اختصاصی چیلانتجارت فولاد چین در ۹ ماه نخست ۲۰۲۳ / افزایش صادرات و کاهش واردات تا چه میزان پیش رفت؟ / اصلی‌ترین مقاصد صادراتی کدام کشورها هستند؟
چین در 9 ماهه نخست سال 2023 با نزدیک به 32 درصد رشد سالانه  66 میلیون و 820 هزار تن فولاد صادر کرد. در همین حال واردات فولاد به این کشور نزدیک به 32 درصد کاهش داشت.

به گزارش  چیلان ، بنا بر داده‌های انجمن آهن و فولاد چین، در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی (ماه‌های ژانویه تا سپتامبر) شرکت‌های فولادی چین صادرات محصولات خود را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۱.۸ درصد افزایش دادند و به ۶۶ میلیون و ۸۲۰ هزار تن رساندند.

فولادسازان چین در ماه نهم (سپتامبر) سال ۲۰۲۳، ۸ میلیون و ۶۰ هزار تن فولاد صادر کردند که این حجم از صادرات نسبت به ماه هشتم سال (اوت) ۲.۶ درصد کاهش داشت. میانگین قیمت‌ صادرات فولاد در ماه اوت ۸۱۴.۲ دلار در تن بود، این قیمت ۳.۵ دلار برابر ۰.۴ درصد رشد ماهانه را تجربه کرده بود.

واردات فولاد به چین

در ۹ ماهه اول سال جاری میلادی واردات فولاد به چین به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید، این حجم از واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱.۷ درصد کاهش داشت. حجم واردات در ماه‌های سپتامبر و اوت ۶۴۰ هزار تن در هر ماه بود.

در ماه سپتامبر فولاد با میانگین قیمت ۱۶۳۳.۳ دلار در هر تن به چین وارد شد، این رقم نسبت به ماه گذشته ۲.۲ درصد کاهش داشت.

شاخص‌های موثر بر صادرات

قیمت پایین محصولات فولادی چین نسبت به دیگر کشورهای صادرکننده فولاد و پایین بودن حجم تقاضای داخلی اصلی‌ترین شاخص‌های تاثیرگذار بر صادرات فولاد چین هستند و فولادسازان را به بازارهای خارجی تحریک و ترغیب می‌کنند. در داخل چین به دلیل ضعف تقاضای فولاد از سوی بخش ساخت و ساز تقاضای داخلی برای محصولات فولادی کم است.

اصلی‌ترین مقاصد صادراتی فولاد چین را آسیای جنوب شرق، خاورمیانه، آسیای جنوبی و آمریکای مرکزی تشکل می‌دهند، زیرا صادرکنندگان چینی با کمترین موانعی صادراتی در این مناطق رو‌به‌رو هستند.

در نهایت پیش‌بینی می‌شود در پایان سال ۲۰۲۳ میلادی صادرات فولاد چین نسبت به کل سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته باشد و به ۷۲ میلیون تن برسد. بنابراین هر چند در نیمه دوم سال جاری میلادی حجم صادرات نسبت به ماه‌های نخست به تدریج کاهش پیدا می‌کند اما از مدت مشابه سال گذشته بیشتر خواهد بود.

2

تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۰
شناسه مطلب : 55353
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی