چیلان گزارش می‌دهد:مختصات نخستین عرضه شمش فولادی در سال ۹۹/ کرونا بر معاملات شمش در بورس کالا تأثیر گذاشت؟
امروز یکشنبه ۱۷ فروردین نخستین عرضه شمش فولادی در سال ۹۹ در بورس کالا انجام گرفت. معاملات شمش بلوم چادرملو با قیمت میانگین ۴۴۵۴ تومان به ازای هر کیلو انجام شد و میزان تقاضا برای شمش فولادی، ۲.۵ برابر میزان عرضه بود.

به گزارش  چیلان ، بالاخره با انجام معاملات شمش فولادی در بورس کالا و تأیید این معاملات توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت شمش در سال ۹۹ کشف شد.

امروز ۱۰ هزار تن شمش بلوم شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با قیمت پایه ۳۶۴۱ تومان برای هر کیلو، در بورس کالا عرضه شد. میزان تقاضا برای این عرضه ۲۵ هزار تن بود و قیمت میانگین ۴۴۵۴ تومان بود. تابلوی معاملات بورس کالا، صبح امروز تقاضاهای بالاتر از ۴۷۰۰ تومان برای شمش عرضه‌شده را نیز نشان می‌داد که پیگیری‌های خبرنگار  چیلان  از بورس کالا حاکی از این است که این قیمت‌ها مورد تأیید وزارت صمت نبوده است.

قیمت میانگین امروز شمش فولادی (قیمت ۴۴۵۴ تومان به ازای هر کیلو) بالاتر از قیمت‌های شمش فولادی در هفته پایانی سال ۹۸ است. در هفته پایانی اسفند ۹۸، شمش فولادی در معاملات بورس کالا در قیمت‌های حدود ۴۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو معامله شد.

امروز در حالی شمش فولادی با قیمت ۴۴۵۴ تومان معامله شد، که قیمت پایه عرضه نسبت به هفته پایانی سال ۹۸ کاهش یافته بود. قیمت پایه شمش فولادی در آخرین عرضه‌های سال ۹۸، ۴۰۵۰ تومان بود و در اولین عرضه سال ۹۹، قیمت پایه شمش بلوم چادرملو ۳۶۴۱ تومان تعیین شده بود. بر اساس تصویب کارگروه تنظیم بازار در اسفند سال ۹۸، قیمت پایه شمش فولادی بر اساس ۸۳ درصد قیمت صادراتی ایران در خلیج فارس و با سقف رقابت باز است (قیمت فوب صادراتی شمش ایران به صورت هفتگی از مجله متال بولتن استخراج می شود). کاهش قیمت پایه در نخستین عرضه شمش فولادی در بورس کالا، بازتابی از کاهش قیمت شمش صادراتی ایران است که در نتیجه کاهش تقاضای جهانیِ ناشی از شیوع کرونا صورت گرفته است.

امروز میزان تقاضا برای شمش فولادی عرضه‌شده در بورس کالا بالا بود که نشان می‌دهد گرچه قیمت پایه عرضه شمش کاهش یافته اما بازار داخلی شمش فولادی، تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا، وارد رکود نشده است.

مختصات اولین عرضه شمش فولادی در سال ۹۹ را در نمودار زیر ببینید:

اولین عرضه شمش فولادی در سال 99

2

تاریخ انتشار : ۱۷ فروردین ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۷
شناسه مطلب : 30718
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی