهانی فولاد شده است.

بنا بر گفته انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه رقابت چین، هند، کره جنوبی و اندونزی با کاهش هزینه‌های انرژی بر سر تصاحب بازار محصولات فولادی افزایش یافته و این کشورها در تلاشند سهم خود را در بازارهای سنتی ترکیه ارتقا دهند. این کشورها در پی شکل‌گیری جریان رقابتی یادشده محصولات خود را با قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت تمام‌شده تولید به ترکیه فروختند، اتفاقی که تهدید جدی برای تجارت خارجی ترکیه به شمار می‌آید.

2

تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۴
شناسه مطلب : 52811
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی