تحلیلی بر تجارت فولاد ایران و هند در سایه تحریم ها
به اعتقاد کارشناسان زمانی که تحریمات بر ایران سایه افکن شود علیرغم سقوط ارزش ریال، فرصت جدیدی برای شرکت های فرو آلیاژ هندی به وجود خواهد بود.

به گزارش  چیلان ، کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن در گزارشی در کانال شخصی خود به نقل از استیل مینت تحلیل این سایت از تجارت فولاد ایران و هند در سایه تحریم ها داشته که در ادامه خواهید خواند:

هند یکی از صادرکنندگان عمده فرو آلیاژ به ایران محسوب می شود و متقابلا از جمهوری اسلامی ایران نفت می خرد. در حال حاضر ابر تحریم ها بر سر فضای تجاری بین هند و ایران سایه افکنده است. اگرچه معاملات مالی، ریسک های مالیاتی را برای دو کشور ایجاد کرده است ولی مطمئن ترین روش می تواند معاملات پایاپای بین ایران و هند باشد که علیرغم موانع و مشکلات می تواند فرصت هایی را نیز ایجاد نماید. شرکت های هندی می توانند فرصت های طلایی ایجاد واحد یا شرکت های تجاری در ایران را که پس از تحریمات این ضعیف شده را خلق کنند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) برنامه های افزایش تولید فولاد خود را دنبال کرده و در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ ظرفیت کنونی ۳۲ میلیون تن خود را با دو برابر افزایش به ۵۵ میلیون تن در سال برساند. با این افزایش تولید فولاد، تقاضای ایران برای فروآلیاژها شدیدا افزایش پیدا خواهد کرد.

این احتمال وجود دارد که تحریمات اخیر اثرات منفی بر روی صنعت آهن و فولاد ایران گذاشته و در نتیجه تقاضای فروآلیاژ های کشور کاهش یابد. دلیل آن این است که از اوایل سال ۲۰۱۶ که برجام اجرائی شد فولادسازان اروپایی مانند SMS، دانیلی، ساراله، اتوتک و Voestalpine برای افزایش تولید در صنعت فولاد ایران سرمایه گذاری کرده اند. کارخانه های جدید احتمالا به دلیل تحریمات آمریکا شدیداً با مشکلات مالی مواجه می گردند و بنا به گزارش منابع تجاری، بسیاری از پروژه های فولاد سازی در حال حاضر به دلیل سیاست‌های آمریکا متوقف گردیده یا دچار سرگردانی شده‌اند. ایران همواره چالش تامین منابع مالی برای این پروژه ها را داشته است و تنها بانک هایی در آن مشارکت دارند که ارتباطی با آمریکا نداشته اند.

بنابراین این شانس وجود دارد که ایران احتمالا برای توسعه پروژه‌های فولادی و فلزی خود در صورت عقب نشینی اروپایی ها به سمت فناوری چینی روی آورد.

ایران علاوه بر تولید داخلی در سال ۲۰۱۶ خصوصاً زمانی که تحریمات تجاری با ایران برداشته شد و هند مقررات تجارت خارجی خود را اصلاح کرد، فروآلیاژ از هند خریداری کرده است. این تصمیمات در آستانه برجام که منتهی به لغو اکثر تحریمات تجاری غرب علیه ایران بود اتخاذ گردید.
بر اساس اعلام گمرک هند، این کشور در سال ۲۰۱۷ هم ۶۱ هزار و ۸۵۰ تن فرو آلیاژ به ایران صادر کرد که نسبت به ۳۷ هزار و ۷۲۵ تن در سال ۲۰۱۶ حدود ۶۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بین ماه‌های ژانویه تا می امسال نیز صادرات به ۳۴ هزار و ۱۴۲ تن رسیده است.

در ماه می ۲۰۱۸ آمریکا اعلام کرد که مجددا تحریمات خود را بر روی تجارت با ایران آغاز خواهد کرد بدین معنی که هر کشور یا شرکتی که با ایران داد و ستد داشته باشد، تحریمات ثانویه بر روی آن اعمال خواهد شد. تاثیرات آنی و منفی این تحریمات، افت ارزش برابری پول ایران بود که بیش از ۵۰ درصد از ارزش آن در طی چهار ماه گذشته کاسته شده است. در این هفته از ارزش ریال در برابر دلار مجددا کاسته شده و از ۹۰ هزار ریال در هفته گذشته به ۱۱۲ هزار ریال در بازار آزاد رسیده است.
یک کارشناس ذوب آهن اصفهان می گوید، در نتیجه این افت ارزش ریال قیمت وارداتی فرو آلیاژ در ایران افزایش چشمگیری پیدا کرده است و پس از اعمال تحریم‌های آمریکا و استمرار کاهش ارزش برابری ریال واردات فرو آلیاژ بسیار سخت خواهد شد و بنابراین امیدواریم که دولت با تدوین یک سیاست‌گذاری تازه از این مشکلات بکاهد.
به نقل قول از تجار فروآلیاژ در ایران، هند یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان فرو آلیاژ به ایران است که متقابلاً نفت از ایران می‌خرد. در حال حاضر که ابر تحریمات بر سر روابط تجاری بین ایران و هند سایه افکنده است ایمن ترین راه و روش ادامه همکاری های تجاری ، تبادل کالاست چون معاملات رسمی با ریسک های زیادی مواجه است. گزینه دیگر می‌تواند مکانیزم پرداخت بر مبنای INR یا روپیه هند برای تجارت باشد که هند آن را در طی تحریمات در سال ۲۰۱۵ که مانعی برای معاملات دلاری بین دو کشور گردید آغاز کرده بود.
در شرایطی که تحریمات غرب علیه ایران می‌تواند روابط تجاری با هند را از مسیر خود خارج کند اما می‌تواند فرصت‌های دیگری را که تقاضای فروآلیاژ ایران را افزایش خواهد داد ایجاد نماید. شرکتهای هندی می توانند فرصت‌های طلایی دیگری را خلق نمایند و آن ایجاد واحد ها یا شرکتهای تجاری در ایران است تا رقابت تجاری خود در ایران را که پس از تحریمات کاهش یافته از نوتقویت کنند.

1 201

2

تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۰
شناسه مطلب : 19902
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی