تولید گرید جدید ورق فولادی CK45 در مجتمع فولاد سبا
کارکنان مجتمع فولاد سبای فولاد مبارکه در اقدامی دیگر با تولید گرید جدید CK45 راهبرد تولید فولادهای خاص و با ارزش‌افزوده بیشتر را عملیاتی و با این اقدام، کشور را از واردات یکی دیگر از انواع محصولات فولادی تخت بی‌نیاز کردند.

به گزارش  چیلان ، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه، در پی تولید محصول گرید جدید CK45 با مدیران و کارکنان خطوط تولید مجتمع فولاد سبا دیدار کرد و در این باره گفت: کسب این موفقیت را به همه مدیران و کارکنان این مجموعه و همچنین به ذی‌نفعان گروه فولاد مبارکه تبریک می‌گویم.

وی تصریح کرد: در یکی‌دو سال اخیر یکی از راهبردهای اصلی فولاد مبارکه تولید محصولات جدید با ارزش‌افزوده اقتصادی بیشتر بوده است. خوشبختانه سال گذشته از ۱۴ محصول جدید که در گروه فولاد مبارکه تولید و به بازار عرضه شد، سهم فولاد سبا ۸ محصول بوده است. این دستاورد نشان از تخصص و توانمندی همکاران دانشمند ما در مجتمع فولاد سبا داردوی تولید انبوه فولادهای زنگ نزن را از مهم‌ترین برنامه‌های فولاد سبا در شش‌ماهه دوم سال اعلام کرد.

محمود محمدی فشارکی، مدیر مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: تلاشگران مجتمع فولاد سبا در آستانه میلاد حضرت محمد مصطفی (ص) و هفته دفاع مقدس موفق شدند در جهت توسعه سبد محصولات، سومین محصول جدید را در سال جاری تولید کنند. محصول جدید کلاف گرم تولیدی CK45 که کاربردهای زیادی در صنعت کشاورزی و ادوات صنعتی دارد، به همت همکاران پس از ماه‌ها تلاش و تکیه‌بر نیروهای دانشی و مهارتی در مجتمع فولاد سبا به بار نشست.

وی در ادامه افزود: کسب این موفقیت را به مدیریت ارشد فولاد مبارکه و تمامی همکاران و پیمانکاران که با حمایت‌ها و تلاش خود شرایط تولید این محصول را تسهیل کردند، تبریک گفت و اظهار داشت: در مجتمع فولاد سبا تولید کمّی، کیفی و اقتصادی محصولات با رعایت موارد زیست‌محیطی هدف‌گذاری شده است.

آرش حاجی‌پور، رئیس برنامه‌ریزی و متالورژی مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: با توجه به دانش و مهارت مجتمع فولاد سبا و همچنین احاطه آن‌ها بر تکنولوژی خطوط CSP به‌عنوان یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های فولادسازی روز دنیا، استراتژی سال ۱۴۰۱ مجتمع فولاد سبا در حوزه توسعه سبد محصولات، تولید گریدهایی بود که در کشور تولید نشده بود و یا تولید آن‌ها با چالش‌های جدی همراه بود. در سال ۱۴۰۲ هدف‌گذاری فولاد سبا در حوزه توسعه سبد محصولات، تولید بالاتر از ۸۰ درصد گریدهای در حال تولید در برترین کارخانه‌های مشابه خارجی شامل گریدهای عملیات حرارت‌پذیر، فولادهای فنر، فولادهای مقاوم به سایش، فولادهای زنگ‌نزن مارتنزیتی و … است که تاکنون ۳ گرید از این گریدها تولید شده و تا پایان سال نیز ۹ گرید دیگر تولید خواهد شد.

ابعاد تولید گرید CK45 در ضخامت‌های کمتر از ۲.۵ میلی‌متر در عرض ۱۵۰۰ اولین بار است که به‌صورت گرم در کشور تولید می‌شود. گفتنی است گریدهای تولیدشده همگی جزو گریدهای پرکاربرد فولادهای کربن بالاست.

حامد صفاری، کارشناس متالورژی و روش‌های تولید مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: استحکام بالا و سخت‌کاری صنعتی محصول جدید موجب شده تا از این فولادها در ساخت چرخ زنجیرها و چرخ‌دنده‌ها به‌صورت وسیعی استفاده شود. در واحد متالورژی و روش‌های تولید سبا این فولاد مطابق با استاندارد DIN17200 طراحی و پس از تولید، خواص مکانیکی آن مورد ارزیابی قرار گرفت که خوشبختانه مطابق با استانداردهای جهانی بود.

احمد ترازوی زر، کارشناس برنامه‌ریزی تولید مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: پس از انجام هماهنگی لازم در خصوص جذب و انتقال سفارش از فولاد مبارکه به فولاد سبا تولید این گرید برای تاریخ ۵ مهرماه ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی شد و با همکاری کارکنان تولید ضخامت‌های ۶، ۵ و ۴ که موردنیاز مشتری بود تولید گردید. همچنین توانمندی تجهیزات نورد جهت تولید ضخامت‌های پایین‌تر بررسی و با نظر موافق رئیس نورد و کارشناسان دفتر فنی نورد، تولید ضخامت‌های ۳ و ۲.۵ و ۲ و ۱.۸ نیز انجام گرفت.

روح‌اله جمالی، کارشناس فولادسازی مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: سبد متنوع محصولات تولیدی در یک سازمان ضمن اینکه کشور را از خرید این قبیل گریدها بی‌نیاز می‌کند، باعث پویایی سارمان می‌شود. گرید CK45 دارای کربن بیشتری نسبت به سایر گریدهای روتین سباست و می‌تواند در صورت تولید انبوه در زمینه مصرف انرژی برق، نسوز و آلومینیوم و همچنین در زمان تخلیه و زمان tap to tap  صرفه‌جویی به بار آورد.

ابراهیم شکرانه، فورمن فولادسازی مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: تولید گرید CK45 مستلزم نظارت لحظه‌به‌لحظه شرایط کوره است. در حین عملیات کوره قوس، درصد کربن و فسفر مذاب به‌وسیله نمونه‌گیری مکرر کنترل شد و در حین تخلیه نیز مواد موردنیاز به ذوب اضافه گردید تا ذوب ورودی به کوره پاتیلی شرایط مناسبی داشته باشد. سعی کردیم همه ذوب‌های موردنظر ازلحاظ آنالیز کاملاً مناسب و مورد تأیید باشد.

داود میرزایی، مسئول ذوب فولادسازی مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: تولید انبوه گرید مذکور به خاطر امکان استفاده از کربن زیاد و تمام ظرفیت اکسیژن در طول فرایند و کاهش مصرف اکسیژن‌زدا در تخلیه می‌تواند کاهش هزینه چشمگیری در انرژی و آلومینیوم مصرفی و نسوز به دنبال داشته باشد.

مجید فتحی، فورمن حمل مواد مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: به‌منظور تولید گرید CK45 تمامی مواد و فروآلیاژهای لازم از قبیل وایر کربن و همچنین آماده‌سازی و کالیبراسیون تجهیزات انتقال مواد انجام شد و به ارسال مواد با کیفیت موردنیاز و دقت بالا از نظر تناژ با توجه به حساسیت گرید فوق منجر شد.

جعفر عباسی، فورمن تولید و تعمیرات اضطراری ریخته‌گری مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: برای تولید گرید جدید CK45 میزان کربن موجود در فولاد تا حدود ۰.۴ درصد افزایش یافته بود که باعث تغییر گروه فولاد از کربن متوسط به گروه کربن بالا می‌شد. در تولید این گرید پارامترهای طراحی‌شده برای ماشین ریخته‌گری بررسی و تحت نظارت قرار گرفت تا با کمترین آسیب تولید گرید جدید عملیاتی شود.

مهدی غلامی، تکنسین تولید ریخته‌گری مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: با عنایت به اینکه تولید گرید CK45 از گروه فولادهای کربن بالا برای اولین بار در سبا انجام می‌شد و پارامترهای مناسب تولید این گرید در دسترس نبود، با همکاری گروه فنی تولید پارامترهای اولیه از قبیل پارامترهای خنک‌کاری، سرعت و کاهش ضخامت و… استخراج گردید و در حین تولید این گرید، ضمن کنترل کلیه این پارامترها، تنظیمات موردنیاز نیز صورت گرفت.

یداله ملکی، تکنسین تولید مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: برای تولید این محصول جدید نیاز به مطالعه و طراحی کلیه پارامترهای تولید و جایگزینی آن‌ها در سیستم LEVEL 2 بودیم. همچنین با توجه به عدم تست و استفاده از پودر قالب درگرید جدید، تولید برای اولین بار با ریسک همراه بوده که با مشارکت شرکت‌های داخلی تولید پودر قالب ریخته‌گری و تنظیم پارامترهای تولیدی موفق به تولید گرید CK45 در فولاد سبا شدیم. این محصول در صنایع پتروشیمی، نفت، ساختمان‌سازی و خودرو کاربرد دارد.

محمد غدیریان، اپراتور اتاق کنترل ریخته‌گری مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: برای تولید گرید CK45 مواد مصرفی از قبیل پودر قالب تهیه شد و در حین تولید کلیه پارامترهای ماشین ریخته‌گری ازجمله میزان انتقال حرارت قالب و تغییرات گراف حرارتی آن، نیروی سگمنت‌ها و کشاننده‌ها، سرعت ریخته‌گری و میزان خنک‌کاری تختال و… تحت کنترل قرار گرفت.

محسن حسن‌زاده، مهندس فرایند مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: در نورد آزمایشی گرید CK45 با تختال نازک عرض ۱۵۰۰ در قفسه‌های پایانی ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته تنظیمات اولیه نورد برای تولید ورق ضخامت ۶، ۵، ۴، ۳ و ۲.۵ در روزهای قبل در سیستم پروسس انجام گرفت و با نظر همکاران ناحیه بررسی مجدد شد. نورد چهار ذوب از این گرید معادل ۲۲ تختال ۵ مهرماه صورت گرفت و پس از تکمیل سفارش‌های مشتری در انتهای سکوئنس خط ۲ ریخته‌گری، دو تختال که زمان ماند کوره بیشتری داشتند پس از انجام و بررسی تنظیمات، با ضخامت ۲ و ۱.۸ تولید شد.

اصغر شکرالهی، تکنسین تولید نورد مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: پس از بررسی لازم، یکی از مسائل مربوط به تولید این گرید رسیدن به استحکام بالا در دمای ۷۲۰ درجه سانتی‌گراد کلاف بود که به دلیل بالا بودن این دما احتمال بیضی شدن کلاف وجود داشت. از موارد دیگر جریان کشیدن موتور قفسه‌های نورد بود که همه موارد کنترل شد.

امیررضا ماهانی، تکنسین شیفت نورد مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: با توجه به افزایش کربن در این گرید، احتمال ترک زیاد عرضی در ریخته‌گری و سرریز شدن مذاب و همچنین سایش غلتک بیشتر می‌شود. برای رسیدن به خواص نهایی این گرید نیاز به عملیات حرارتی بالایی است. هنگام تولید گرید جدید کلیه قسمت‌های مختلف، مستقیم و غیرمستقیم درگیر تولید محصول می‌شوند که این امر از وحدت و همدلی همکاران حکایت دارد.

مرتضی تاجی، اپراتور قفسه نورد مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: با توجه به‌ سختی بالای گرید CK45 موارد ذیل باید در نظر گرفته می‌شد: کشیدن توان بالا از قفسه‌ها،‌ خنک‌کاری طبق دستورالعمل‌های تولید جهت کنترل دمای ورودی دانکویلر و دمای خروجی نورد جهت رسیدن به خواص مکانیکی محصول، کنترل پارامترهای کیفی حین نورد ازجمله موج، ضخامت، عرض، پوسته اکسیدی و تلسکوپی شدن.

حمید حاتمی، فورمن نسوز مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: در راستای تولید محصولات ویژه در کنار کارکنان زحمت‌کش تولید هماهنگی ارسال پاتیل مذاب با نسوز، دمش و دمای مناسب و همچنین ارسال تاندیش با دقت مضاعف در نصب اشکال ویژه و نسوز متناسب جهت تولید فولاد گرید CK45 صورت گرفت.

2

تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۴۱
شناسه مطلب : 55064
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی