«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب و خبر بد هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ تکذیبیه هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ حُکم هفته
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، انتخاب حسین مدرس خیابانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس بود. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر بد هفته

خبر بد هفته گذشته، این بود که اسلب پس از حدود دو سال در روز ۱۴ مرداد به تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا بازگشت اما استقبال خریداران از این بازگشت، بسیار ضعیف بود! ظرف ماه‌های گذشته، شرکت‌های نورد اعلام کرده‌اند که در تامین اسلب موردنیاز خود با چالش روبرو هستند؛ با این وجود، اولین عرضه اسلب در بورس کالا را می‌توان یک عرضه شکست‌خورده قلمداد کرد.

به جز معامله‌ای که در قالب مچینگ صورت گرفت، فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان ۸۰ هزار تن اسلب در روز ۱۴ مرداد عرضه کردند که تنها ۶۵۰۰ تن آن مورد معامله قرار گرفت.

به نظر می‌رسد، یکی از دلایل عدم استقبال از عرضه اسلب در بورس کالا این است که شرکت‌های نورد باید معادل ۹۵ درصد اسلب دریافتی، ورق گرم در بورس کالا عرضه کنند. طبق بخشنامه کارگروه تنظیم بازار، زمان عرضه ورق گرم توسط واحدهای نورد، حداکثر یک ماه پس از تحویل اسلب اعلام شده است.شرکت‌های نورد، هنوز در مورد عرضه ورق گرم تولیدی خود در بورس کالا، قانع نشده‌اند و شاید این امر یکی از دلایل استقبال ضعیف از عرضه اسلب در بورس کالا باشد. برخی از شرکت‌های نورد معتقدند قیمت پایه ورق گرم در بورس کالا، پایین‌تر از هزینه مواد اولیه خریداری‌شده توسط آن‌ها است و به این دلیل چندان موافق شکل فعلی معاملات ورق گرم در بورس کالا نیستند.

طبق بخشنامه اخیر کارگروه تنظیم بازار که  چیلان  برای نخستین بار آن را منتشر کرد، عدم عرضه اسلب در بورس کالا، «عرضه خارج از شبکه» و «اخلال در نظم و ثبات اقتصادی» قلمداد می‌شود و شرکت‌های نورد طبق این بخشنامه باید اسلب مورد نیاز برای تولیدات خود را از بورس کالا خریداری کنند. به نظر می‌رسد در روزهای آینده باید تمهیداتی اندیشیده شود تا سازوکار تقاضا برای اسلب در بورس کالا بهبود یابد و واحدهای نورد برای خرید اسلب، تمایل و انگیره لازم را داشته باشند. اگر این اقدامات به درستی صورت گیرد، می‌توان انتظار داشت که آرامش به بازار ورق فولادی بازگردد.

بیشتر بخوانید: استقبال بسیار ضعیف از بازگشت اسلب به بورس کالا

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، انتخاب حسین مدرس خیابانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی صمت بود. مدرس خیابانی فردی از دل خود وزارتخانه است؛ در دوره سرپرستی وزارت صمت و در بدترین شرایط شیوع کرونا و بحران ارزی، عملکرد قابل قبولی داشته؛ و به دلیل تجربیاتش هم با حوزه بازرگانی و هم صنعت آشنایی دارد.

حسین مدرس خیابانی به جز سال‌ها فعالیت در وزارت صمت و بازرگانی، سابقه مدیرعاملی چند شرکت سیمانی و عضویت در هیات مدیره مجتمع فولاد خراسان را در کارنامه دارد.

بخش قابل توجهی از مشکلات تنظیم بازار فولاد همچنان پابرجاست، اما شکی نیست که در زمان هدایت وزارت صمت توسط حسین مدرس خیابانی، روش‌های تنظیم بازار فولاد در مسیر اصلاحی قرار گرفته و بخش بزرگی از مشکلات بازار فولاد نیز به زمان وزیر قبلی بازمی‌گردد.

بسیاری از کارشناسان از انتخاب حسین مدرس خیابانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی صمت استقبال کردند. در شرایط فعلی، خصوصاً حل مشکل بازار فولاد، علاوه بر خط‌مشی صحیح وزارت صمت به همراهی دولت و مهم‌تر از همه، فاصله‌گیری دولت از سیاست قیمت‌گذاری دستوری نیاز دارد. در صورتی که پیش‌زمینه‌ها توسط دولت فراهم شود و اصراری به پیگیری سیاست‌های دستوری قبلی از طرف دولت در بازار فولاد نباشد، می‌توان انتظار داشت که حسین مدرس خیابانی پس از کسب رأی اعتماد از مجلس، بتواند در جهت حلِ اساسیِ مشکلات تنظیم بازار فولاد عمل کند.

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید #فولاد دانست. این انتخاب از این حیث صورت می‌گیرد که مجمع عمومی فولاد مبارکه، خبرهای خوشی برای سهامداران این شرکت داشت.

دکتر نعیمی رئیس مجمع عادی سالانه فولاد مبارکه در سخنان خود در این مجمع خبر داد که افزایش سرمایه فولاد مبارکه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دست بررسی و مطالعه است. این موضوع خبر بسیار مهمی برای فولاد مبارکه محسوب می‌شود چرا که پیش از این شرکت در کنفرانس اطلاع‌رسانی خود اعلام کرده بود که برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ندارد.

نماد فولاد از لیدرهای بازار سرمایه در حرکت صعودی آن در سال جاری بوده است و برنامه احتمالی این شرکت برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی می‌تواند استقبال از این نماد فولادی را افزایش دهد.

در مجمع فولاد مبارکه توسط حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل این شرکت، عنوان شد که فولاد مبارکه در حال رایزنی برای خرید شرکت اپال پارسیان است. ۶۰ درصد اپال پارسیان متعلق به بانک پارسیان و ۴۰ درصد آن متعلق به ایمیدرو است و مهندس عظیمیان گفت: فولاد مبارکه هم از طریق مذاکره با بانک پارسیان و هم ایمیدرو، قصد خرید سهام اپال پارسیان را دارد. البته گفته می‌شود اپال پارسیان قصد حضور در بازار بورس را نیز دارد.

رئیس مجمع فولاد مبارکه ابراز امیدواری کرد که طرح فولادسازی فولاد سفیددشت تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد. با این طرح ظرفیت تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه به ۱۱ میلیون تن در سال خواهد رسید. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که طرح تولید الکترود گرافیتی اردکان تا نیمه اول سال جاری به بهره‌برداری برسد.

تصویب سود نقدی ۲۲.۵ تومانی به ازای هر سهم در مجمع عمومی فولاد به تصویب سهامداران این شرکت رسید و اعلام شد که سود سهامداران فولاد از طریق سجام واریز می‌شود.

از میان نمادهای فولادی، در سال ۹۹، نماد فولاد بالاترین بازدهی را داشته و مجمع عمومی این شرکت در هفته گذشته، این امید را در دل سهامداران آن ایجاد کرد که روند صعودی نماد فولاد همچنان ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: در مجمع فولاد مبارکه چه گذشت؟

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۲۵۲ هزار و ۳۲۳ تن شمش و محصول فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۲۳۱۶ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه اصفهان در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات در بورس کالا، درآمد ۹۷۲.۶ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

تکذبیه هفته

مدرس خیابانی در هفته گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت، خروج فولاد از بورس کالا را تکذیب کرد. این شایعه، نخستین بار توسط  چیلان  تکذیب شده بود و در ادامه شرکت‌های فولادی نیز آن را تکذیب کردند و در نهایت نیز سرپرست وزارت صمت در حاشیه جلسه هیات دولت  گفت: «سازو کار بورس مربوط به ماده ۹۵ قانون برنامه توسعه سوم است و دولت به هیچ وجه قصد خروج فولاد از بورس کالا را ندارد؛ بورس یک شبکه توزیع است که در آن اصل شفاف‌سازی وجود دارد».

حکم هفته

از مهم‌ترین حکم فولادی صادرشده در هفته گذشته،  چیلان  رونمایی کرد.  چیلان  به نقل از منابع موثق خبر داد که حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت، طی حکم مهمی (به تاریخ ۱۴ مرداد ۹۹)، مسئولیت مدیریت بازار «زنجیره تولید و توزیع فولاد و محصولات فولاد کشور» را به «وجیه‌اله جعفری» مدیرعامل فعلی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران سپرده است.

با حکم صادرشده توسط حسین مدرس خیابانی، مدیریت دولت در تنظیم بازار فولاد به «وجیه اله جعفری» سپرده شده است و تمامی معاونت‌های مختلف وزارت صمت و دستگاه‌های مرتبط با تنظیم بازار فولاد موظف به هماهنگی با ایشان هستند.

2

تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۵
شناسه مطلب : 32484
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی