مهم و اختصاصی :«تحلیل معاملات فولاد» بورس کالا در شهریورماه ۱۴۰۲ / کدام محصولات در صدر معاملات قرار دارد؟ + جزئیات و نکات مهم عرضه و تقاضای محصولات زنجیره فولاد
رصد تحلیلی «چیلان» از رفتار خریداران در تالار بورس کالای ایران (مطابق نمودار و جدول زیر) نشان می‌دهد ورق های رنگی، سرد و گرم در صدر معاملات بازار فولاد شهریورماه سال جاری قرار گرفته و رکود در بازار مقاطع ساختمانی فولاد هم چنان ادامه دارد. تداوم محدودیت های برقی فولادسازان نیز موجب شده تا معاملات آهن اسفنجی در شهریورماه به داغی ماه های پیش از آن نباشد و حجم کمتری از عرضه ها به معامله بینجامد.

به گزارش  چیلان ،رصد تحلیلی « چیلان » از رفتار خریداران در تالار بورس کالای ایران (مطابق نمودار و جدول زیر) نشان می‌دهد ورق های رنگی، سرد و گرم در صدر معاملات بازار فولاد شهریورماه سال جاری قرار گرفته و رکود در بازار مقاطع ساختمانی فولاد هم چنان ادامه دارد. تداوم محدودیت های برقی فولادسازان نیز موجب شده تا معاملات آهن اسفنجی در شهریورماه به داغی ماه های پیش از آن نباشد و حجم کمتری از عرضه ها به معامله بینجامد.

به گزارش  چیلان  ، بررسی رفتار خریداران در تالار بورس کالای ایران نشان می‌دهد که بیشترین نسبت حجم معامله به عرضه در زنجیره آهن و فولاد، طی شهریور ماه سال ۱۴۰۲ به ورق رنگی تعلق داشته که نسبت به مرداد ماه ۵۲ واحد درصد رشد نشان می‌دهد. ورق رنگی که در مرداد ماه فقط ۴۸ درصد عرضه‌های آن معامله شده بود، همه عرضه‌ شهریورماه آن معامله شد. البته گفتنی است حجم عرضه شهریورنیز نسبت به مرداد ۶۸ درصد افت داشت.

در رده‌های بعدی این شاخص در شهریورماه سال جاری، ورق سرد و ورق گرم قرار دارند. نسبت حجم معامله به عرضه این محصولات به ترتیب برابر ۹۲ و ۷۸ درصد بوده است. نسبت حجم معامله به عرضه ورق سرد نسبت به مرداد ماه، حدود ۱۱ واحد درصد افزایش یافته است.

نکته قابل توجه دیگر در تحلیل معاملات زنجیره فولاد، افزایش نسبت حجم معامله به عرضه نبشی و ناودانی فولادی از ۴۱ درصد در مرداد به ۷۶ درصد در شهریور است که حدود ۳۵ واحد درصد رشد داشته است. به نظر می رسد با توجه به اجرایی نشدن فرآیند اتصال سامانه های بورس کالا و گمرک، این خریدها عمدتاً با هدف صادرات و استفاده از تفاوت نرخ ارزمعادل در تالار داخلی بورس کالا و صادرات صورت گرفته است.

شاخص نسبت حجم معامله به عرضه میلگرد نیز همچنان نزولی است به طوری که فقط ۱۳ درصد عرضه های این محصول به معامله ختم شده و میلگرد، بعد از سنگ آهن در رده دوم کمترین نسبت حجم معامله به عرضه در زنجیره فولاد قرار گرفته است. این شاخص در مردادماه ۱۹ درصد بود.

 پیشنهاد  چیلان :
با توجه به حجم بالای معامله به عرضه در برخی محصولات مانند ورق گرم و سرد و آهن اسفنجی به نظر می‌رسد میزان تولید نسبت به نیاز داخلی در موقعیت سر به سر یا کمبود قرار دارد؛ از این‌ رو درباره این محصولات باید تمرکز بر تامین نیاز داخلی باشد.
در طرف مقابل در مورد محصولاتی چون اسلب و میلگرد شاخص نسبت حجم معامله به حجم عرضه در سطح پایینی قرار دارد که بیانگر مازاد عرضه است و لازم است سیاست‌های تسهیل صادرات در خصوص این محصولات اعمال شود.
همچنین در مورد محصولاتی مانند سنگ آهن و کنسانتره به دلیل تعداد انگشت شمار تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عمده این محصولات و همچنین حجم بالای قراردادهای بلند مدت بین این شرکت ها، معاملات اصلی در خارج از بورس و میان تولیدکننده و خریدار به صورت مستقیم بسته می‌شود و لذا عرضه و معاملات این محصولات در بورس کالا مفهوم اقتصادی ندارد.

ساختار معاملات

2

تاریخ انتشار : ۴ مهر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۵۳
شناسه مطلب : 54591
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی