تازه ترین جلسه ستاد فولاد به توازن در زنجیره فولاد پرداخت/ موضوعی که در شماره جدید چیلان مورد بحث قرار گرفت
روز گذشته شاهد برگزاری جلسه ستاد زنجیره فولاد درچه وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور وزیر صمت، معاونین ایشان و همینطور نماینده تشکل های مربوطه بودیم در این جلسه بر برقراری توازن در این زنجیره و نقش طرح جامع فولاد در برقراری این توازن تاکید شد. موضوعی که چیلان نیز در شماره 76 خود به پرداخته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد : دولت دوازدهم باید بهار فعالیتهای معدنی و صنایع وابسته به آن باشد.

محمد شریعتمداری در جلسه ستاد زنجیره فولاد که با حضور معاونین طرح و برنامه، معدن و صنایع معدنی، معاون صادراتی و رییس سازمان توسعه تجلرت روسای سازمانهای ایمیدور و زمین شناسی و نیز اعضای ستاد فولاد و تشکلها و انجمنهای فولاد تشکیل شد ، تصریح کرد :موضوع معدن و صنایع معدنی درحوزه صنعت و معدن باید موضوع اصلی دولت دوازدهم باشد و این موضوع در این دولت باید کاملا عملیاتی شود به گونه ای که بهار فعالیتهای معدنی و صنایع وابسته با آن باشد.

وی یادآور شد : در شروع فعالیتهای این دولت با توجه به اهمیتی که در برنامه های جامع رییس جمهور ، برنامه ششم و تاکیدات مقام معظم رهبری در موضوع معادن شده بود ، شروع کار با معدن بود و البته این تنها کار سمبلیک نبوده و باید موضوع اصلی و اساسی دولت دوازدهم در حوزه صنعتی و معدنی باشد.

شریعتمداری با اشاره به تاریخچه تشکیل ستاد فولاد گفت : در حوزه معادن و صنایع معدنی فولاد به عنوان موضوع پایه ای مورد توجه دولتها بوده و دردوره آقای جهانگیری در زمان وزارت معادن و فلزات جلسات مشابهی در زمینه فولاد تشکیل می شد و به این موضوع به عنوان موضوع جدی توجه می کردند و سپس در دولت نهم متوقف و در دولت دهم ستاد فولاد تشکیل شد ولی نتیجه عملی تلاشهای صورت گرفته یک عدم توازن در بخشهای مختلف فولاد از اکتشاف تا تامین سنگ آهن و چرخه آخر محصول نهایی است.

وی ادامه داد : حاصل این عدم توازن که قوه مجریه به دلیل تمکین و قوه مقننه به دلیل اصرار نقش اساسی داشته اند برای کشور بسیار زیان بار است. شریعتمداری تاکید کرد : مطالعات انجام شده در طرح جامع فولاد در قدم اول باید عدم توازن را مرتفع و به سرانجام برساند و تلاش کنیم هم در ممنوعیت صدور برخی مجوزها وهم پس گرفتن برخی مجوزهای بی ربط و هم در مورد برخی مسائل که فعالیتهای جدید داریم پیش قدم شویم و توازن در طی دوره زمان بندی مشخصی به زنجیره فولاد کشور برگردد.

وی افزود : در زمینه رفع عدم توازنها به عنوان مهمترین موضوع ، لازم است تصویر روشنی از وضعیت موجود و وضعیت مطلوب ارائه و پیشنهادهایی برای رسیدن به وضع مطلوب ارایه شود.

وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت اظهارکرد : جلب سرمایه برای تحقق طرحهای بزرگ فولادی در کشور باتوجه به تحولات اساسی که در دنیا در فولاد و زنجیره تولیدش صورت گرفته نظیر سوق دادنشان به سواحل دریاها و تلاش برای تجمیع واحدهای کوچک و ایجاد واحد های بزرگ باید صورت بگیرد و به نظر می رسد در آینده نزدیک با واحدهای تولید فولاد کوچک که اکنون وجود دارد هم در بازار داخلی هم در فروش خارجی با مشکل مواجه شویم.

وی تصریح کرد : نگرانی ها را باید رفع و با آینده نگری و آینده پژوهی به موضوع ، نیازهای کشور را پاسخ دهیم. شریعتمداری ادامه داد : تلاش می شود این جلسات هر ماه یکبار تشکیل شود و با تلاشهای صورت گرفته در ۴ سال گذشته و تلاشهای بعدی مقدمات طرح جام فولاد فراهم شد و این طرح در سایه برنامه ۵ ساله و برنامه های کلان ، طبق تکالیف قانونی که داریم باید توسط وزارتخانه تصویب و ابلاغ شود.

وی گفت : طرح جامع فولاد باید با دریافت نظرات بخش غیر دولتی نظراتش نهایی و ابلاغ شود ، چرا که داشتن طرح جامع برای فعالیتهای فولادی در کشور پایه خوب و سند روشنی پیش روست تا با زمان بندی برای عملیاتی شدن این مطالعات و شراکت ذینفعان در تهیه آن تلاش کنیم.

شریعتمداری تاکید کرد : به نواقص کار در حوزه اکتشاف و استخراج باید توجه شود و رسیدن به توازن در همه بخشها ، جبران کمبودها و متوقف کردن طرحهای غیر ضروری و تعیین حوزه های کار و تعیین تکلیف مجوزهای صادر شده قبل و نیز عدم صدور مجوز جدید در مناطقی که صرفه اقتصادی نیست، نیز مورد اهتمام باشد.

وی ادامه داد : به موضوع زیر ساختهای مورد نیاز بیشتر پرداخته شود و با دقت بیشتری تعقیب و همچنین سرمایه گذاری داخلی و خارجی و توسعه ریل در مجموعه مسایل مطرح شده درحوزه زیر ساختها از اولویتهای این طرح باید باشد . وی با توجه دادن به موضوع بازار افزود : بازار و تامین امکانات برای نیازهای داخلی و مواد اولیه از موارد مهم است و این در حالی است که همچنان اشتغال مساله اول کشور است و هرموضوعی که اشتغال مولد درست را پشتیبانی کند باید حمایت شود .

وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت همچنین با مشخص کردن دبیرخانه طرح جامع فولاد گفت : مسئولیت دبیرخانه را شرکت ملی فولاد بر عهده بگیرد وبا توجه به اینکه این نقش فرابخشی است ، ارتباط برابر و همسنگ با هم بخشها اعم از بخش خصوصی و معاونتها و .. برقرار کند و اطلاعات لازم را دریافت تا بتواند کار جامعی صورت دهد.

وی با اشاره به پیش بینی تشکیل چند کمیته در این زمینه افزود : معاونت طرح و برنامه و معاونت معدنی و سازمان ایمیدرو و سازمان زمین شناسی جلسات مشترکی را برگزار و اگر زیر گروهی لازم است برای مجموعه ستاد کمیته ها شکل بگیرد و کارها در دو بخش کارهای جاری و مسئل اصولی و کلان تقسیم بندی شده و پیگیری و پایش طرح درهمه ابعاد صورت گیرد.

در این نشست همچنین معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت با برشمردن اهداف طرح جامع فولاد ، ایجاد توازن در زنجیره فولاد ، مدیریت جامع بر کلیه شاخص های تاثیر گذار فولاد ، رفع چالش های تامین زیر ساختهای این صنعت و امکان اعمال پایش سرزمین در اجرای طرح جامع فولاد را از جمله اهداف مورد نظر برشمرد.

جعفر سرقینی افزود : برای رسیدن به اهداف طرح جامع فولاد ، در کنسانتره ۱۰ طرح با ظرفیت ۲۴ میلیون تن ، در گندله ۱۶ طرح با ظرفیت ۳۶.۶ میلیون تن ، آهن اسفنجی ۱۸ طرح با ظرفیت ۱۶.۷ میلیون تن ، فولاد خام ۳۶ طرح با ظرفیت ۲۵.۴ میلیون تن و مقاطع فولادی ۱۹ طرح با ظرفیت ۹.۸ میلیون تن ، طرحهای قابل تحقق هستند.

رحمانی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت نیز معدن را جزو پروژه های اقتصاد مقاومتی و مبحثی استراتژیک و راهبردی توصیف کرد. رضا رحمانی افزود :قبلا سالانه ۳۵۰ فقره جواز تاسیس در زنجیره فولاد صادر می شد که الان به ۵۰ فقره رسیده است.

وی تاکید کرد : در طرح جامع فولاد وظایف و مسوولیتها به زیر بخشها تقسیم و به برنامه های اجرایی تبدیل شوند.

گفتنی است طبق برنامه جامع فولاد رسیدن به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام درافق ۱۴۰۴ پیش بینی شده است .

2

تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ماه ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۹
شناسه مطلب : 15625
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی