رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران مطرح کرد: تشدید نگرانی ها از نبود صرفه اقتصادی در تولید محصولات نوردی
احمد خوروش رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران از فاکتورهایی نام می برد که حیات تولید را برای شرکت‌های نوردی با مشکلات جدی مواجه کرده که از مهم ترین آنها می توان به تأمین مواد اولیه، حمل‌و‌نقل، تولید و فروش نام برد.

به گزارش  چیلان ، احمد خوروش رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران از فاکتورهایی نام می برد که حیات تولید را برای شرکت‌های نوردی با مشکلات جدی مواجه کرده که از مهم ترین آنها می توان به تأمین مواد اولیه، حمل‌و‌نقل، تولید و فروش نام برد.

رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران اولین و مهمترین مشکل در صنعت نورد را مسائل مرتبط با بورس کالا دانست و با اشاره به این که برای تأمین مواد اولیه به اجبار باید از بورس کالا خریداری شود یادآور شد: این خرید به صورت مداوم و از یک شرکت قابل تأمین نیست و  شرکت‎ها مجبور هستند مواد اولیه مورد نیاز خود را از شرکت‌های مختلف خریداری کنند.

خوروش تبعات خرید از یک شرکت را محرومیت از یک نوع شمش و مواد اولیه دانست و ادامه داد: در این صورت نوردکاران در زمان تولید با مشکلاتی همچون استاندارد و مسائل دیگر روبرو می‌شوند که این خود ضعف بسیار بزرگی در ارتباط با تولید دائم و عمده است.

وی مشکلات مرتبط با حمل و نقل را از دیگر مشکلاتی  دانست که که در وضعیت تولید نقش بسزایی دارد  و با بیان این که در نقاط مختلف کشور، شرکت‌های تولیدکننده شمش ، مواد اولیه نورد و شرکت های ذوبی قرار دارند اما قیمت حمل و نقل این مواد متفاوت است یادآور شد: بارها به مسئولان مربوطه اعلام کرده‌ایم که بین شرکت‌هایی که نزدیک به هم هستند رابطه نزدیکی ایجاد  شود تا مواد اولیه  به راحتی تأمین شود اما تا به امروز نتیجه ای نگرفته ایم.

خواب سرمایه ای که بورس کالا دلیل آن است

این فعال صنعتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که فروش محصولات در بورس کالا برای نوردکاران تبدیل به یک معزل جدی شده  اذعان کرد: اخیرا بورس کالا اعلام کرده که همه نوردکاران باید  محصولات نهایی خود را  صرفا در بورس کالا عرضه و به فروش برسانند این در حالی است که اگر این محصولات در بورس کالا به فروش نرسید می‌توانند صادرات انجام دهند. اما باید به این موضوع هم توجه می شد که شاید برخی شرکت‌های نوردی به هر دلیلی  نتوانند صادرات انجام دهند در این صورت جنس در انبار خواهد ماند.

وی با اشاره به این که اگر شرکتی موفق به فروش محصولاتش در بورس کالا نشده و از سویی توان صادرات هم نداشته باشد گفت: در نتیجه خواب سرمایه برای آنها اتفاق می‌افتد و دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران؛ از دیگر مشکلات صنعت نورد را قطعی و کمبود سوخت و انرژی مانند برق در تابستان و گاز در زمستان  و هزینه‌های جانبی چون حقوق و دستمزد کارگران دانست که هرسال افزایش سرسام آوری داشته و باعث شده تا تولید در محصولات نوردی صرفه اقتصادی خود را از دست بدهد.

راهکار تامین مواد اولیه  چیست؟

این فعال صنعت نورد راهکار تامین مواد اولیه را این‌چنین عنوان کرد: اگر دستگاه‌های اجرایی و دولت نسبت به نوردکاران اهتمام ورزیده و برنامه‌ریزی کند تا در ابتدای سال همه نیازها را در یک پروسه‌ای از شرکت‌های نزدیک به خودشان خریداری کرده و قراردادهای بلندمدت منعقد شود در این صورت مشکل تأمین مواد اولیه به صورت پراکنده و هزینه‌های بالا برطرف خواهد شد.

تشکیل شورای آهن فولاد؛ راهکاری برای رفع مشکلات

خوروش در بخش دیگری از سخنانش به پیامدهای مثبت تشکیل شورای آهن و فولاد با حضور انجمن تولیدکنندگان فولاد، انجمن سنگ آهن و انجمن نوردکاران فولادی ایران اشاره کرد و یادآور شد: بارها نشستی با اعضای این شورا داشته ایم اما در اولین نشستی که در سال جاری و در هفته گذشته برگزار شد به نتایج خوبی رسیده ایم که از آن جمله می‌توان به تعامل هر چه بیشتر با بورس کالا و مسئولان وزارت صمت اشاره کرد.

وی اضافه کرد: قرار بر این شد تا سیاست‌گذاری و خط مشی های این شورا به سمع و نظر مسئولان رسیده تا راهکارهای مثبتی از سوی دولت یا شورای آهن و فولاد ارائه و بخش اعظمی از مشکلات رفع شود.

بانک مرکزی سد راه سرمایه در گردش نوردکاران

رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران؛ از دیگر مشکلات بزرگی که نوردکاران با آن مواجه هستند را تأمین سرمایه در گردش شرکت های نوردی دانست و با ابراز تاسف از این که اخیرا سرمایه در گردشی که اکثر شرکت‌های نوردی داشته‌اند با مشکلاتی که بانک مرکزی از طریق بانک‎ها به وجود آورده است راه تولید مستمر را با موانعی مواجه کرد خاطر نشان کرد: تسهیلات بانکی نسبت به نوردکاران را کاهش داده و این صنعتگران را در یک مضیقه مالی قرار داده‌اند. و همین مورد یکی از مهمترین دلایل برای عدم تامین مواد اولیه در زمانی مشخص است .

 تدوام صنعت پایدار نورد در گرو رفع مشکلات

این فعال صنعتی در ادامه با برشمردن سایر مشکلات صنعت نورد از جمله افزایش نرخ گاز، برق و حامل‌های انرژی و مصرفی که در حال حاضر برای نوردکار روز به روز افزایش پیدا می‌کند ابراز امیدواری کرد تا این چالش ها که سد بزرگی برای تولید است رفع شود و افزود: امیدواریم همه مسائلی که عنوان شد به صورت دقیق‌تر و مشخص‌تر انجام گیرد تا ما شاهد یک صنعت پایدار و بزرگ قرار بگیریم.

۳۳ میلیون تن ظرفیت واحد های نوردی

رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در ادامه با اشاره به این که صنعت نورد جزو صنایعی است که بیشترین جذب نیروی انسانی را داشته اضافه کرد: بالغ بر ۶۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در این واحدها مشغول فعالیت بوده و مشکلات پیش رو منجر به ایجاد چالش برای این دسته از کارگران نیز می شود.

به گفته وی؛ صنعت نورد حدود ۳۳میلیون تن ظرفیت تولید داشته که متأسفانه فقط می توانیم از یک سوم آن استفاده کنیم این در حالی است که سال گذشته بهترین سال برای تولید بود چرا که علی رغم وجود مشکلاتی چون کمبود گاز و برق اما موفق به تولید حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن مقاطع طویل شدیم اگرچه رقم قابل توچهی نیست اما پتانسیل های لازم برای افزایش را داشته و می‌تواند توسعه صادرات را افزایش و ارزآوری مفیدتری برای کشورب ه دنبال داشته باشد.

2

تاریخ انتشار : ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۵
شناسه مطلب : 54045
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی