در فروردین ماه 96 اتفاق افتاد:رشد ۱۵ درصدی تولید فولاد خام کشور
براساس آمار منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران فولاد سازان در فروردین ماه امسال بالغ بر یک میلیون و 734 هزار تن فولاد خام تولید کردند درحالی که در مدت مشابه سال قبل تولیداتشان تنها یک میلیون و 507 هزار تن بود.

به گزارش  چیلان ، آمارها حاکی از آن است که بخش خصوصی ۴۰۰ هزار تن از کل تولید را در فروردین ماه به خود اختصاص داده درحالی که همچنان تولید بخش خصوصی شده فولاد بالا است و به یک میلیون و ۳۳۴ هزار تن می رسد.

تولید کل محصولات فولادی هم در فروردین ماه درمجموع یک میلیون و ۵۶۷ هزار تن بود که ۱۷ درصد از فروردین ماه سال ۹۵ بالاتر است. گفتنی است، در تولید محصولات فولادی بخش خصوصی عملکرد بهتری داشت و تولید را از ۵۲۰ هزار تن در فروردین ۹۵ به ۵۷۸ هزار تن رساند. بخش خصوصی شده نیز تولید را از ۸۱۴ هزار تن، ۹۸۹ هزار تن کرد.

در تولید محصولات فولادی ورق گرم پیشتاز بود چراکه تولیداتش در مجتمع های فولادی ۶۳۶ هزار تن شد و رشد ۱۰ درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان داد.

در فروردین ماه همچنین به ترتیب ۴۸۹ هزار تن میلگرد، ۱۹۲ هزار تن ورق سرد، ۱۲۹ هزار تن ورق پوششدار و ۵۱ هزار تن تیرآهن تولید شد که نسبت به فروردین ۹۵ به ترتیب رشد ۷ درصد، ۳۹ درصد، ۴۰ درصد و ۱۹ درصد بوده است.

در بخش مصرف ظاهری هم شاهد رشد ۹ درصدی در مصرف ظاهری فولاد خام و ۵ درصدی در کل محصولات فولادی بودیم.

به عبارت بهتر مصرف ظاهری فولاد خام یک میلیون و ۲۹۵ هزار تن شده درحالی که در همین مدت در سال گذشته یک میلیون و ۱۸۴ هزار تن بود.

مصرف ظاهری محصولات فولادی فروردین امسال یک میلیون و ۴۹۴ هزار تن بود. بیشترین مصرف ظاهری مربوط به ورق گرم با ۶۳۴ هزار تن بود که البته در این بخش افت ۴ درصدی مصرف به چشم می خورد.

در میلگرد هم مصرف از ۴۳۲ هزار تن در فروردین ۹۵ به ۴۳۱ هزار تن رسید.مصرف ورق سرد ۲۰۱ هزار تن و ورق پوششدار ۱۳۲ هزار تن شد. همچنین در فروردین ماه تیرآهن ۴۱ هزار تن مصرف شد.

شایان ذکر است، براساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران صادرات فولاد خام ایران در فروردین ماه امسال ۴۳۹ هزار تن شد که ۲۸ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته یعنی ۳۴۳  هزار تن بوده است.

بررسی ها نشان می دهد، از میزان ۴۳۹ هزار تن صادرات فولاد خام، ۲۶۱ هزار تن سهم بیلت و بلوم بوده و ۱۷۸ هزار تن سهم اسلب بود.

درحالی در بخش صادرات فولاد خام شاهد رشد بودیم که در محصولات فولادی افت صادرات به چشم می خورد.

صادرات محصولات فولادی در فروردین ماه امسال ۱۰۲ هزار تن گزارش شده درحالی که در مدت مذکور سال گذشته ۱۷۲ هزار تن گزارش شده بود.

گفتنی است، ارزش صادرات فولاد خام بیش از ۱۵۴ میلیون دلار و محصولات فولادی به ۴۹ میلیون و ۳۸۹ هزار دلار بود.

بررسی آمار انجمن فولاد ایران همچنین حاکی از آن است که واردات فولاد خام و همچنین محصولات فولادی نیز کاهشی بود. پارسال و در فروردین ماه جمعا ۲۰ هزار تن بلوم، بیلت و اسلب وارد شد که امسال این عدد به صفر رسید.

همچنین واردات کل محصولات فولادی در یک ماهه نخست سال قبل ۲۶۳ هزار تن گزارش شده بود که امسال تنها به ۲۹ هزار تن رسید.

این اعداد به ترتیب به معنای افت صد در صدی در فولاد خام و ۸۹ درصدی در محصولات فولادی است.

613318 522 7

2

تاریخ انتشار : ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۹
شناسه مطلب : 12454
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی