اختصاصی چیلانویدئو / ایران از واردات فولاد با استحکام بالا بی‌نیاز می‌شود؟ / فرووانادیوم بومی‌سازی شد
کارشناسان ایرانی موفق به بومی‌سازی روش تولید فرووانادیوم شدند، آلیاژی که استحکام فولاد را افزایش می‌دهد.

به گزارش  چیلان ، پرس‌تی‌وی این ویدئو را روز ۱۶ اوت سال جاری (۲۵ مرداد ۱۴۰۲) منتشر کرده است و در آن از بومی‌سازی روش تولید فرووانادیوم به دست کارشناسان ایرانی خبر داده است.

فرووانادیوم آلیاژی است که در تحکیم فولاد به کار می‌رود، این ماده همچنین ویژگی‌های ضدخوردگی خود را تقویت می‌کند.

پروژه بومی‌سازی تولید فرووانادیوم در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران پیش می‌رود.

کارشناسان این مرکز موفق به تولید اکسید وانادیوم با خلوصی بیشتر نسبت به سرباره شدند. سرباره محصول فرعی فولادسازی است و اکسید وانادیوم در تولید آلیاژ فرووانادیوم به کار می‌رود.

ایران در حالی که یکی از ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد جهان است تا به امروز از فناوری تولید وانادیوم از سرباره برخوردار نبود، در نتیجه این فناوری جدید صنعت فولاد ایران را توسعه خواهد داد و کشور را از واردات فولاد با استحکام بالا بی‌نیاز خواهد کرد.

کارشناسان ایرانی در حال حاضر امکان‌سنجی تولید نیمه صنعتی آلیاژ فرووانادیوم را بررسی می‌کنند.

 

 

2

تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۰
شناسه مطلب : 53122
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
[,hn :

دستگاه آمریکایی دریل مگنت میلواکی کلا ۷ کیلو وزن دارد از این ۷ کیلوگرم ۵ کیلوگرم آلیاژ فولاد به کار رفته است و تعداد قطعات مکانیکی فولادی آن کمتر از تعداد انگشتان دست است و مدار الکترونیکی آنرا بچه مدرسه ای های فنی و حرفه ایرانی قادر به تولید آن هستند.
این دستگاه که ۵ کیلو آهن دارد به قیمت ۴۰ میلیون تومان به یک ایرانی جهت ساخت اسکلت فلزی فروخته میشود که معادل حدود ۶۰۰۰ کیلوگرم آهن پرمقاومت ایرانی است.
لطفا پیگیری نمایید ((۵ کیلو آهن = ۶۰۰۰ کیلو آهن)) کدام به صرفه تر خواهد بود؟
۱-زمانی که آهن به صورت خام به خارج از کشور صادر میشود و به صورت محصول اینچنینی به داخل وارد میگردد.
۲- یا اینکه این سرمایه ملی صرف تبدیل به فولاد کم ارزش شود و در ساختمانسازیهای بی هدف با اسکلت فلزی گرانقیمت گردد.
۳- یا اینکه به جای اینکه فولاد خام و کم مقاومت تولید کنیم و صادر کنیم ، فولاد پرمقاومت تولید کنیم و با کمک به کارآفرینان، محصولاتی مانند انواع کمپرسور، انواع دریل، انواع فرز و یراق آلات باکیفیت و انواع گیربوکسها و چرخدندهای ماشین آلات ایرانی و ماشین آلات سنگین ، انواع قابلمه های فلزی و وسایل خانگی فلزی و خیلی از این دست موارد که تعداد آن آنقدر زیاد هست که نمیشود در این فهرست آورد را صادر کنیم
من متاسفم بعد از ۴۰ سال هنوز به جایی نرسیدیم که یک دریل ۲ کیلوگرمی، کمپرسور یخچال و … تولید کنیم و صنعت فولاد پرمقاومتمان تا این حد وابستگی شدید به کشورهای دیگر داشته باشد.
با راه اندازی آزمایشگاه تولید آلیاژ پرمقاومت و استفاده از کارکنان باسواد و استادان متالورژی دانشگاههای باغیرت برای کارهای تحقیقاتی کشور بدون درنظرگرفتن هزینه های تحقیقاتی استفاده کنید و کار اجرایی انجام دهید تا به پیشرفت کشور کمک کنید که کشور از دنیا بسیار بسیار عقب است.
با این حال به عنوان یک ایرانی از تلاشهایتان ممنونم.

نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی