اختصاصی چیلانتحلیل چیلان از آمار چهار ماهه ۱۴۰۲ فولاد ایران
طبق اطلاعات منتشر شده از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تولید تیرآهن طی چهار ماهه اول سال 1402 نسبت به چهار ماهه اول سال 1401 حدود 28.6 درصد رشد داشته و صادرات این محصول فولادی نیز با رشد قابل توجهی برابر 106 درصد همراه بوده است. بررسی‌های چیلان نشان می‌دهد که عمده دلیل افزایش تولید تیرآهن کشور، جهش تولید در ذوب آهن اصفهان بوده است.

تولید ورق سرد کشور در ۴ ماهه نخست امسال به دلیل کاهش تولید فولاد مبارکه با افت یک درصدی همراه بوده است. از طرفی واردات ورق سرد رشد ۲۲۵ درصدی به ثبت رسانده است. این امر ناشی از آگاهی تجار و مصرف‌کنندگان نسبت به کاهش احتمالی تولید ورق سرد در پی تعمیرات اساسی خط نورد سرد فولاد مبارکه در ما‌ه‌های آتی است. در مورد ورق‌های پوششدار نیز علی رغم مازاد عرضه در ورق های گالوانیزه، افزایش تولید به ثبت رسیده حال آنکه صادرات آن با افت روبرو بوده است!

تولید بیلت و بلوم نیز در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۴.۳ درصد افزایش داشته که ناشی از بهره‌برداری از ظرفیت‌های جدید در تولید شمش فولادی کشور بوده است. شرکت‌هایی مانند فولاد روهینا جنوب، فولاد زرند ایرانیان و البرز ناب آرش در چهارماهه ۱۴۰۱ در مرحله Learning Curve بوده‌اند و تولید آن‌ها در چهارماهه ۱۴۰۲ افزایش قابل توجهی داشته است.

در سال‌های گذشته با توجه به کمبود آهن اسفنجی در داخل کشور، صادرات انجام نمی‌شد. اما در سال ۱۴۰۲ در همین چهار ماهه ابتدایی سال حدود ۵۸۰ هزار تن صادرات آهن اسفنجی داشتیم که عمدتاً برای تامین ارز طرح های در حال احداث تولیدکنندگان این محصول بوده است. حال سوال این است آیا نباید منبع تامین ارزی دیگری برای این امر در نظر گرفته می‌شد؟

photo 2023 08 22 15 17 58

2

تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۸
شناسه مطلب : 53340
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی