اختصاصی چیلانعبور از کانال سوئز گران‌تر می‌شود / تکانه‌ای جدید بر بازار جهانی فولاد
اداره کانال سوئز هزینه حمل کالا را از این کانال 5 تا 15 درصد افزایش داده است، اتفاقی که بازارهای گوناگون جهان از جمله فولاد را از خود متاثر می‌کند و بر قیمت این کالا در معاملات جهانی می‌افزاید.

به گزارش  چیلان  به نقل از جی‌ام‌کِی‌سنتر، اداره کانال سوئز (SCA) از افزایش هزینه‌های حمل و نقل و عبور کشتی‌ها به میزان ۵ تا ۱۵ درصد از مسیر کانال سوئز خبر داده است، این افزایش از ۱۵ ژانویه سال ۲۰۲۴ (۲۵ دی ۱۴۰۲) اعمال می‌شود.

افزایش ۱۵ درصدی بر تانکرهایی که نفت خام، محصولات پتروشیمی، ال‌پی‌جی و‌ ال‌ان‌جی حمل می‌کنند، کشتی‌های کانتینری و کشتی‌های حمل‌ و ‌نقلی و کشتی‌های کروز وضع می‌شود. هزینه حمل فله، کشتی‌های باری فله و غیر از آن و کشتی‌های رو-رو نیز حدود پنج درصد افزایش خواهد داشت.

بنا بر این گزارش گرانی پیش رو بر هزینه حمل کشتی‌های کانتینری که از بنادر شمال غرب اروپا مستقیما به بنادر شرق دور می‌روند تاثیری نخواهد داشت.

پیش‌بینی می‌شود این تصمیم تاثیراتی بر تجارت فولاد و مواد خام داشته باشد. تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کنند افزایش هزینه‌‌ای که از سوی اداره کانال سوئز اعمال شده، منجر به افزایش هزینه باربری کشتی‌هایی می‌شود که از این کانال عبور می‌کنند و این امر ابهاماتی را در زمینه هزینه‌های حمل و نقل ایجاد خواهد کرد و بر قیمت محصولاتی که از مسیر کانال جابه‌جا می‌شود تاثیرگذار خواهد بود.

پیش از این ترکیه نیز از ماه ژوئیه ۲۰۲۳ هزینه عبور کشتی‌ها را از تنگه‌های بوسفور و داردانل ۸.۳ درصد افزایش داده و به ۴.۴۲ دلار در هر تن از محموله رسانده بود. به لطف این افزایش بها درآمد این کشور از محل عبور از تنگه‌ها در سال جاری از ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار به ۹۰۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

 

 

 

 

2

تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۹
شناسه مطلب : 55558
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی