در نوبت یکصد وپانزدهم؛شماره جدید نشریه «چیلان» منتشر شد/ انتظار فولادسازان از دولت جدید
شماره جدید دوماهنامه چیلان با گزارش ها و گفت و گوهایی از فعالان صنعت فولاد و تحلیل دغدغه های روز این صنعت منتشر شد.

به گزارش  چیلان ، شماره ۱۱۵ نشریه تخصصی  چیلان  با تمرکز بر انتظارات فولادسازان از دولت جدید منتشر شد. در سرمقاله این شماره که به قلم بهرام سبحانی؛ رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نوشته شده، با طرح یک به یک مشکلات کنونی فولادسازان، راهکارهای عبور از این مشکلات نیز عنوان شده است.

در این شماره پرونده هایی از اَبَرچالش کسری انرژی و افزایش نرخ آن، بحران واردات غیرهدفمند ورق های فلزی و تخصیص ارز نیمایی برای واردات ورق روی میز تحریریه  چیلان  قرار گرفته است.

همچنین در پرونده ای با اعلام خبر عرضه اعتباری فولاد مبارکه به درخواست انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، به بررسی فرآیند این عرضه پرداخته است.

 

 چیلان  115 و گفت و گوهایی از جنس فولاد

شماره جدید دو ماهنامه  چیلان  به گفت و گو با فولادسازان نشسته و دستاورها و مشکلات آنها را روایت کرده است؛

محمدیاسر طبیب نیا، مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان به ترسیم «فولاد مبارکه در افق ۱۴۰۵» پرداخته است.

مهدی کوهی، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در مطلب «ریل سازی برای ایران» با ارائه آمار از خودکفایی کشور در تولید ریل آهن قطار و تامین آن برای توسعه قطارهای شهری و بین شهری سخن گفته است.

جواد حاتمی، مدیرعامل فولاد کاوه جنوب کیش دغدغه ها و انتظارات فولادسازان را برشمرده و از «انتظار تسهیل گری از دولت جدید» را مطرح کرده است.

محمدرضا بنائیان، مدیر ارشد تولید فولاد مبارکه مشکلات استفاده از انواع روش های تامین مالی تولید را بیان کرده و ضرورت «اصلاح نرخ تامین مالی تولید در دولت جدید» را مورد تاکید قرار داده است.

جهاندار شکری، مدیرعامل شرکت ذوب آهن بیستون با طرح مشکلاتی مانند عدم ایفای تعهدات دولت در تامین انرژی، ضرورت ایجاد تولید واقعی برای تغییر در روند فعالیت بورس و نگرانی از حذف بازارهای منطقه در نبود امنیت تولید به بیان «انتظار فولادسازان از دولت چهاردهم» پرداخته است.

محمود لندی؛ مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو) مساله تامین نهاده های تولید را مورد بررسی قرار داده و هشدار داده است که «سنگ آهن به سرنوشت انرژی دچار نشود!».

محمود محمدی فشارکی، مدیرعامل فولاد سفیددشت با انتقاد از سیاست های ارزی دولت و بیان دغدغه های مشترک فولادسازان تاکید کرده است که «تامین مالی تولید مقرون به صرفه نیست!».

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در مطلبی «۱۱ انتظار فولادسازان از دولت چهاردهم » را از تامین انرژی پایدار برای صنعت فولاد تا ارائه تسهیلات برای به روز رسانی زیرساخت تولید مطرح کرده است.

احمد سعدی، مدیرعامل گروه فولادی البرزغرب در کنار بیان دغدغه های خود همچون سایر مدیران و فعالان صنعت فولاد تاکید کرده است که «نیازمند گوش شنوای دولت هستیم».

 عباسعلی ناصحی، مدیرعامل مجتمع فولاد دشتستان مساله عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما آن هم در شرایطی که تولیدکنندگان فولاد خود برای تامین تجهیزات از خارج از کشور نیازمند درخواست ارز از این سامانه هستند را مورد انتقاد قرار داده است و گفته است که «ارز صادراتی، چراغی که به خانه رواست!»

میکائیل عظیمی، مدیرعامل مجتمع فولاد آذربایجان با نگاهی نو به مساله تامین انرژی در کشور «عبور از بحران انرژی با سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر» را راهکار عبور از شرایط کسری برق دانسته است.

محسن مصطفی پور، مدیرعامل فولاد غدیر نی ریز به انتقاد جدی از هزینه های تولید که اغلب ناشی از سیاست های اشتباه است پرداخته و با تاکید بر ضرورت صادرات «تنظیم بازار فولاد در وضعیت مازاد نیاز» را تشریح کرده است.

حیدر علی مردم خواه، مدیرعامل مجتمع فولاد صائب تبریز از سیر تحولات این مجتمع فولادی تا به امروز سخن گفته و فعالیت « مجتمع فولاد صائب تبریز در مسیر تکمیل زنجیره ارزش فولاد» را تشریح کرده است.

محمدتقی رضاپور، مدیرعامل مجتــمع فولاد آذرآبادگان ارس ضمن بیان دغدغه های مختلف فولادسازان مساله « بازار داغ کارت های ‌اجارهای با سیاست های غلط رفع تعهد ارزی » را سبب کاهش سود تولیدکنندگان دانسته است.

مشروح این گفت و گوها را در شماره ۱۱۵ دوماهنامه  چیلان  بخوانید…

 

 چیلان  گزارش می دهد…

انجمن جهانی فولاد گزارشی از افت ۸.۵ درصدی تولید فولاد ایران از آغاز فصل گرما به دلیل چالش برق ارائه داده است که به تفصیل در این شماره به آن پرداخته شده است.

 چیلان  همچنین از برتری طرح شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در در دهمین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی ایران در شماره جدید خود گزارش داده است.

این دو ماهنامه در شماره ۱۱۵ خود از ثبت ۳۰ رکورد تولید در روند ۱۶ ماهه واحد فرآوری شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین گزارش داه است.

افتتاح خطوط پروفیل سبک استحکام بالا در گروه فولادیار کوروش نیز از جمله گزارش های این شماره  چیلان  است.

در گزارشی عباس اسلام پور، مدیـر عامـل تیـوا صنعـت اسـپادانا (تصـا(  نیز تولیـــد تجهیــزات اختصاصی صنعت فولاد را تشریح کرده است.

همچنین  چیلان  در این شماره به معرفی دو کتاب پرداخته است؛ نخست کتاب «روایت فولاد» که به تازگی منتشر شده و سرگذشت فولاد ایران بر اساس تجربیات و خاطرات مهندس نادر سلیمانی، از مدیران ارشد فولاد کشور است که

روایت سیر شکل گیری این صنعت و مسائل فنی و تخصصی آن در بستر تاریخ سیاسی- اقتصادی بازگو کرده است.

همچنین به معرفی کتاب سال فولاد ایران (ویژه ۱۴۰۳( پرداخته است؛ کتابی که هرفعال فولادی برای تولید، تجارت و سرمایه گذاری به اطلاعات دقیق وکاربردی آن نیاز دارد تا دورنمای بهتری از بازار را برای هدفگذاری و برنامه ریزی ترسیم کند. این کتاب حاوی اطلاعات جامعی از صنعت فولاد کشور و جهان و مرجع اطلاعات این صنعت و مورد استفاده فعالان و تحلیلگران است.

 

یادداشت و مقالات تحلیلی

رضا حیدری، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در یادداشتی به «ناترازی برق و تراز تجاری منفی کشور» پرداخته است.

همچنین در یادداشت دیگری محمد کامل زاده، مدیرعامل شرکت فولادآلیاژی ایران با عنوان «توسعـه صادرات همگـــام با هوشمندسـازی تولید در فــولاژ» دستاوردهای فولاد آلیاژی ایران در حوزه هوشمندسازی و صادرات تشریح کرده است.

سعید رؤفی، رئیس هیات مدیره شرکت صبا فولاد زاگرس نیز در یادداشتی «مساله لطمه محدودیت انرژی به تولیدکننده و دولت» به بوته بررسی گذاشته است.

 

بازتاب مجامع فولادی ها در  چیلان 115

در شماره جدید دو ماهنامه  چیلان  گزارشی از مجامع شرکت های فولاد مبارکه اصفهان(فولاد)، فولاد خوزستان(فخوز)، فولاد کاوه جنوب کیش(کاوه)، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو(چکاد)، سرمایه گذاری صنایع و معادن غدیر، فولاد آلیاژی ایران(فولاژ)، سنگ آهن مرکزی، ذوب آهن بیستون(فبیستون)، منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و فولاد خراسان(فخاس) ارائه شده است.

 

رصد تحولات جهانی و منطقه ای فولاد و صنایع معدنی

در این شماره گزارشی تحلیلی با عنوان «صنعت فولاد چین در آستانه رویارویی با بحرانی جدید» از بلومبرگ نقل شده است.

همچنین گزارشی از رویکرد عربستان در جبران خسارت قطعی برق به مصرف کنندگان ارائه شده است.

در  چیلان  115 گزارشی هم از برگزاری همایش فولاد سبز منا ۲۰۲۴ در دبی منتشر شده است.

 همچنین گزارش هایی با عنوان بازار ورق گرم اروپا در تصرف آسیا و شمال آفریقا، وضع عوارض۲۰ درصدی برصادرات میلگرد در ایران و مطالبی دیگر در شماره ۱۱۵ دوماهنامه  چیلان  آمده است.

برای دریافت شماره جدید دو ماهنامه  چیلان  با شماره ۴-۸۸۵۵۱۷۰۱-۰۲۱ داخلی ۴ تماس حاصل فرمایید.

 

2

تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۷
شناسه مطلب : 61912
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی