کاهش تولید کارخانجات فولاد به دلیل کمبود گاز
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به کمبود گاز برای کارخانجات تولید کننده فولاد، بر ضرورت همکاری وزارت نفت در تأمین سوخت کارخانجات فولاد طبق وعده های داده شده قبلی، تأکید کرد.

به گزارش  چیلان ،سیف الله امیری درخصوص آخرین وضعیت تولید فولاد و زنجیره محصولات این صنعت در کشور، گفت: کارخانجات تولیدکننده فولاد با مشکل تأمین سوخت مواجه هستند و در حال حاضر بسیاری از کارخانجات تولیدی در این بخش به علت کمبود گاز، نیمه تعطیل شده اند.

وی ادامه داد: تأمین گاز به یک معضل جدی برای تولیدکنندگان فولاد تبدیل شده است و در حالی که قرار بود روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز برای کارخانه های فولادی در نظر گرفته شود این میزان به ۱۵میلیون مترمکعب کاهش یافت و اخیراً نیز طی نامه ای از سوی شرکت ملی گاز این میزان به ۱۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
امیری با بیان اینکه براساس برنامه های وزارت نفت باید روزانه یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور تولید شود، گفت: این در حالی است که در حال حاضر روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می شود که بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ میلیون مترمکعب آن صرف خانوار، حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب آن صرف نیروگاه ها و بقیه نیز صرف تولید می شود.
وی افزود: با وجود اینکه تولید باید چرخ های اقتصادی کشور را به حرکت درآورد، اما میزان گاز اختصاصی به آن مطابق نیاز واحدهای تولیدی نیست.
در تأمین گندله و کنسانتره آهن مشکلی وجود ندارد
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت درباره وضعیت تولید زنجیره فولاد گفت: در کشور به اندازه کافی گندله و کنسانتره آهن وجود دارد و ۱۱ میلیون تن مازاد گندله در انبارها وجود دارد بنابراین کمبود گاز در صورتی که منجر به کاهش تولید این محصولات نیز شود فعلاً به این بخش های تولیدی آسیبی نرسانده است.
امیری با بیان اینکه در تولید شمش فولادی نیز مشکلی نداریم، افزود: درخصوص میلگرد هم مازاد در کشور وجود دارد و مشکلی بوجود نیامده است اما کمبود گاز موجب کاهش تولید آهن اسفنجی شده است، بنابراین انتظار داریم تا وزارت نفت حداقل روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز در اختیار کارخانه های فولادی قرار دهد تا شرکت های تولیدکننده آهن اسفنجی بتوانند به تولید خود ادامه دهند.
وی درباره اثر کمبود گاز بر تولید و نوسان قیمت محصولات زنجیره فولاد، گفت: علاوه بر کمبود گاز که بر میزان تولید اثرگذار است، جو روانی پیرامون نبود سوخت و نوسانات قیمت ارز نیز می تواند بر نوسانات قیمت در زنجیره محصولات فولادی تأثیرگذار باشد بنابراین وقتی این سه مورد کنار یکدیگر قرار گیرد افزایش قیمت را هم خواهیم داشت.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت درباره صادرات محصولات فولادی افزود: فعلاً مشکلی در زمینه صادرات به وجود نیامده است اما قطعاً اگر نتوانیم تولید کنیم در این زمینه ممکن است با کاهش صادرات مواجه شویم.
امیری افزود: سال گذشته با دستورات وزیر صمت از مسئله کمبود گاز برای کارخانجات فولادی و سیمانی عبور کردیم، امسال نیز وزیر صمت دستوراتی را پیرامون تأمین گاز و تولید محصولات فولادی داشت.

2

تاریخ انتشار : ۱۹ دی ماه ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۴
شناسه مطلب : 46678
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی