مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در گفت‌وگو با چیلان مطرح کرد:قیمت جذاب فولاد صادراتی، یک «فرصت طلایی» برای شرکت‌ها، دولت و اقتصاد ایران است/ بدون بومی‌سازی راه‌اندازی فولاد قائنات غیرممکن می‌شد
دکتر امیرحسین نادری، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در گفت‌وگو با چیلان، اظهار داشت: در حال حاضر، به دلیل قیمت فوق‌العاده جذاب فولاد صادراتی، یک فرصت طلایی برای شرکت‌ها، دولت و اقتصاد ایران وجود دارد و این طور نیست که این فرصت همیشگی باشد. با ساماندهی بازار داخلی و مدیریت زنجیره توزیع، صادرات فولاد می‌تواند نیازهای ارزی شرکت‌ها و دولت را در شرایط تحریم تأمین کند.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در مورد نگاه به آمایش سرزمین در سرمایه‌گذاری‌های صنعت فولاد به خبرنگار  چیلان  گفت: اساساً از آنجا که صنعت فولاد، یک صنعت آب‌بر است، فولادهای تجاری در کنارهای آب‌های آزاد و فولادهای تخصصی و با کیفیت بالا در داخل کشور باید تولید شوند. با این وجود، یک مسأله بسیار مهم در کشور، نگاه محرومیت‌زدایی است. به‌عنوان مثال، جایابی اقتصادی طرح‌های هفت‌گانه فولادی مناسب نیست، اما از حیث محرومیت‌زدایی و توزیع عادلانه ثروت، این طرح‌ها در بهترین مناطق قرار دارند. توزیع عادلانه ثروت و مسائل اجتماعی بسیار مهم است و مردم نجیب مناطقی که این طرح‌ها در آن قرار گرفته، شایسته این توجه و چنین سرمایه‌گذاری‌هایی هستند و در این سرمایه‌گذاری‌ها به توسعه متوازن جغرافیایی توجه شده است.

دکتر نادری ادامه داد: طرح‌های هفت‌گانه از آنجا که ممکن است مشکل دسترسی به مواد اولیه داشته باشند، تدابیری اتخاذشده تا گریدهای بالاتر از فولاد تجاری تولید کنند تا در صورتی که با ظرفیت پایین‌تر نیز کار کنند، محصولات گران‌قیمت‌تری بفروشند و حاشیه سود خوبی داشته باشند. به‌عنوان مثال، در فولاد میانه و فولاد قائنات، گوگردزدایی نیز پیش‌بینی شده است.

یک واحد جدید در شرکت ملی فولاد با مسئولیت بومی‌سازی

نادری در مورد بومی‌سازی در صنعت فولاد گفت: توانمندسازی مجموعه‌های داخلی که در زمینه بومی‌سازی کار می‌کنند، یکی از مهم‌ترین مواردی است که در حال حاضر شرکت ملی فولاد دنبال می‌کند. در آغاز مسئولیتم در شرکت ملی فولاد، یک واحد جدید به نام «مدیریت توانمندسازی داخلی و بومی‌سازی» در این شرکت ایجاد کردیم و این واحد هم‌اکنون بسیار فعال است. بومی‌سازی ریخته‌گری مهم‌ترین برنامه بومی‌سازی در شرکت ملی فولاد است و در کل بومی‌سازی در تمام حوزه‌هایی که پیش از این خارجی‌ها در آن فعال بودند و سپس در دوره تحریم برای کشور محدودیت ایجاد کردند، در دستور کار شرکت ملی فولاد ایران قرار دارد.

وی با ذکر جزئیات بومی‌سازی در مجتمع فولاد قائنات بیان کرد: در فولاد قائنات دو مورد از تجهیزاتی که قرار بود توسط آلمان و اسپانیا تأمین شود، بومی‌سازی کردیم و اگر فرآیند بومی‌سازی در مسیر راه‌اندازی فولاد قائنات طی نمی‌شد، راه‌اندازی این مجتمع غیرممکن می‌شد.

زمان راه‌اندازی فولاد قائنات

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران خبر داد که واحد احیای مستقیم فولاد قائنات، در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد و واحد فولادسازی این مجتمع نیز در اواخر سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی خواهد شد.

دکتر نادری گفت: در حال حاضر ۸۰۰ نفر در مرحله ساخت واحد احیای مستقیم فولاد قائنات و واحد فولادسازی این مجتمع، به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند. برنامه استخدام فولاد قائنات نیز در دست انجام است که در این برنامه بومی‌گزینی و شایسته‌سالاری، اکیداً موردتوجه خواهد بود. راه‌اندازی فولاد قائنات یک اتفاق بسیار مبارک است که پس از ۱۲ سال به انجام می‌رسد و این مجتمع نقش مهمی در توسعه این منطقه در استان خراسان جنوبی خواهد داشت. سیاست بومی‌گزینی و  استفاده از نیروهای نخبه بومی، در این مجتمع رعایت خواهد شد تا مردم نجیب این منطقه، از مواهب این طرح صنعتی بهره‌مند شوند.

فرصت طلایی صادرات فولاد

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران با یادآوری شرایط خوب بازار جهانی فولاد، تأکید کرد: در حال حاضر، به دلیل قیمت فوق‌العاده جذاب فولاد صادراتی، یک فرصت طلایی برای شرکت‌ها، دولت و اقتصاد ایران وجود دارد و این طور نیست که این فرصت همیشگی باشد. با ساماندهی بازار داخلی و مدیریت زنجیره توزیع، صادرات فولاد می‌تواند نیازهای ارزی شرکت‌ها و دولت را در شرایط تحریم تأمین کند.

وی در پایان گفت: اقبال مردم به بورس که فرصت‌های نوین تأمین مالی نظیر انتشار اوراق را در اختیار شرکت‌های فولادی قرار داده، تفاوت نرخ ارزهای خارجی و ریال که برای صادرات مزیت ایجاد کرده و قیمت فوق‌العاده فولاد صادراتی، فرصت‌هایی است که در حال حاضر وجود دارد و باید به نحو شایسته مورد بهره‌برداری قرار گیرد. در کنار این موارد، بخش خصوصی توانمند نیز وجود دارد که به‌واسطه بازار سرمایه، قدرت این بخش مضاعف نیز شده است. در حال حاضر، از جمیع این موارد می‌توان برای توسعه صنعت فولاد استفاده کرد.

2

تاریخ انتشار : ۷ دی ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۶
شناسه مطلب : 34150
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی