اختصاصی چیلانامریکا و اتحادیه اروپا ارزان‌فروشی فولاد چین را بررسی می‌کنند / روابط تجاری غرب و شرق خدشه‌دار می‌شود؟
ارزان‌فروشی فولادسازان چینی در بازارهای اروپایی و امریکایی، مقامات این دو منطقه را به بررسی تاثیرات این اقدام بر صنعت فولادشان واداشته، این در حالی است که کوچک‌ترین تنشی بین چین و اروپا پیامدهای اقتصادی نامطلوبی برای طرفین دارد. کمی پیش از این انجمن فولاد برزیل نیز به ارزان بودن فولاد چین در بازارهای این کشور اعتراض کرده بود.  

به گزارش  چیلان  به نقل از فایننشال‌تایمز اتحادیه اروپا تصمیم دارد بررسی‌هایی را علیه واردات فولاد از چین به این منطقه صورت دهد، این بررسی‌ها در هماهنگی با امریکا صورت می‌گیرد و هدف از آن حمایت از صنعت فولاد این دو منطقه در برابر واردات محصولات ارزان‌قیمت است.

 چیلان  پیش از این در خبری که روز هشت مهر سال جاری منتشر کرد، از دیدار جو بایدن، رئیس جمهور امریکا با ورزولافون دِر لِیِن رئیس کمیسیون اروپا و چارلز مایکل رئیس شورای اروپا گفته و تشریح کرده بود که این نشست با هدف تعیین تکلیف نهایی تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به امریکا انجام می‌شود.

نشست بررسی واردات فولاد از چین به امریکا و اتحادیه اروپا نیز کمی پیش از این نشست برگزار خواهد شد.

این نخستین باری نیست که اتحادیه اروپا واردات محصولات چینی به این منطقه را لازم به بررسی می‌داند  در ماه گذشته میلادی نیز جریان واردات خودروهای برقی از چین بررسی شد، تمرکز این بررسی‌ها بر این بود که آیا سوبسیدهای دولتی که به نفع چینی‌ها تعریف شده، تاثیر مخربی بر صنعت خودروی اروپا دارد و آیا باید اقدامی در مقابله با آنها انجام شود یا نه؟

چندی پیش از این انجمن فولاد برزیل نیز از مقامات این کشور خواسته بود تعرفه واردات محصولات فولادی به این کشور را به ویژه از مبدا چین افزایش دهند.

پیامدهای تنش تجاری چین و غرب

چین در واکنش به این خبر، مدت زمانی را که اتحادیه اروپا برای مشاوره و بررسی این موضوع در نظر گرفته بسیار کوتاه دانست.

اعلام خبر بررسی واردات محصولات فولادسازان چینی به اروپا می‌تواند روابط اروپا و چین را به طور بالقوه خدشه‌دار کند، اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین شریک تجاری چین است و هر گونه تنشی ممکن است پیامدهای اقتصادی قابل‌توجهی داشته باشد. با این حال اتحادیه اروپا بر این باور است که باید صنایع خود را از فعالیت‌های تجاری مخرب محفوظ بدارد.

 

2

تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۳
شناسه مطلب : 55169
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی