عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس در گفت‌وگو با چیلان تصریح کرد:در هیچ کجای دنیا عرضه صددرصدی در بورس کالا صورت نمی‌گیرد
به گفته امید ایزدپناه، عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس افزایش قیمت انرژی صنایع بقای واحدهای تولید محصولات پتروشیمی و فولادی به‌ویژه واحدهای خرد را تهدید می‌کند، اتفاقی که به از بین رفتن فرصت‌های شغلی، کاهش درآمد دولت و افت GDP کشور می‌انجامد. وی همچنین در گفت‌وگو با چیلان بر لزوم بازگشت بورس کالا به رسالت اصلی خود و تمرکز این نهاد بر کشف قیمت تاکید کرد...

امید ایزدپناه، عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس درباره پیامدهای افزایش نرخ گاز فولادسازان به  چیلان  گفت: ایران کشوری برخوردار از ذخایر گاز طبیعی است و در نتیجه گاز همواره در آن منبع ارزان انرژی به شمار می‌آمده است. وجود این ذخایر برای صنایع فولاد و پتروشیمی ایران یک مزیت در تولید و تجارت در بازارهای رقابتی است، حالا اگر با افزایش چشمگیر و یکباره قیمت انرژی تولیدکنندگان این امتیاز را از دست دهند، قدرت تولید و تجارت آنها کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: هزینه انرژی برای صنعت فولاد ایران در حالی بالا رفته که بهره بانکی در ایران بالاتر از دیگر کشورهای فولادساز جهان است و فولادسازان ایرانی نسبت به فولادسازان فعال در دیگر اقتصادهای جهان نقدینگی کمتری در اختیار دارند.

ایزدپناه تصریح کرد: انرژی ارزان تاکنون یک مزیت رقابتی برای فولاد ایران در بازار جهانی این کالا به شمار می‌آمد که در حال حاضر این مزیت از آن سلب شده است. لذا با گرانی انرژی تولید فولاد در ایران دیگر مقرون‌به‌صرفه نیست، چون افرایش نرخ انرژی هزینه تبدیل در کارخانجات فولادی را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس همچنین از خطر توقف تولید در اثر گرانی منابع انرژی گفت و در این باره اظهار کرد: گرانی انرژی در ابتدای امر تداوم فعالیت بنگاه‌های خرد را تهدید می‌کند، این اتفاق در کوتاه‌مدت خطر بیکاری و از بین رفتن فرصت‌های اشتغال برای دولت را دربردارد و در طولانی‌مدت به حذف درآمدهای دولت از محل مالیاتی که از این بنگاه‌ها می‌گیرد، منجر می‌شود. در نتیجه درآمد دولت و در پی آن تولید ناخالص داخلی به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

رسالت بورس کالا کشف قیمت است نه محل توزیع

ایزدپناه در ادامه گفت‌وگو با  چیلان  به انتظارات تولیدکنندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت پرداخت و در این باره گفت: از وزیر صمت انتظار می‌رود از تولید حمایت کند و بروکراسی را کاهش دهد.

وی افزود: فولادسازان به دنبال افزایش تولید وکسب منافع در راستای نگاه ملی و در پی آنها رونق اقتصادکشور هستند اما در این میان بروکراسی آزاردهنده و سد راه تولید است. یکی از مصادیق این بروکراسی بر سر راه تولید در بورس کالا اتفاق افتاده است، هدف از ایجاد بورس کالا شفاف‌سازی قیمت‌ها بوده و در هیچ کجای دنیا بورس کالا محلی نیست که عرضه صددرصدی در آنجا صورت بگیرد! فرآیندی که تا چهار سال پیش هم برقرار بوده با این حال اکنون جایگاه بورس کالا در ایران به محل توزیع کالا تغییر پیدا کرده است.

عضو هیئت مدیره صنایع هفت الماس در پایان تصریح کرد: وقتی همه اطلاعات مربوط به معاملات در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود، انتقال معاملات به بورس کالا تنها بستر ایجاد رانت را فراهم می‌کند.

2

تاریخ انتشار : ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۰
شناسه مطلب : 54398
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی