خیز شرکت فولاد سنگان در صرفه‌جویی ارزی از طریق بومی‌سازی
پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران از ۱۹ تا ۲۱ دیماه در محل برج میلاد تهران با حضور مسئولین دولتی، انجمن ها ، شرکت های صنعتی و همچنین شرکت های دانش بنیان و فناور، با رویکرد بومی سازی، توسعه تکنولوژی، برندسازی و انتقال دانش فنی براساس نیاز زنجیره آهن و فولاد برگزار شد.

به گزارش  چیلان ،شرکت فولاد سنگان در مشارکت با یک شرکت دانش‌بنیان داخلی، به‌دنبال تحقق صرفه‌جویی ارزی است و این مهم در قالب قرارداد ساخت داخل/ میز تعمیق ساخت داخل در افتتاحیه پنجمین جشنواره فولاد به امضا رسید .

بر این اساس، قرارداد ساخت ۱۴ دستگاه رطوبت سنج برخط غیرتماسی و کدورت سنج در پنجمین نمایشگاه ملی انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد کشور در برج میلاد امضا کرد.

این قرارداد ارزش ریالی حدود ۲۴۰ میلیارد ریال داشته و مانع خروج بیش از یک میلیون دلار ارز از کشور می شود و این مهم با حضور دکتر علی امرایی، مدیرعامل فولاد سنگان و دکتر میرزایی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی امضا شد.

فولاد سنگان، صرفه‌جویی ارزی از طریق بومی‌سازی

در حاشیه این رویداد، علی اکبر اکبری، معاون توسعه و تکنولوژی فولاد سنگان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری پنجمین دوره نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد ایران افزود:

شرکت فولاد سنگان طی ۹ ماهه ۱۴۰۲ موفق شد با استفاده از ظرفیت‌های ساخت داخل ۴ تجهیز و ۹۴ قطعه مورد نیاز در واحدهای فعال معدنی و صنعتی خود را بومی ‌سازی کند که با احتساب ضرایب فنی، ۳.۳ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته و این شرکت قطب‌ اصلی صنعت در شرق کشور به شمار می‌آید که در طول سال‌های اخیر توانسته است با بهره‌گیری از توان متخصصان داخلی و مهندسین مجرب خود بومی‌سازی را به طرز شایسته‌ای در عمل به اثبات برساند.

وی گفت : فولاد سنگان طی ۴ سال به میزان ۱۱ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی حاصل از بومی‌سازی به دست آورده است که گامی بلند را برای افق ۱۴۰۴ برداشته است که نتیجه آن توسعه درون سازمانی، منطقه ای و همچنین افزایش تولید خواهد بود.

اکبری ادامه داد : استراتژی این شرکت همواره بر استفاده از ظرفیت‌های ساخت داخل قرار گرفته است و  برنامه‌ریزی فولاد سنگان برای سال ۱۴۰۲ در مهندسی کارخانه بر مبنای ۱۶۵۰ مدرک فنی در زمینه مهندسی معکوس بود که این شرکت طی ۹ ماهه امسال توانست ۱۳۱۸ دفترچه فنی را به انجام برساند.

در کل سال گذشته ۱۶۰۴ دفترچه بوده که ۱۲۰ درصد بالاتر از برنامه ۱۴۰۱ به تعداد ۱۵۵۰ مدرک در مهندسی معکوس انجام گردید .

وی افزود : همچنین فولاد سنگان برای امسال برنامه بومی‌سازی ۱۲۰ قطعه و ۵ تجهیز را درنظر گرفته است که تنها در ۹ ماهه سال جاری توانست با ۴ تجهیز و ۹۴ قطعه حدود ۹۰ درصد برنامه را تحقق ببخشد. این میزان در سال گذشته ۱۰۶ قطعه از برنامه بومی‌سازی ۱۰۰ قطعه بوده است.

گفتنی است، کارنامه عملکردی فولاد سنگان دراین حوزه، طی ۹ ماهه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که این شرکت توانسته است از طریق بومی‌سازی ۴ تجهیز و ۹۴ قطعه و همچنین ۱۳۱۸ دفترچه فنی در حوزه مهندسی معکوس کارخانه و صرفه‌جویی ارزی مناسبی به دست بیاورد.

۱۱ میلیون یورو ارزآوری در چهار سال / تحقق هشتاد درصد برنامه هدف گذاری شده سال ۱۴۰۲

اکبری با اشاره به عملکرد فولاد سنگان در زمینه بومی سازی و تحقق برنامه های از پیش تعیین شده گفت : در حوزه ارزآوری از طریق بومی سازی در ۹ ماهه اول سال جاری به گونه ای بوده که ۸۰ درصد برنامه هدفگذاری شده سال ۱۴۰۲ محقق شده است و  ۱۱ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی فولاد سنگان طی ۴ سال اخیر از روند بومی‌سازی با تجهیز قطعات و مهندسی معکوس کارخانه فولاد سنگان در طول سال‌های اخیر بوده است و از این طریق،  فولاد سنگان به میزان ۱۱ میلیون یورو صرفه‌جویی طی سال‌های ۱۳۹۹ تا پایان آذر ۱۴۰۲ به دست آورده است.

لازم به ذکر است ؛ این شرکت در سال ۱۴۰۰ نیز توانست ۱۲۳۹ دفترچه فنی و بومی‌سازی ۲ تجهیز و ۵۲ قطعه را به انجام برساند.

2

تاریخ انتشار : ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۹
شناسه مطلب : 58024
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی