بسته تحلیلی چیلان درباره تاثیر تحریم ها بر صنعت فولاد:جنگ تجاری فولاد چه تاثیری بر بازار چین و ایران دارد؟
بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در یادداشتی به چیلان عواقب جنگ تجاری آمریکا بر صنعت فولاد ایران و چین را رصد کرده و در بخشی از این نوشتار آورده است: جنگ تجاری، عامل بر هم خوردن ثبات اقتصادی و بازرگانی چین خواهد بود و وقفه ای در تجارت این کشور ایجاد خواهد کرد. وی در بخش دیگری از این یادداشت اعلام داشت: تحریم های آمریکا بر ایران اگر بر حجم صادرات فولاد ایران اثرگذار نباشد قطعا بر سودآوری فولادسازان اثر زیادی خواهد داشت چرا که موجب افزایش هزینه های مبادله و صادرات ناشی از محدودیت های مالی، کشتیرانی و بیمه خواهد شد. یادداشت عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران را در ادامه بخوانید:

ترامپ معتقد است کشور چین در رقابت با شرکت های آمریکایی از برخی حربه ها استفاده می کند که با الگو و مدل تجارت آزاد و همچنین محیط رقابتی همخوانی ندارد.

ترامپ همچنین اعتقاد دارد دولت چین به طور سیستماتیک کپی غیر قانونی تکنولوژی و فناوری های آمریکایی را دنبال می کند و سهم بسیار زیادی از مزیت های رقابتی کالاهای چین در مقابل کالاهای آمریکایی از این ناحیه می باشد.

بخش عظیمی از دعوای تجاری آمریکا و چین که منجر به اعمال تعرفه بر روی کالاهای چینی شده به این دلیل است که چین سیاست های خود را تعدیل نماید تا تولید کنندگان آمریکایی نیز بتواند در فضای رقابتی تری به تولید بپردازند.

ظاهرا برای آنکه دولتمردان چینی به این رویکرد منعطف شوند و اصول سیاست های تجاری را رعایت نمایند، ترامپ تلاش کرده تا با اعمال تعرفه ها یا تهدید به وضع تعرفه های بیشتر بر روی محصولاتی که چین به دنبال کسب مزیت های بیشتر در آنهاست، این کشور را مهار نماید.

لذا در ابتدای امر بحث وضع ۲۰۰ میلیارد دلار تعرفه بر روی کالاهای وارداتی از چین را مطرح کرد و فولاد، آلومینیوم و مس و بسیاری از فلزات قیمتی قسمتی از این استراتژی ترامپ شد که در موج اول تعرفه ها قرار گرفتند.

واردات فولاد آمریکا بالغ بر ۳۰ میلیون تن می باشد که سهم چین از این میزان کمتر از یک درصد است. تجارت بین المللی فولاد هم بالغ بر ۳۵۰ میلیون تن بوده و در نگاه اول شاید عدد ۲۰ میلیون تن در این بین قابل توجه نباشد اما این جنگ تجاری، عامل بر هم خوردن ثبات اقتصادی و بازرگانی چین خواهد بود و وقفه ای در تجارت چین ایجاد خواهد کرد. در نتیجه باید در انتظار تاثیر آن بر مصارف فلزات و قیمت های جهانی بود.

علاوه براین، موج جدیدی برای ایجاد یک جنگ تجاری میان سایر کشورها نیز انتظار می رود. بدترین سناریویی که می توان انتظار آن را داشت این است که جنگ تجاری بین تمام کشورها که تاکنون مطابق قوانین تجارت آزاد داد و ستد می کردند، توسعه یابد و اگر این مسئله به وقوع بپیوندد، فولاد ایران نیز به مشکل بر خواهد خورد.

با وجود آنکه کشور ایران در هیچ معاهده مهم تجارت آزاد حضور ندارد اما در سال گذشته بیش از ۴۰ درصد از تولیدات فولاد خود را صادر کرد و امسال با ظرفیت های جدیدی که وارد چرخه تولید می شود حجم صادرات باید از ۸ میلیون تن به ۱۲ میلیون تن برسد پس این جنگ تجاری اثرات منفی بر فولاد ایران خواهد داشت.

در میانه این جنگ که آمریکا با چین آغاز کرده و پیش بینی سرانجام آن کمی مشکل است وضع تحریم های آمریکا علیه ایران نیز مطرح می گردد که هدف آن مختل کردن تجارت ایران در تمامی حوزه هاست.

ایران در میان تولید کنندگان مطرح دنیا یکی از بالاترین نسبت های صادرات به تولید را دارد و این نشان می دهد فولاد ایران بسیار متکی به صادرات است و هرگونه خللی در جریان صادرات می تواند اثر مستقیمی بر صنعت فولاد ایران داشته باشد.

تحریم های آمریکا بر ایران در بهترین حالت اگر بر حجم صادرات فولاد ایران اثرگذار نباشد قطعا بر سودآوری فولادسازان اثر زیادی خواهد داشت چرا که موجب افزایش هزینه های مبادله و صادرات ناشی از محدودیت های مالی، کشتیرانی و بیمه خواهد شد. فولاد در شرایط فعلی به ثبات نیاز دارد اما تصمیمات اشتباه ظرف ۴ ماه اخیر بنگاه های تولیدی را با چالش های زیادی همراه کرده است.

2

تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۲
شناسه مطلب : 20221
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی