بسیار مهم؛ نامه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمتضرایب قیمتی کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی عادلانه است/ تغییر ضرایب قیمتی، افزایش قیمت فولاد را در پی خواهد داشت
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ مهمی به دکتر اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع وزارت صمت، تأکید کرده است که نسبت‌های تعیین‌شده برای محصولات سنگ آهن (کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی)، «عادلانه، کارشناسی‌شده و مبتنی بر نسبت‌های خالص جهانی است و هر گونه تغییر در این ضرایب، قیمت‌های کل زنجیره فولاد را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت منجر به افزایش قیمت فولاد می‌گردد که قطعا مطلوب و موردنظر آن وزارتخانه نیست».

به گزارش  چیلان ، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌‌ای به معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت نظر خود را در مورد مباحث مطرح‌شده پیرامون تعدیل ضرایب قیمتی محصولات سنگ آهن (کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی) به‌صورت رسمی اعلام کرد. این نامه که پیش از این نوشته شده است و اکنون یک نسخه از آن در اختیار  چیلان  قرار گرفته، حاوی مواضع رسمی انجمن فولاد در مورد ضرایب قیمتی زنجیره فولاد است.

متن نامه انجمن فولاد حاوی نکات بسیار مهمی است که برای توسعه متوازن زنجیره فولاد اهمیت حیاتی دارند. در نامه انجمن فولاد به صراحت آمده است که «ریشه اصلی نارضایتی برخی شرکت‌های معدنی از قیمت‌های فعلی سنگ آهن که تابعی از قیمت شمش فولادی است، غیر واقعی بودن قیمت شمش به دلیل اعمال سیاست‌های کنترلی است و نه ضرایب موجود». همچنین در نامه انجمن فولاد که حاوی چندین بند است، حمایت از معادن کوچک‌مقیاس وجود دارد و بر تفاهم شرکت‌های معدنی و فولادی در خصوص ضرایب قیمتی زنجیره تأکید شده است.

متن کامل نامه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر اسماعیلی؛ معاون محترم امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت

با سلام و احترام

پیرو نامه شماره  ۵۸۳۶۱/۶۰ مورخ ۳۱/۰۲/۹۹ موارد زیر را به استحضار می‌رساند:

۱- پیرو تصمیمات جلسه مورخ ۲۶ فروردین سال ۹۹، تاکنون بیش از ۱۵۰ نفر ساعت جلسه بین ۴  تشکل فولادی و معدنی ( انجمن تولید کنندگان فولاد، انجمن سنگ آهن،  خانه معدن و کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران) برای حصول به توافقات مشترک برگزار شده که نتایج مثبتی همچون فراهم شدن زمینه تاسیس شورای آهن و فولاد برای ساماندهی شرایط سرمایه‌گذاری و فرآیند داده-ستانده در زنجیره فولاد را دربر داشته است و صورتجلسه نهایی آن به زودی خدمتتان ارسال خواهد شد.

همچنین در این جلسات  ۲ مبنا برای تعیین ضرایب قیمتی زنجیره فولاد مورد بررسی قرار گرفته است:

مبنای اول، میانگین قیمت ۳ ماهه شمش در کدال ( قیمت ترکیبی فروش داخل و صادراتی)

مبنای دوم، درصدی از قیمت سنگ آهن صادراتی ایران

لیکن با اینکه احتمال توافق طرفین بر مبنای اول بیشتر است و مبنای دوم همواره تابع شرایط جهانی است که بعضا ارتباطی به پارامترهای اقتصاد داخلی ندارد، هنوز هیچ توافقی بین تشکل‌های یاد شده صورت نگرفته و جلسات تکمیلی در این خصوص  در حال برگزاری است.

۲- این انجمن همانگونه که در جلسات مذکور اعلام داشته است، به دلایل کارشناسی متعدد از جمله عدم همبستگی بین قیمت سنگ آهن صادراتی ایران و قیمت شمش فولادی صادراتی و همچنین نوسانات زیاد قیمت جهانی سنگ آهن به دلایلی که ارتباطی با شرایط اقتصادی داخلی ندارد (مثل تعطیلی معدن واله به دلیل شکستن سد باطله و یا تعطیلی بخشی از معادن بخاطر شرایط زیست محیطی و افزایش ناگهانی قیمت جهانی سنگ آهن) و عدم امکان برنامه‌ریزی بلندمدت خرید و تولید برای شرکت‌های فولادی،  با مبنا قرار دادن درصدی از قیمت سنگ آهن صادراتی برای تعیین ضرایب قیمتی زنجیره فولاد موافق نیست و آن را در میدان عمل، غیرقابل اجرا می‌داند.

در این خصوص قابل ذکر است که محاسبات صحیح کارشناسی (به صورت دوره‌ای و exw) بر اساس مبنای دوم نیز با ضرایب فعلی زنجیره فولاد برابری می‌کند و یا در مواردی کمتر می‌باشد.

۳- با توجه به مطالعات کارشناسی و حسابرسی مفصل انجام شده در سال‌های پیش برای تعیین ضرایب قیمتی زنجیره فولاد که روند و مولفه‌های متعدد آن در مذاکرات حضوری تشریح گردیده و سابقه مربوطه نیز در آن وزارتخانه موجود می‌باشد، این انجمن نسبت‌های تعیین شده قبلی را عادلانه، کارشناسی شده و مبتنی بر نسبت‌های خالص جهانی می‌داند و اعتقاد دارد هر گونه تغییر در این ضرایب قیمت‌های کل زنجیره را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت منجر به افزایش قیمت فولاد می‌گردد که قطعا مطلوب و مورد نظر آن وزارتخانه نیست.

۴- این انجمن اعتقاد دارد ریشه اصلی نارضایتی برخی شرکت‌های معدنی از قیمت‌های فعلی سنگ آهن که تابعی از قیمت شمش است، غیر واقعی بودن قیمت شمش به دلیل اعمال سیاست‌های کنترلی است و نه ضرایب موجود. در این خصوص با واقعی شدن قیمت شمش فولادی در بورس کالا، قیمت‌های سایر محصولات زنجیره فولاد نیز به سطوح واقعی خود خواهد رسید و سود متوازن در زنجیره فولاد مجددا برقرار خواهد شد . کما اینکه قبل از آغاز مداخلات دستوری در بازار فولاد (قبل از سال ۱۳۹۷)، فولاد سازان و تولید کنندگان سنگ آهن با همان ضرایب قیمتی و در کمال ثبات و آرامش مشغول مناسبات اقتصادی و تولیدی با یکدیگر بودند.

۵- با توجه به اینکه فقط حدود ۵ درصد از بازار محصولات بالا دستی زنجیره فولاد (سنگ آهن تا گندله) در اختیار معادن کوچک مقیاس و شرکت‌های نوپای بخش خصوصی قرار دارد و احتمالا بهای تمام شده تولید در برخی از این معادن بیش از تولیدکنندگان عمده است، این انجمن معتقد است باید مکانیسم حمایتی خاص (در قالب کنسرسیوم‌های معدنی برای احداث مراکز فرآوری و افزایش بازده نسبت به مقیاس و با حمایت ویژه تولیدکنندگان فولاد) تعریف و مورد پیگیری مجدانه قرار گیرد.

۶- روال صحیح سنوات گذشته در خصوص نسبت‌های قیمتی زنجیره فولاد، برگزارى جلسات مشترک فیمابین تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن و تولیدکنندگان بزرگ فولاد و تصمیم گیرى با تایید نهایى و نظارت بر توافقات آنها بوده است که امید است براى سال ٩٩ هم بر اساس همین رویه و با برگزارى جلسات فورى مشترک و نزدیک کردن دیدگاه‌ها و شرایط معاملاتى تصمیم‌گیری شود.

لذا در راستای جلوگیری از هرگونه تنش و ابهام احتمالی در معاملات محصولات بالادستی زنجیره فولاد، این انجمن تقاضا دارد ضرایب قیمتی مصوب قبلی زنجیره فولاد در سال ۱۳۹۹ نیز با تاکید بر رعایت عیار و مشخصات فنی مربوطه ابلاغ گردد. همچنین در راستای مدیریت یکپارچه زنجیره فولاد و حذف دلالان از این زنجیره که به واقع ایجاد و تثبیت آرامش در بازار فولاد را با اخلال مواجه نموده است، تقاضا دارد تدابیری اتخاذ فرمایید که فروش هر محصول از زنجیره فولاد با اولویت و برنامه ریزی به تولید کننده حلقه بعدی صورت پذیرد.

در پایان، ضمن سپاس از زحمات مجدانه و مواضع تعاملی جنابعالی در خصوص تامین و تخصیص مواد اولیه واحد‌های تولیدی زنجیره فولاد، جدول به روز شده ضرایب قیمتی زنجیره فولاد (در برگیرنده هزینه‌های تولید، حمل، مواد اولیه، … ) که تقسیم سود متوازن در حلقه‌های زنجیره فولاد بر مبنای سرمایه‌گذاری انجام شده  و بهای تمام شده تولید در هر حلقه را به دنبال دارد، به پیوست بحضورتان تقدیم می‌گردد. بدیهی است این انجمن آمادگی دارد تشریح مبانی و دفاع از مستندات مربوطه در جدول پیوست را به صورت حضوری ارائه و‌ در جلسه مشترکی با ذینفعان در جهت نیل به توافق نهایی مساعدت نماید.

تصویر نامه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت را ببینید:

WhatsApp Image 2020 06 29 at 10.48.41

WhatsApp Image 2020 06 29 at 10.48.41 1

WhatsApp Image 2020 06 29 at 10.48.42

2

تاریخ انتشار : ۹ تیر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۱
شناسه مطلب : 31951
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی