جزئیات پیشرفت مجتمع گندله‌ سازی کردستان در گفت و گوی چیلان با مدیرعامل شرکت صبا امید غرب خاورمیانه:تجهیزات خارجی کارخانه گندله‌سازی کردستان در آستانه نصب/ پیشرفت ۵۲ درصدی تجهیز کارخانه با ماشین‌آلات روز / سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی و اشتغال ۷۰۰ نفری در گندله‌سازی کردستان
مدیرعامل شرکت صبا امید غرب خاورمیانه همزمان با ورود نخستین محموله تجهیزات خارجی به مجتمع گندله‌سازی کردستان در گفت‌وگو با چیلان، جزئیات این پروژه 920 هزار تنی را در حوزه های گوناگون تشریح کرد.

به گزارش  چیلان ،  به تازگی نخستین محموله تجهیزات خارجی مجتمع گندله‌سازی کردستان وارد سایت شرکت صبا امید غرب خاورمیانه شد و عملیات نصب آن از هفته جاری شروع خواهد شد. در همین راستا مهدی زارع مدیرعامل شرکت صبا امید غرب خاورمیانه در گفت‌وگو با  چیلان  شرحی از ابعاد این پروژه ارائه کرد و گفت: مجتمع گندله‌سازی کردستان ظرفیت تولید ۹۲۰ هزار تن محصول را در سال دارد، در حوالی شهرستان بیجار قرار گرفته و پیش‌بینی شده کنسانتره مورد نیاز خود را از خطوط فرآوری سنگ آهن معادن صبانور (شهرک) تامین کند.

وی افزود: این پروژه از نظر دسترسی به تاسیسات زیربنایی و محورهای مواصلاتی هیچ مشکلی ندارد. تکنولوژی مورد استفاده جهت تولید گندله روش آلیس چالمرز  است و ماشین‌آلات اصلی نیز شامل خشک کن Dryer، میکسر Mixer، دیسک‌های گندله‌سازی Balling Disk ، کوره پیشگرم (Travelling Grate)، کوره دوار(Rotary Kiln)، خنک‌کننده گندله (Annular Cooler) و سایر تجهیزات انتقال مواد و واحدهای جانبی نظیر غبارگیر، هوای فشرده و آبرسانی است.

سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی و اشتغالزایی برای ۷۰۰ نفر

زارع در ادامه معرفی پروژه گندله‌سازی کردستان به  چیلان  گفت: این پروژه در اردیبهشت سال ۱۴۰۰،  در  زمینی به مساحت ۲۸ هکتار  و صرف ۲ هزار میلیارد تومان آغاز شد.

مدیرعامل صبا امید غرب خاورمیانه پیشرفت مالی این پروژه را تا ۴۰ درصد و پیشرفت فیزیکی آن را تا ۵۲ درصد اعلام کرد و ادامه داد: بهره‌برداری از این طرح به اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر و اشتغال غیرمستقیم ۵۰۰ نفر خواهد انجامید.

جزئیات حامل‌های انرژی مورد نیاز گندله‌سازی کردستان 

زارع در پاسخ به این پرسش  چیلان  که میزان انرژی مصرفی در این پروژه چقدر است اظهار کرد: واحد گندله‌سازی کردستان سالانه ۱۳۷ هزار مترمکعب آب و ۲۲ میلیون و ۸۰ هزار مترمکعب گاز مصرف می‌کند. این میزان برابر با مصرف ۱۳۰ لیتر آب و ۱۸ نرمال مترمکعب گاز به ازای هر تن گندله است. در این واحد همچنین به ازای هر تن تولید ۴۵ کیلووات برق مصرف می‌شود که برابر با  دیماند ۹ مگاواتی با مصرف ۳۴ مگاوات در یک سال است.

پیشرفت نصب تجهیزات و احداث پست برق اختصاصی  

مدیرعامل صبا امید غرب خاورمیانه در تشریح جزئیات پیشرفت پروژه گندله‌سازی کردستان به خبرنگار  چیلان  گفت: بخش سیویل پروژه با ۹۰درصد پیشرفت مراحل پایانی خود را طی می‌کند، اسکلت و سازه‌های فلزی کارخانه نیز در داخل کشور ساخته شده و در حال نصب است.

وی افزود: بخش اول تجهیزات اصلی و خارجی کارخانه در کشور چین و توسط شرکت  CMEPC ساخته و تامین شده، این تجهیزات از گمرک بندرعباس ترخیص و وارد سایت شده و آماده نصب است. بخش‌های دوم و سوم تجهیزات خارجی هم در کشور چین در حال ساخت است و متریال تامین داخلی نیز خریداری شده است. خط انتقال برق ۲۰kVA تا محل کارخانه هم اجرا و تکمیل شده است. همچنین احداث پست برق اختصاصی کارخانه و ایستگاه تقلیل فشار گاز و خطوط انتقال داخلی  نیز در مرحله اجرا است.

2

تاریخ انتشار : ۸ مهر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۹
شناسه مطلب : 54755
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی