توسعه معادن و فلزات و افق‌های پیش‌روی آن
شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (سهامی عام) را می توان به عنوان یکی از بزرگترین هلدینگ‌های تخصصی در حوزه معدنی و فلزی کشور برشمرد.

به گزارش  چیلان ،شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (سهامی عام) را می توان به عنوان یکی از بزرگترین هلدینگ‌های تخصصی در حوزه معدنی و فلزی کشور برشمرد. ارزش بازار این شرکت در روندهای بازار سرمایه در محدوده رتبه ۲۰ ام قرار دارد.

این درحالی‌است که خالص ارزش دارایی‌های این شرکت کمی بیش از دو برابر ارزش بازار آن است و به‌عبارتی شاخص P/NAV آن در محدوده پایین‌تر از ۵۰% می باشد و این خود گواهی بر ارزندگی قیمت سهام این شرکت در بازار سرمایه است که به دلایل متعدد از جمله شرایط حاکم بر بازار سرمایه و ریسک های بالقوه‌ای که برای این صنعت متصور است، این نسبت از NAV حاصل شده است.

با توجه به تغییر رویکرد «ومعادن» در سه سال اخیر از دیدگاه صرف سهامداری و سرمایه‌گذاری، به شرکتی که فعالیت های عملیاتی و اجرایی را در دستور کار خود قرارداده است می‌توان امیدوار بود که این شرکت در افقی نه چندان دور ارزش افزوده بالاتری را برای سهامداران خود ایجاد خواهد کرد.

سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات علاوه بر سهامداری در شرکت‌های بزرگ معدنی کشور همانند گل‌گهر با درصد سهامداری ۲۳%، چادر ملو با ۱۷.۵% و گهر زمین با ۱۹.۵% که مجموعا بیش از ۲۸% از کنسانتره و ۱۹% از گندله کل کشور را تولید می‌کنند و سهم به‌سزایی در تامین خوارک شرکت‌های فولاد سازی کشور و ابتدای زنجیره فولاد دارند، مالک بیش از ۸۵% سهام شرکت معدنی و صنعتی صبانور به طور مستقیم و غیر مستقیم است.

شرکت صبانور با توجه به منطقه جغرافیایی خود و طرح‌های توسعه‌ای که برای آن تعریف شده است می‌تواند به عنوان قطب جدیدی در زنجیره فولاد کشور مطرح شود. این شرکت برنامه‌ریزی کرده تا در ۳ سال آینده ظرفیت تولید خود را به ۳.۶ میلیون تن کنسانتره، ۱.۵ میلیون تن گندله، ۱.۶ میلیون تن آهن اسفنجی و ۱ میلیون تن فولاد(ورق -کلاف) برساند. این پروژه‌ها در شرایطی در حال طی نمودن مسیر پیشرفت خود هستند که شرکت در برنامه حفاری اکتشافی خود در سال ۱۴۰۱ که بالغ بر ۱۳۳ هزار متر می باشد به ذخایر پیش بینی شده‌ای از سنگ آهن به میزان ۸۰ میلیون تن دست یافته است.

ارزش برجای این افزایش ظرفیت رقمی بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار است. با احتساب ذخایر قطعی قبلی شرکت (۵۶ میلیون تن) میزان کل ذخایر سنگ آهن شرکت بیش از ۱۳۰ میلیون تن برآورد می‌شود. اهمیت این موضوع در شرایطی که ذخایر سنگ آهن کشور رو به کاهش است دو چندان می‌شود.

در کنار مزیت‌های گفته شده در خصوص شرکت صبانور، سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه گازی نیز به صورت غیر مستقیم (کاهش عدم‌النفع‌های ناشی از کمبود انرژی) ارزش افزوده بالاتری را برای سهامداران ایجاد خواهدنمود. در حال حاضر با بهره‌برداری از بلوک دوم نیروگاه گازی سمنان توسط شرکت پویا انرژی(هلدینگ انرژی زیرمجموعه توسعه معادن و فلزات) توان تولید برق در مجموعه به صورت اسمی به ۷۳۲ مگاوات رسیده است. این ظرفیت با افتتاح نیروگاه خورشیدی ده مگاواتی شهید باکری و نیز کلنگ‌زنی پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه سمنان که اخیرا در بازدید وزیر محترم صمت صورت گرفت همچنان در حال افزایش است.

همچنین سرمایه گذاری هلدینگ «ومعادن» در تولید آهن اسفنجی به‌عنوان یکی از بخش‌های زنجیره فولاد می‌تواند پتانسیل بیشتری را در آینده برای این شرکت ایجاد نماید. طرح‌های تولید آهن اسفنجی شرکت به صورت مستقیم عبارتند از طرح ۱.۱ میلیون تنی آهن اسفجی آرتاویل در استان اردبیل، طرح ۱.۱ میلیون تنی آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس در استان فارس.

سرمایه‌گذاری‌های «ومعادن» تنها به بخش‌های فوق محدود نشده و این شرکت به‌منظور استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌های تولیدی کشور و تنوع پرتفوی خود به منظور کاهش ریسک ناشی از تمرکز، اقدام به سرمایه‌گذاری در فلزات غیرآهنی همانند فلز مس در قالب شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا نموده است.

شرکت معادن و فلزات به صورت مستقیم و غیر مستقیم جمعاً بیش از ۳۴% از سهام شرکت مذکور را در مالکیت خود دارد و از این حیث بیشترین درصد مالکیت را در بین اعضای کنسرسیوم داراست. این طرح به منظور استخراج سالانه ۱۵ میلیون تن سنگ سولفیدی با نسبت باطله برداری حدود ۵ و تولید ۱۳۰ هزار تن کنسانتره مس و حاوی طلا طراحی گردیده است و پیش‌بینی می‌شود ظرف ۶۰ ماه به اتمام برسد. در کنار سرمایه‌گذاری در حوزه فلز مس، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با توجه به اهمیت موضوع اکتشاف در صنایع معدنی، از این موضوع نیز غافل نبوده و با تاسیس شرکت یاقوت توسعه معادن و فلزات خاورمیانه گامی مهم و رو به جلو در خصوص اکتشاف و دست‌یابی به منابع جدید و پایدار معدنی برداشته است.

موارد بیان شده تنها بخشی از پتانسیل‌های پیش روی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است که می‌تواند اطمینان لازم برای سهامداران فعلی شرکت در خصوص ارزندگی سهام شرکت را به‌همراه داشته باشد و افقی روشن را پیش روی سهامداران بالقوه شرکت نمایان سازد و به آنها نوید دهد که در آینده‌ای نزدیک این شرکت می‌تواند به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بازیگران عرصه معدن و صنایع معدنی کشور روند پیشرفت و توسعه خود را تسریع نموده و موجب افزایش منافع سهامداران و سایر دینفعان شود.

  • بهرام اردلان
  • رئیس امور سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

2

تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۷
شناسه مطلب : 53259
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی