چین از متهم دامپینگ به مدعی دامپینگ چرخید
چین در پی سیل شکایات درباره محصولات خارجی که به صنعت داخلی آسیب زده اند، تحقیقات ضددامپینگ را در ارتباط با واردات محصولات فولادی ضدزنگ به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار از اتحادیه اروپا و چند کشور آسیایی آغاز کرد.

به گزارش  چیلان  به نقل از رویترز، وزارت بازرگانی چین اعلام کرد تحقیقات واردات محصولات فولادی ضدزنگ از اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی و اندونزی را که سال گذشته تقریبا سه برابر شد، هدف می‌گیرد.

این اقدام به دنبال شکایت شرکت فولاد ضدزنگ شانکسی تایگانگ صورت می‌گیرد. چهار شرکت فولادسازی دولتی از جمله بخش فولاد ضدزنگ شرکت بائواستیل از این اقدام حمایت کرده و واردات ارزان را عامل ریزش قیمت‌ها اعلام کرده‌اند.

چین حدود نیمی از فولاد ضدزنگ جهان را تولید و مصرف می‌کند.

اگرچه این شکایت هشت تولیدکننده خارجی را هدف گرفته است اما شامل شماری از شرکت‌های چینی از جمله واحد اندونزیایی شرکت فولاد ضدزنگ تسینگ شان و ۱۹ بازرگان واردکننده این محصول می‌شود.

برخی از شرکت های چینی خصوصی در سال‌های اخیر کارخانه‌هایی را در اندونزی ساخته و راه اندازی کرده اند تا از منابع نیکل و تولید کم هزینه این کشور بهره ببرند.

به گفته تحلیلگران، بخش قابل توجهی از این تولید جدید در چین فروخته می‌شود.

طبق شکایت شرکت شانکسی تایگانگ، رشد سریع واردات، به بازار چین آسیب زده است.

تقریبا دو سوم از واردات فولاد ضدزنگ چین در سال گذشته از اندونزی بود که در مقایسه با ۵ درصد در سال ۲۰۱۶ و صفر در سال ۲۰۱۵ افزایش داشت و در سه ماهه نخست به ۸۶ درصد رسید.

قیمت وارداتی فولاد ضدزنگ در مقایسه با ۲۴۳۶ دلار در هر تن در سال ۲۰۱۶ به میزان ۲۳ درصد در سال ۲۰۱۷ کاهش یافت و به ۱۸۶۷ دلار در هر تن رسید.

در این شکایت آمده است: اگر اجازه دهیم این محصولات با قیمت اندک وارد بازار چین شوند و سهم بیشتری در بازار تصاحب کنند، فروش محصولات داخلی افت خواهد کرد.

چین ۷۰۳ هزار تن محصولات فولادی ضدزنگ در سال ۲۰۱۷ وارد کرد که ۲۰۰ درصد نسبت به سال پیش از آن رشد داشت و ۹۸ درصد مربوط به مناطقی بود که در این تحقیقات هدف گرفته شده اند.

2

تاریخ انتشار : ۲ مرداد ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱
منبع : ایسنا
شناسه مطلب : 19673
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی