رئیس برنامه ریزی و بومی سازی فولاد مبارکه به چیلان خبر داد:بومی سازی بیش از ۱۰۰ هزار قطعه و تجهیز در فولاد مبارکه
رئیس برنامه ریزی و بومی سازی فولاد مبارکه به چیلان گفت: فولاد مبارکه از زمان ساخت با نگاه بومی سازی و ساخت داخل، احداث شد.

مصیب فروغی، رئیس برنامه ریزی و بومی سازی فولاد مبارکه تصریح کرد: فولاد مبارکه از سال ۷۲ به بعد به منظور تامین نیاز قطعات، بومی سازی را نیز آغاز کرد و در سال ۸۰ به این نتیجه رسید که اگر بخواهد تامین پایداری از داخل کشور صورت بگیرد باید برنامه مدون و پایداری نیز برای ساخت داخل داشته باشد. لذا فولاد مبارکه در همین راستا، ساختار مدیریت ساخت داخل و بومی سازی را به صورت رسمی و ساختار یافته ایجاد کرد. در سال ۹۰ ساختار بومی سازی را برای همه اقلام به صورت توسعه یافته آغاز کرد و اکنون به جرات می توان گفت بیش از ۱۰۰ هزار قطعه و تجهیز مورد نیاز برای پشتیبانی و تولید در فولاد مبارکه توسط سازندگان، تامین کنندگان و شرکت های دانش بنیان داخلی بومی سازی شده است و بیش از چند صد شرکت در این زمینه با فولاد مبارکه همکاری می نمایند.

حمایت مالی فولاد مبارکه از تامین کنندگان داخلی
رئیس برنامه ریزی و بومی سازی فولاد مبارکه ادامه داد: حمایت فولاد مبارکه از شرکت های داخلی بدین شکل است که فرصت بازار به آنان می دهد تا آن سازنده یا تامین کننده، صاحب تکنولوژی اقلامی شود که فولاد مبارکه برای تولید نیاز دارد. از منظر دیگر فولاد مبارکه ریسک استفاده از کالاهای ایرانی را در حد همه نیازهای خود پذیرفته است. همچنین از منظر دیگر، فولاد مبارکه پیش پرداخت ها با مبالغ بالا را به سازندگان داده و به صورت بلند مدت از آنان خرید می کند که نوعی حمایت مالی از سازندگان و تامین کنندگان محسوب می شود.
وی با بیان اینکه فولاد مبارکه در حوزه های مکانیک، برق، مواد و پلیمر کاملا فعال است گفت: تمامی نیازهای فولاد مبارکه از کانال بومی سازی کنترل می گردد تا آنهایی که قابلیت ساخت داخل دارند داخلی شده و در خصوص مواردی که امکان ساخت داخل به صورت موقتی امکان پذیر نیست، برای رفع نیاز فعلی خرید خارجی انجام داده و به موازات بومی سازی می نماید.

رویکرد فولاد مبارکه بومی سازی از سنگ تا رنگ است

فروغی اظهار داشت: فولاد مبارکه با رویکرد مهندس عظیمیان، مدیرعامل محترم مجموعه، قصد دارد از فاز بومی سازی قطعات، تجهیزات و مواد به سمت بومی سازی تکنولوژی حرکت نماید. بدین منظور مطالعات اولیه انجام و جلسات لازم برگزار شده و ساختارها و روش هایی نیز پیشنهاد شده است و امیدواریم به زودی زود شاهد بومی سازی تکنولوژی در صنعت فولاد باشیم.
وی ادامه داد: انتظار مدیر عامل مجموعه این است که به دانش و تکنولوژی صنعت فولاد از سنگ تا رنگ دست پیدا کنیم و این جزو رویکردهای اصلی فولاد مبارکه می باشد. نیاز فولاد مبارکه بعد از تامین قطعات و تجهیزات، بومی سازی تکنولوژی خط تولید است که مکمل بومی سازی قطعات و تجهیزات می باشد و بدون یکدیگر معنا و مفهمومی ندارد. یعنی اگر بخواهیم به دانش بومی سازی فولاد از سنگ تا رنگ دست پیدا کنیم هم باید قادر به بومی سازی تجهیزات و قطعات باشیم و هم تکنولوژی را بومی نماییم که فولاد مبارکه در موضوع نخست به موفقیت رسیده و به دنبال تحقق بومی سازی تکنولوژی است. هرچند که در دنیا این روند معکوس می باشد اما در ایران به جهت برخی مسائل سیاسی و اقتصادی که وجود داشت ما برای پایداری تولید خود از بومی سازی تجهیزات آغاز و سپس به سراغ بومی سازی تکنولوژی رفته ایم.

رئیس برنامه ریزی و بومی سازی فولاد مبارکه با تاکید بر این نکته که بومی سازی در فولاد مبارکه یک استراتژی می باشد گفت: تاکنون به اهدافی که برنامه ریزی کرده ایم رسیده ایم و چشم انداز تعریف شده را دنبال می کنیم و با حمایت مدیرعامل و مدیران ارشد مجموعه به دنبال دستیابی به اهداف بلند مدت بومی سازی در فولاد مبارکه می باشیم که تاکنون هم نتایج مطلوبی حاصل شده است.

بومی سازی ۸۲ درصدی در فولاد مبارکه
وی در پاسخ به این سوال که چند قطعه دیگر شناسایی شده که نیازمند بومی سازی است عنوان کرد: فولاد مبارکه از منظر قطعه یدکی حدود ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار کد دارد ولی کدهای فعال آن که قطعه یدکی های مورد مصرف آن هستند حدودا ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار مورد می باشند و تنها حدود ۱۸ درصد این اقلام باقی مانده که نیازمند بومی سازی است.

فروغی اضافه کرد: البته اقلامی که تاکنون ساخت داخل نشده اند به دلیل کم بودن سطح نیاز و عدم صرفه اقتصادی برای سازندگان بومی نشده اند که در جلسه اخیر با سایر فولادسازان شامل ذوب آهن، گل گهر، چادرملو و فولاد خراسان به دنبال تجمیع این اقلام و بومی سازی آن ها هستیم و خوشبختانه شرکت های مذکور آمادگی خود را اعلام داشتند تا مشکل صرفه اقتصادی بدین شیوه حل گردد. برخی اقلام باقیمانده نیز از تکنولوژی بالا و پیچیده ای برخوردارند و به عبارتی قطعات های تک محسوب می شوند و درنتیجه نیازمند سرمایه گذاری هستند که به دنبال آن نیز خواهیم رفت. بعضی قطعات محدود نیز وجود دارد که باعث محدودیت تولید نمی شوند که این اقلام اصلا نیازمند بومی سازی نیستند و سایر کشورها هم به دنبال بومی سازی آن بر نمی آیند.

 

2

تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۷
شناسه مطلب : 28652
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی