مدیرعامل شستان در گفت‌وگوی تفصیلی با چیلان:عصر جدید فجر/ تبدیل فولاد امیرکبیر کاشان به یک بنگاه تولیدی، خدماتی و اقتصادی مستقل / متنوع‌سازی پورتفوی سرمایه‌گذاری شستان
شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان یکی از هلدینگ‌های سرمایه‌گذار و فعال در اقتصاد کشور است که طی دوسال اخیر با افتتاح فاز دوم فروسیلیسیم خمین و خرید سهام عمده فولاد امیرکبیر کاشان، نقش پررنگ‌تری در زنجیره تامین و ارزش صنایع فولادی ایفا می‌نماید. آنچه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی تفصیلی خبرنگار چیلان با دکتر داود عباسی، مدیرعامل شستان است.

به گزارش  چیلان ،باتوجه به مصاحبه‌های قبلی شما درخصوص بورسی‌سازی و عرضه سهام شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان، ابتدا مختصری درباره آخرین وضعیت بورسی‌سازی این شرکت توضیح بفرمایید.

باتوجه به جایگاه و اهمیت شستان به عنوان یک هلدینگ سرمایه‌گذاری بزرگ و مهم کشور، یکی از ماموریت‌ها و همواره دغدغه‌های اینجانب، حضور تاثیرگذار و مثبت در بازار سرمایه، چه از طریق سهامداری و چه عرصه سهام شستان بوده است که این موضوع به صورت جدی درحال پیگیری است. در مرداد ماه سال جاری شستان به عنوان پیش‌نیاز عرضه سهام خود، تبدیل به نهاد مالی شده و در حال پیگیری درج نماد شستان هستیم که امیدواریم تا پایان سال جاری این کار انجام گردد. پیش‌بینی ما، عرضه سهام تا پایان سال جاری است که البته زمان دقیق آن بر اساس تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود.

همچنین درحال انجام مقدمات عرضه سهام سه شرکت از گروه شستان به بازار سرمایه هستیم که این مهم، منافع اقتصادی مناسبی برای ذینفعان شستان و دیگر سرمایه‌گذاران بازار خواهد داشت.

جایگاه فعلی و آینده قابل تصور گروه شستان در حوزه صنایع معدنی کجاست؟

درحال حاضر سهام عمده دومین تولیدکننده بزرگ فروسیلیسم کشور؛ شرکت فروسیلیسیم خمین با نماد “فروسیل” و شرکت فولاد امیرکبیر کاشان با نماد “فجر”؛ یکی از معتبرترین و بزرگترین تولیدکنندگان ورق‌های فولادی کشور و همچنین یک کرسی هیات مدیره شرکت فرآوری مواد معدنی ایران تشکیل دهنده سبد سرمایه شستان در صنایع معدنی و فلزات هستند.

متنوع‌سازی پورتفوی سرمایه‌گذاری از اهداف اصلی شستان بوده و در ادامه نیز تقویت جایگاه و اثرگذاری در صنایع پربازده و ارزش‌آفرین را دنبال می‌کنیم. برای دستیابی به این اهداف، راهبردی پویا تدوین شده تا بتوانیم در عرصه‌های اکتشاف، بهره‌برداری، توسعه معادن فلزات ارزشمندی چون مس و روی و در نهایت تکمیل زنجیره ارزش شرکت‌های معدنی گام‌هایی ماندگار و سرمایه‌گذاری‌های زودبازده با توجیه اقتصادی مناسب داشته باشیم.

دانش، تجربه و توانمندی عرصه دفاعی در صنایع معدنی غیرنظامی، از مهم‌ترین پشتوانه‌های شستان برای حرکت در این مسیر است.

نام شستان طی سال‌های اخیر با بهره‌بردای از ابرپروژه‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی شنیده شده و کمتر به صنایع معدنی و فلزی می‌پرداخت. چه شد که خریدار سهام عمده فولاد امیرکبیر کاشان به عنوان غول گالوانیزه ایران شدید؟

البته کمرنگ به جایگاه شستان در صنعت پتروشیمی اشاره داشتید، نقش شستان از بابت سرمایه‌گذاری و اجرای ابرپروژه‌های ملی در این صنایع بسیار پررنگ و اثرگذار است. گروه شستان زنجیره منحصر بفردی شامل پالایش گازترش، تولید پلی‌اتیلن، متانول، تامین یوتیلیتی، ارائه خدمات ذخیره‌سازی در مخازن، پایانه صادراتی محصولات پتروشیمی، بازرگانی محصولات تولیدی گروه را دراختیار دارد. خرید “فجر”، نقطه آغاز متنوع‌سازی پورتفوی سرمایه‌گذاری‌مان با مولدسازی دارایی‌های راکد و یا با ارزش اقتصادی کم است.

همان‌طور که شما گفتید فولاد امیرکبیر کاشان؛ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ورق گالوانیزه کشور است که تنوع خطوط، کیفیت برتر محصولات و رکوردهای مختلف تولید و سودآوری، نماد “فجر” را به یکی از ارزشمندترین‌های بازار سرمایه بدل نموده است. با این اقدام علاوه بر فراهم آوردن حضور تاثیرگذار در زنجیره ارزشمند فولاد و تضمین سود حاصل از سرمایه‌گذاری، سبد سرمایه کلان ساتا در صنایع فولادی را با اضافه کردن ورق‌های فولادی، بهبود بخشیدیم.

ضمن اینکه فجر از زیرساخت‌های فنی و لجستیکی بسیار خوبی برای تبدیل شدن به یک بنگاه تولیدی خدماتی و اقتصادی مستقل برخوردار است و آینده‌ای بسیار خوب و متفاوت برای آن متصور هستیم.

معمولا تغییر سهامدار عمده، تغییر استراتژی‌ها را نیز در پی دارد. فجر هم از این قاعده مستثنی نیست. برای مخاطبان از این تغییرات و برنامه‌های آتی “فجر” بگویید.

ببینید تغییرات باید برای ایجاد تحول و افزایش بهره‌وری باشد. از ابتدای خرید “فجر”، شستان تغییر خاصی در فرآیندها و هیچ سطحی از کارکنان این شرکت به‌وجود نیاورد. صرفا یک برنامه تحولی در حوزه تولید، فروش و سودآوری، توسط مدیران ارشد امیرکبیر کاشان با تصویب هیات مدیره‌شان و همراهی شستان تدوین و اجرا شد که نتایج مثبت و متفاوت آن در گزارش عملکرد تولید و صورت‌های مالی فولاد امیرکبیر قابل مشاهده است و پیش از این هم در اخبار به آن اشاره شده است.

از آنجاییکه تا پیش از خرید “فجر” توسط شستان، این شرکت بخشی از زنجیره تولید در گروه معظم فولاد مبارکه بوده، طبیعتا طرح‌های فعلی و طرح‌های توسعه‌اش هم برمبنای زنجیره ارزش این گروه طراحی شده بودند. حال که شرکت فولاد امیرکبیر دوره جدیدی از حیات خود را آغاز کرده باید به شکلی مستقل به فعالیت پرداخته تا بتواند خوشنامی و اعتبار برند محصولات خود را دربین مشتریان داخلی و خارجی و همچنین ارزش نماد “فجر” در بازار سرمایه و میان سهامدارن خود را ارتقا بخشد. توسعه و تبدیل به یک بنگاه مستقل اقتصادی؛ لازمه این شرکت برای دستیابی به این اهداف است.

به‌روز نگاه داشتن خطوط تولید، حفظ تمایزها و قابلیت‌های رقابتی محصولات و استفاده حداکثری از ظرفیت فعلی هم از برنامه‌های کوتاه مدت درحال اجرا هستند. شستان که تدوین‌کننده راهبردهای اعلام شده است با تمام توان به حمایت و همراهی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان می‌پردازد.

در زمینه  اجرای پروژه‌ها با چه چالش‌هایی روبرو هستید؟

همان‌طور که قبلا اشاره شد، شستان از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور برخوردار است که سرمایه‌گذار و مجری پروژه‌های ملی و منطقه‌ای مانند ایجاد قطب سوم پتروشیمی کشور (شهرک پتروشیمی مکران) و اجرای زیرساخت‌های صنعتی و غیرصنعتی آن در منطقه آزاد چابهار است. به سرانجام رساندن این‌دست پروژه‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری هنگفت و دراختیار داشتن فن‌آوری و دانش روز است.

چالش‌های پیش‌روی شستان و دیگر فعالان و بزرگان اقتصاد در سه بخش تامین مالی، دانش فنی و تجهیزات ویژه دسته‌بندی می‌شود و برهمین اساس با برنامه‌ریزی لازم، امیدواریم سالم از این چالش‌ها عبور کنیم.

حضور فعال در بازار سرمایه و استفاده از ابزار نوین مالی و در کنار آن بهره‌گیری از منابع حاصل از عرضه سهام شستان و شرکت‌های گروه در بازار سرمایه و مولد سازی دارایی‌های راکد، بخشی از راه حل‌ها برای تامین منابع مالی است. این اقدام نیازمند همکاری دولت محترم و مردمی برای قانون‌گذاری و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری است.

ضمنا درخصوص چالش تامین دانش فنی و تجهیزات ویژه که هردو به دلیل تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی شکل می‌گیرد، تمام تلاش خود را جهت بهره‌گیری حداکثری از توان و دانش داخلی و بومی تولیدکنندگان قطعات و همکاری نزدیک با مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی داشته و داریم تا این مشکلات را نیز مرتفع نماییم. بخشی از نتایج این تلاش‌ها در راه‌اندازی واحدهای پیچیده پالایشی و پتروپالایشی به ثمر نشسته و به عنوان افتخاری برای ایران اسلامی، مشهود و مشخص است.

 

2

تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۵
شناسه مطلب : 56197
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی