چیلان گزارش می دهد:جزئیات حادثه انفجار معدن در استان گلستان
انفجار در معدن زغال سنگ گلستان اولین حادثه دلخراش سال جدید در حوزه معدن است که با توجه به در دست نبودن اطلاعاتی درخصوص محبوس شدگان در این حادثه عمق این فاجعه هنوز مشخص نشده است. در ادامه گزیده ای وقوع این حادثه و اقدامات صورت گرفته در آن به اطلاع خوانندگان چیلان می رسد.

– انفجار در معدن زغال سنگ استان گلستان ۱۵ مصدوم و تعداد زیادی محبوس برجای گذاشت.

– این انفجار در ساعت یازده و ۵۰ دقیقه ظهر اتفاق افتاد.

– سرپرست اورژانس کشور از احتمال محبوس شدن نزدیک به ۸۰ نفر در معدن زغال سنگ گلستان به دلیل انفجار این معدن خبر داد.

– در این حادثه جمعا ۳۶ نفر مصدوم شدند که ۱۹ مصدوم به بیمارستان حضرت معصومه (س) آزادشهر، ۱۱ مصدوم به بیمارستان خاتم انبیا گنبد و ۵ نفر نیز به بیمارستان شهید مطهری گنبد منتقل شدند.

– مدیرکل بحران گلستان: علی‌رغم نیروهای امدادی که از شهرهای گوناگون از صبح فرستاده شده، نجات کارگران محبوس در معدن زمستان یورت انجام نگرفته و تونل آسیب دیده است.

– دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور: بر ضرورت رسیدگی فوری به مصدومان حادثه معدن زمستان یورت استان گلستان و همچنین بررسی ابعاد و علل وقوع حادثه تاکید کرد.

– اتاق بحران استان با حضور استاندار در محل حادثه معدن زغال سنگ آزادشهر تشکیل شد.

– جسد ۲ کارگر از زیر آوار خارج شد.

–  ۲۵ کارگر معدن زغال‎سنگ در بیمارستان بستری شدند.

– با اضافه شدن دستگاه هوادهی پیشرفته (وان تراتور) کار دسترسی به کارگران محبوس شده در معدن ذغال سنگ زمستان یورت آزادشهر سرعت بیشتری گرفت.

– کارگران در عمق ۱۸۰۰ متری حبس شده‌اند درحالی که امدادگران هنوز به عمق ۸۰۰ متری رسیده اند.

– مهندس نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور ویژه برای پیگیری حادثه انفجار زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر صادر کرد و معاون معدنی و مدیرکل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارتخانه را برای بررسی علت حادثه به منطقه اعزام کرد.

– ربیعی، وزیر کار: تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط، در هماهنگی کامل، آماده امدادرسانی هستند و تمامی مراکز درمانی تامین اجتماعی برای درمان حادثه دیدگان، در آماده باش کامل به سر می‌برند.

– مدیرکل مدیریت بحران گلستان:کیسه هوادهی را داخل تونل کردیم و تاکنون تا عمق ۴۰۰ متر پیش رفتیم/ هر اشتباه کوچک می‎تواند انفجار بعدی را دنبال داشته باشد.

– معاون امداد هلال احمر گلستان: هر گاه گاز منوکسید کربن از داخل تونل خارج شود نیروهای امدادی برای رهاسازی و نجات افراد داخل معدن، اقدام خواهند کرد.

– مدیر عامل جمعیت هلال احمر گلستان: ۱۵۰ نیروی امدادی هلال احمر در محل حادثه حضور دارند و یک گروه تخصصی امداد نجات از سوی وزارتخانه به محل حادثه اعزام شدند.

– مدیرکل بحران گلستان: امکان انفجار دوباره معدن وجود دارد. مردم به محل حادثه نزدیک نشوند.

– صادقعلی مقدم مدیرکل مدیریت بحران گلستان: طبق آخرین بررسی‌های و اطلاعات دریافتی از مسوولان شرکت زغال سنگ یورت آزادشهر تعداد محبوس شدگان در این معدن ۳۵ نفر اعلام شد.

– رمضان بهرامی، رئیس خانه صنعت و معدن استان گلستان: این حادثه تاکنون ۶٩ مصدوم داشته و لحظات گذشته ٢١ جنازه از معدن خارج شده است.

– در پی جان باختن شماری از معدن کاران معدن زغالسنگ آزادشهر، نماینده ولی فقیه در گلستان و استاندار در پیامی ضمن تسلیت این حادثه غم انگیز در استان ۳ روز عزای عمومی اعلام کردند.

– پیکر ۲۲ نفر از جان باختگان حادثه معدن آزاد شهر از زیر آوار بیرون آورده شد.

– علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جان باختن ۳۵ معدنکار در حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر خبر داد.

– وزیر صنعت، معدن و تجارت: برای جلوگیری از حوادث ناشی از انتشار گاز متان، دولت دستگاه‌های گاز سنج زیادی خریداری و در اختیار معادن کشور قرار داده است. معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر هم حداقل ۳۰ دستگاه گاز سنج داشته که به گفته برخی کارگران، تعدادی از آنها دچار نقص فنی بود.

– دکتر سرقینی معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت: عدم رعایت اصول ایمنی در استفاده از استارتر لوکوموتیو عامل حادثه معدن زمستان یورت بود درحالی که بر اساس دستورالعمل های معادن زغال سنگ استفاده از استارتر برقی لوکوموتیو، در داخل تونل به دلیل احتمال وجود گاز و نیز وجود گرد زغال ممنوع است. معدن زمستان یورت در بازرسی هایی که آذرماه سال گذشته انجام شده بود و بر اساس ارزیابی های میزان ریسک، در فهرست معادن کم ریسک کشور قرار داشت. معدن زمستان یورت آزادشهر علاوه بر گاز سنج های قبلی که به آن مجهز بوده به تازگی گازسنج های دیجیتال نیز تحویل گرفته بود.

– سرقینی: ۲۳ درصد سهام معدن زمستان یورت متعلق به  صندوق مهر اقتصاد ایرانیان و ۱۰ درصد متعلق به شرکت های تکادو و احیا سپاهان است و بقیه سهام آن نیز میان سایر سهامداران که از بازنشستگان معادن زغال منطقه هستند تقسیم شده است.

– مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گلستان:  تیم‎های امدادرسانی به عمق ۱۵۰۰ کیلومتری معدن رسیدند، مرحله آواربرداری امشب یا فردا صبح پایان می‎یابد.

– بیژن پناهی زاده، معاون خانه صنعت،معدن و تجارت در گفتگو با میزان:عدم بروز حادثه درمعادن دیگر زغال سنگ به معنی ایمن بودن آنها نیست. در حادثه اتفاق افتاده باید نظام مهندسی معدن، مالکین معدن و وزارت صنعت و کار پاسخگو باشند.

– سردار علی اکبر جاویدان، فرمانده انتظامی استان گلستان از دستگیری رئیس معدن زمستان یورت آزادشهر خبر داد. البته تا پایان بررسی های کارشناسی، علت جادثه قابل ذکر نیست اما اینکه گفته می شود معدنچیان عامل حادثه هستند مورد تایید ما نیست.

– آمار جان باختگان به ۲۶ نفر رسید.

این خبر تکمیل می شود…..

2

تاریخ انتشار : ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۲۱
شناسه مطلب : 12135
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی