میرحسنی در گفتگو با چیلان استراتژی های فولاد شاهرود را تبیین کرد:توسعه، صادرات و مدیریت تولید در فولاد شاهرود
مدیرعامل شرکت فولاد شاهرود از راه‌اندازی خط تولید میلگرد کلاف 200 هزار تنی این شرکت ظرف دو سال آینده خبر داد و گفت: از این ظرفیت، ۱۰۰ هزار تن مختص تولید میلگرد شاخه و ۱۰۰ هزار تن هم مختص تولید کلاف خواهد بود که البته میزان تولید محصولات، بستگی به کشش بازار داشته اما بر روی تولید کلاف بیشتر تمرکز خواهیم داشت.

سید محمد میرحسنی، مدیرعامل شرکت فولاد شاهرود در گفتگو با  چیلان  با بیان اینکه فولاد شاهرود با ظرفیت اسمی ۲۰۰ هزار تن شمش فولادی و ۲۰۰ هزارتن نورد میلگرد به فعالیت می‌پردازد، گفت: با توجه به اینکه آهن اسفنجی مورد نیاز خود در فرآیند تولید شمش فولادی را از بورس کالا تامین می‌کنیم و  میلگرد تولید شده نیز در این رینگ صنعتی به فروش می‌رسد، متاسفانه قادر به تولید با تمام ظرفیت نبوده و به همین خاطر میزان تولید را کاهش داده‌ایم.

کاهش تولید به دلیل محدودیت‌های برق

مدیرعامل شرکت فولاد شاهرود با اشاره به تبعات کمبود برق اظهار کرد: متاسفانه مطابق زمان‌بندی صورت گرفته با محدودیت مصرف برق مواجه شده‌ایم و در روز تنها با یک کوره القایی تولید می‌کنیم. به طور مشخص می‌توان گفت هر دو هفته یک بار، برنامه کاری شرکت بنا به فرموده مسئولین دستخوش تغییرات متعدد می‌شود که این محدودیت ها باعث شده تولید شرکت در بخش ذوب که در شرایط معمولی حدود ۳۰۰ تا ۳۲۰ تن در روز است، به ۲۰۰ تن با یک کوره خاموش و ۱۲۰ تن با دو کوره خاموش کاهش یابد. البته با توجه به شرایط موجود، حتی این خبر به گوش می‌رسد که طی روزها و هفته‌های آتی ممکن است تولید به این نحو پیش برود که فقط شب تا صبح کوره و خطوط نورد روشن بماند.

توسعه فولاد شاهرود با خط تولید میلگرد کلاف

میرحسنی در خصوص طرح توسعه شرکت در سال جاری و تحت تاثیر قرار گرفتن آن به علت بروز مشکلات یاد شده، ادامه داد: برای سال ۱۴۰۲، تولید کلاف را به عنوان طرح توسعه در دستور کار قرار داده بودیم که در حال حاضر به طور مشخص محصول میلگرد شاخه با ظرفیت تولید تا ۲۰۰ هزار تن و میزان واقعی ۱۳۰ هزار تن تولید می‌شود.

وی ادامه داد: خط تولید کلاف را از یک شرکت ایتالیایی خریداری کرده‌ایم که ظرف دو سال آینده راه‌اندازی خواهد شد. میزان پیشرفت این طرح هم‌اکنون ۱۵ درصد است؛ پیش‌پرداخت واریز و مقرر شده تا یک ماه آینده یک سری نقشه‌ها برای خط تولید از سوی شرکت ایتالیایی به دست ما برسد. از سوی دیگر نیز منتظریم تا تخصیص ارزی مجدد صورت بگیرد تا بتوانیم به صورت کامل مبالغ باقیمانده را واریز کنیم. قراردادی که برای این طرح بسته شده از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ است که در صورت عدم بروز مشکلات در زمینه تخصیص ارز، انتقال ماشین‌آلات و…، در مدت زمان معین شده آغاز به کار طرح را شاهد خواهیم بود.

وزارت صمت یاریگر تولیدکنندگان باشد

این تولیدکننده فعال فولاد کشور یکی از معضلات اساسی پیش روی تولید را تامین آهن‌اسفنجی برشمرد و اظهار داشت: وزارت صمت با سهمیه‌بندی ناصحیح، تولید شرکت ها را دچار اختلال کرده است به این ترتیب که معیار تخصیص سهمیه آهن‌اسفنجی برابر با میزان تولید سال گذشته اعلام شده در حالی که در سال ۱۴۰۱ بخشی از میزان تولید خود را به دلیل نبود برق و گاز از دست دادیم.

میرحسنی ضمن انتقاد از وضعیت موجود بیان کرد: اکنون قصد افزایش سرمایه به صورت اعتباری جهت فروش میلگرد و رقابت در بازار را داریم که متاسفانه به مشکل برخواهیم خورد به طوری که بورس کالا همچون گذشته در نحوه و میزان فروش ما دخل و تصرف دارد و در این زمینه وزارت صمت کمکی نمی‌کند. در واقع به جای اینکه وزارت صمت یاریگر تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز آنان باشد، خود سدی در مقابل تامین سرمایه در گردش ایجاد کرده است.
عوارض صادراتی، ارزآوری فولاد شاهرود را متوقف کرد
مدیرعامل شرکت فولاد شاهرود، گریزی به صادرات محصولات فولادی هم زد و گفت: متاسفانه با محدودیت و عوارض صادراتی که در سال گذشته گریبانگیر تمامی شرکت های فولادی شد، نتوانستم به صادرات میلگرد و ارزآوری حاصل از آن ادامه دهیم. شرایط در کشور باید به گونه ای مهیا باشد که ما باید بتوانیم بیشترین تولید و صادرات محصولات را داشته باشیم. اکنون هم اگر رکود حاکم بر بازار بهبود پیدا نکند، مجبور خواهیم بود بار دیگر به فکر صادرات محصولات بیفتیم گرچه با وضع نامطلوب بازارهای صادراتی نیز با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم شد.

2

تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۰
شناسه مطلب : 53025
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی