مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد بافت در گفت و گو با چیلان خبر داد:مشعل کارخانه احیاء شماره ۲ فولاد بافت روشن می شود
عطارد گودرزی، مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد بافت در گفت وگو با چیلان با انتقاد از افزایش دو برابری قیمت گاز صنعت فولاد تاکید کرد: متاسفانه این افزایش صددرصدی قیمت گاز تاثیر بسیار منفی بر توسعه سرمایه‌گذاری‌های آینده در صنعت فولاد ایجاد می‌کند و موجب فرار سرمایه‌گذار از این صنعت خواهد شد. وی همچنین از بهره برداری کارخانه احیاء شماره 2 فولاد بافت در تابستان سال جاری خبر داد.

مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد بافت، مهم‌ترین چالش پیش روی تولیدکنندگان فولاد ایران را بحران انرژی در صنعت کشور دانست و به  چیلان  گفت: حامل‌های انرژی، هم از منظر تامین و هم از منظر نرخ بیش از دو سال است که به اصلی‌ترین چالش های گریبانگیر تولیدکنندگان تبدیل شده است که این چالش در صنعت فولاد شدیدتر و البته تاثیرگذارتر است. در واقع ما در زمستان با محدودیت و در برخی از موارد با قطعی گاز مواجه هستیم، همچنین در فصل گرما هم با عدم تامین برق مورد نیاز دست و پنجه نرم می کنیم. فرآیند تولید فولاد در ایران هم به گونه ای است که اگر هر یک از حامل‌های انرژی با کسری مواجه باشد، عملاً امکان تولید وجود نخواهد داشت.

گودرزی ادامه داد:کارخانه های تولید آهن اسفنجی به روش پرد با ظرفیت تولید سالیانه ۸۰۰ هزار تن، در سال گذشته حداکثر بین ۷۰۰ تا ۷۳۰ هزار تن تولید داشتند و لذا بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تن با کاهش تولید مواجه شده‌اند و این یعنی با توجه به هزینه‌های سربار، بهای تمام شده تولید در شرکت ها افزایش پیدا کرده که سودآوری و توان رقابت را کاهش خواهد داد.

فرار سرمایه گذاران از صنعت فولاد

مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد بافت در ادامه در خصوص پیامدهای افزایش نرخ گاز صنعت فولاد بیان کرد: متاسفانه به صورت ناگهانی با افزایش دو برابری قیمت گاز مواجه شده‌ایم که طبیعتا تاثیر بسیار منفی بر توسعه سرمایه‌گذاری‌های آینده در صنعت فولاد ایجاد خواهد کرد. سیاست گذاران و مسئولین کشور خواستار رسیدن به هدف‌گذاری تولید فولاد در سال ۱۴۰۴ در سطح ۵۵ میلیون تن هستند اما با در نظر گرفتن این افزایش نرخ گاز و همچنین عدم تامین به موقع و مکفی انرژی مورد نیاز، سودآوری کارخانجات فولادی به کمتر از سپرده بانکی کاهش پیدا می کند و لذا سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد به جای سرمایه‌گذاری در صنعت اقدام به ایجاد سپرده بانکی کند و این یعنی سیاست های افزایش نرخ انرژی عملاً همخوانی با هدف چشم انداز ۱۴۰۴ ندارد و صنعت فولاد را دچار چالش خواهد کرد.

وی همچنین تصریح کرد: امیدواریم شرایط قیمت‌گذاری دستوری در محصولات تولیدی زنجیره فولاد  نیز هر چه زودتر بهبود پیدا کند و یک رقابت عادلانه‌ برای تمامی زنجیره آهن و فولاد صورت بگیرد و حتی شرکت‌هایی که در زمینه تولید حامل‌های انرژی فعالیت می‌کنند هم بتوانند سود مناسبی را از چرخه صنعتی کشور دریافت کنند.

فاز دوم فولاد بافت آماده بهره برداری است

مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد بافت در پاسخ به سوال خبرنگار  چیلان  در خصوص زمان بهره برداری از کارخانه احیاء شماره ۲ مجتمع فولاد بافت عنوان کرد: در حال حاضر در حال طی کردن فرآیند تست سرد این طرح هستیم. متاسفانه به دلیل تحریم‌ها، فرآیند اخذ مجوزها و بورکراسی ها و مسائل موجود نتوانستیم در زمان مقرر تجهیزات مورد نیاز خود را وارد کنیم و این فرایند زمان‌بر شد. در واقع تمامی دستگاه‌ها به جز یک مورد در کارخانه نصب شده است و به امید خدا تا پایان تابستان سال جاری مشعل کارخانه شماره ۲ فولاد بافت روشن خواهد شد.

گودرزی خاطرنشان کرد: با شروع عملیات بهره‌برداری از فاز دوم کارخانه، برای ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود که اولویت جذب با جوانان بومی منطقه خواهد بود. در این خصوص هم تمامی مراحل استخدام به پایان رسیده است و پذیرفته شدگان در حال سپری کردن دوره‌های آموزش خود هستند.

 

2

تاریخ انتشار : ۱ مهر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۰
شناسه مطلب : 54416
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی