چیلان گزارش می‌دهد:نتایج عرضه شمش فولادی و اسلب در بورس کالا/ استقبال بسیار ضعیف از بازگشت اسلب به بورس کالا/ عدم تأیید معاملات شمش فولادی در سه نماد + جدول جزئیات معاملات
امروز سه شنبه ۱۴ مرداد، ۱۲۹ هزار و ۴۱۵ تن شمش بلوم و اسلب در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. اسلب امروز برای نخستین بار، پس از حدود دو سال به تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا بازگشت اما تقاضای چندانی برای عرضه این نوع فولاد میانی وجود نداشت. معاملات امروز در شمش بلوم تولیدی شرکت‌های غلتک‌سازان سپاهان و مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد و یکی از سبدهای شمش بلوم شرکت ذوب آهن اصفهان، به تأیید بورس کالا نرسید. بنا به پیگیری خبرنگار چیلان، دلیل عدم تأیید معاملات شمش تولیدی ذوب آهن اصفهان و ذوب آهن پاسارگاد، عدم افزایش عرضه و دلیل عدم تأیید معاملات شمش غلتک‌سازان سپاهان، مباحثات قیمتی بوده است.

به گزارش  چیلان ، امروز پس از حدود دو سال، اسلب به معاملات بورس کالا بازگشت. در اولین عرضه اسلب، خریداران چندان از معاملات استقبال نکردند. به جز معامله‌ای که در قالب مچینگ صورت گرفت، فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان ۸۰ هزار تن اسلب عرضه کردند که تنها ۶۵۰۰ تن آن مورد معامله قرار گرفت.

به نظر می‌رسد، یکی از دلایل عدم استقبال از عرضه اسلب در بورس کالا این است که شرکت‌های نورد باید معادل ۹۵ درصد اسلب دریافتی، ورق گرم در بورس کالا عرضه کنند. طبق بخشنامه کارگروه تنظیم بازار، زمان عرضه ورق گرم توسط واحدهای نورد، حداکثر یک ماه پس از تحویل اسلب اعلام شده است. شرکت‌های نورد، هنوز در مورد عرضه ورق گرم تولیدی خود در بورس کالا، قانع نشده‌اند و شاید این امر یکی از دلایل استقبال ضعیف از عرضه اسلب در بورس کالا باشد. برخی از شرکت‌های نورد معتقدند قیمت پایه ورق گرم در بورس کالا، پایین‌تر از هزینه مواد اولیه خریداری‌شده توسط آن‌ها است و به این دلیل چندان موافق شکل فعلی معاملات ورق گرم در بورس کالا نیستند.

طبق بخشنامه اخیر کارگروه تنظیم بازار که  چیلان  برای نخستین بار آن را منتشر کرد، عدم عرضه اسلب در بورس کالا، «عرضه خارج از شبکه» و «اخلال در نظم و ثبات اقتصادی» قلمداد می‌شود و شرکت‌های نورد طبق این بخشنامه باید اسلب مورد نیاز برای تولیدات خود را از بورس کالا خریداری کنند. به نظر می‌رسد در روزهای آینده باید تمهیداتی اندیشیده شود تا سازوکار تقاضا برای اسلب در بورس کالا بهبود یابد و واحدهای نورد برای خرید اسلب، تمایل و انگیره لازم را داشته باشند.

جزئیات معاملات امروز شمش بلوم و اسلب در بورس کالا

امروز جمعاً ۱۲۹ هزار و ۴۱۵ تن شمش بلوم و اسلب در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. ارزش کل معاملات فولادی در بورس کالا، امروز به ۱۰۵۱ میلیارد تومان رسید.

در جدول زیر نتایج معاملات امروز شمش بلوم و اسلب در بورس کالا را ببینید. اطلاعات معامله نظیر قیمت میانگین، قیمت پایه، میزان تقاضا و … در این جدول قابل مشاهده است.

نتیجه معاملات شمش و اسلب در بورس کالا

2

تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۹
شناسه مطلب : 32450
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی