رصد موجودی انبار خریداران محصولات فولادی با هدف جلوگیری از احتکار تداوم می یابد
در نشست دیروز توافق شد که با انجام تعهدات تامین نیاز داخل،  صادرات محصولات فولادی صورت بگیرد و تولیدکنندگان این توانایی را دارند.

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی در خصوص نشست دیروز کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی با حضور فعالان بخش فولاد، اظهار داشت: جلسه دیروز در خصوص مشکلات تولید و عرضه محصولات فولادی بود که با افزایش قیمتی همراه بوده است.

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به مسائلی که از طرف مردم در ارتباط با بحث افزایش قیمت محصولات فولادی به‌عنوان نماینده مردم در مجلس به موضوع ورود کردیم، گفت: در این نشست دلیل افزایش قیمت را پیگیری که تولیدکنندگان فولاد مطالبی را در ارتباط با تولیدکنندگان شمش ارائه کردند.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به این نتیجه رسیدیم که باید مسئله افزایش قیمت فولاد را به‌صورت زنجیره‌ای پیگیری کنیم، ادامه داد: بررسی این زنجیره به‌منظور دلایل افزایش قیمت فولاد و آهن در بازار را باید از بخش تولید شمش آغاز کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر در زمینه فرآیند تولید، شیوه عرضه محصولات تولید شمش و محصولات پایین دستی بحث شد، عنوان کرد: باتوجه به آماری که داریم در حال حاضر وضعیت تولید فولاد به نحوی است که می‌توان صادرات داشت و نیاز بازار داخلی را تامین کرد، در مقطعی از زمان که نیاز بازار داخلی بسیار زیاد بود اولویت تامین نیاز بازار داخلی در نظر گرفته شده بود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید تولیدکنندگان داخلی می‌توانند صادرات شمش، شمش بلوم برای تولید میلگرد، شمش اسلب برای تولید ورق و ورق را داشته باشند در حالی که نیاز بازار داخلی را نیز تامین کنند، تصریح کرد: در حال حاضر سیاست جدید ارزی ابلاغ شده و باید بین صادرکنندگان و واردکنندگان به نرخ توافقی ارز دست پیدا کنند و مبنا دیگر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نیست.

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با شروع تحریم‌های مرحله اول فولاد از هر ابزاری برای شکستن تحریم‌ها در زمینه صادرات و واردات استفاده کنیم، اضافه کرد: در نشست دیروز توافق شد که با انجام تعهدات تامین نیاز داخل صادرات محصولات فولادی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه رصد موجودی انبار خریداران محصولات فولادی آغاز شده و باید تداوم داشته باشد تا احتکار صورت نگیرد، گفت: از سامانه‌های بهین‌یاب یا سامانه‌های ارزش افزوده استفاده کنند تا تقاضای واقعی تولید کنندگان رصد شود و تقاضای کاذبی را نداشته باشیم زیرا احتمال دارد موجب نقدینگی مخرب به سمت فولاد حرکت کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بورس کالا باید با شفافیت کامل لیست خریداران اعلام و ممنوعیت باز فروش محصولات خریداری شده در بورس را اعمال کند، اضافه کرد: در بحث تحریم‌ها به دنبال حل مشکلات چالش‌های احتمالی حمل و نقل دریایی، بیمه و صادرات شرکت‌ها باید باشیم.

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه در زمینه صادرات به کشورهای همسایه با توجه به سامانه جدید ارزی باید بحث شود، خاطرنشان کرد: بخشنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه تنظیم بازار نکات مثبتی دارد اما برخی از نکات آن نیز مورد نقد قرار گرفت که مقرر شد در جلسه‌ای مستقل در خصوص این بخشنامه مباحث مطرح شود.

2

تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ماه ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
شناسه مطلب : 20054
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی