مدیر عامل مجتمع فولاد آتیه خاورمیانه در گفتگو با چیلان اقتصادی خواستار شد: منافع نوردکاران هم در شیوه نامه های تنظیم بازار لحاظ شود
مهندس کریم سلمان پور مدیر عامل مجتمع فولاد آتیه خاورمیانه به چیلان اقتصادی گفت: بخشنامه هایی که مورد استفاده بورس کالا جهت قیمت گذاری و تعیین حجم عرضه محصولات فولادی قرار می گیرد، در بسیاری موارد منبعی منطقی و کارشناسی شده نداشته و منافع نوردکاران در این بخش نامه ها لحاظ نگردیده است.

به گزارش  چیلان ، مهندس کریم سلمان پور مدیر عامل مجتمع فولاد آتیه خاورمیانه با بیان اینکه مهم ترین مشکل واحدهای تولیدی در حال حاضر عدم امکان برنامه ریزی تأمین پایدار و اقتصادی مواد اولیه مورد نیاز می باشد، به   چیلان  اقتصادی گفت: بخشنامه هایی که مورد استفاده بورس کالا جهت قیمت گذاری و تعیین حجم عرضه محصولات فولادی قرار می گیرد، در بسیاری موارد منبعی منطقی و کارشناسی شده نداشته و منافع نوردکاران در این بخش نامه ها لحاظ نگردیده است و لذا در اکثر موارد حاشیه سود منطقی کارخانجات نوردی تأمین نمی گردد و این موضوع مشکلات عدیده ای را برای این کارخانجات ایجاد می نماید. لذا لازم است در اجرای سیستم عرضه و تقاضا و قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا، حاشیه سود منطقی و هزینه های تولید همه حلقه های زنجیره فولاد لحاظ گردیده تا بدین صورت امکان استمرار تولید اقتصادی برای کارخانجات فراهم باشد.

مدیر عامل مجتمع فولاد آتیه خاورمیانه تاکید کرد: مجدانه از وزارت صمت و متولیان تنظیم بازار فولاد کشور تقاضا داریم در تنظیم شیوه نامه های اجرایی، منافع شرکت های پایین دستی و نوردی نیز لحاظ گردد و همکاری بیشتری با این واحدها جهت تسهیل دسترسی به مواد اولیه و استمرار تولید ایشان صورت پذیرد و همچنین بورس کالا نیز در راستای پشتیبانی از عرضه محصولات و با توجه به مشکلات اقتصادی کارخانجات پایین دستی، همکاری بیشتری با این شرکت ها در اخذ تضامین عرضه محصولات داشته باشد.

 

صادرات محصولات نهایی به جای مواد اولیه

سلمان پور به لزوم اتخاذ سیاست های حمایتی از سوی دولت برای افزایش صادرات محصولات نهایی فولادی اشاره کرد و گفت: صادرات محصولات نهایی به جای صادرات مواد اولیه و محصولات میانی باید مورد تأکید قرار گیرد چرا که صادرات محصولات نهایی باعث ایجاد اشتغال پایدار در کشور شده و ارزش افزوده بیشتری برای کشور در بر خواهد داشت. در کشورهای دیگر نیز با اعمال سیاست های محدود کننده مواد خام و محصولات میانی و تشویق صادرات محصولات نهایی، این امر تا جایی دنبال شده که در برخی موارد قیمت صادرات محصولات نهایی برابر یا کمتر از صادرات مواد اولیه و محصولات میانی می باشد.

 

صادرات به اروپا برای اولین بار

 

سلمان پور در خصوص وضعیت فعالیت و عملکرد شرکت فولاد آتیه خاورمیانه نیز به  چیلان  اقتصادی گفت: این کارخانه به عنوان یکی از قطب های تولید میلگرد در جنوب کشور در سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید که هم اکنون با ظرفیت اسمی ۴۵۰ هزار تن میلگرد آجدار از سایز ۱۰ تا ۳۲ مطابق استاندارد های بین المللی محصولات خود را به بازارهای داخلی و بین المللی عرضه می نماید و حضور فعالی در حوزه تولید و صادرات میلگرد کشور دارد. همچنین فولاد آتیه خاورمیانه به عنوان اولین کارخانه تولید کننده فولاد در شهرک های صنعتی کشور، پیشگام و الگویی برای ترغیب سایر سرمایه گذاران در رونق بیش از پیش شهرک های صنعتی  می باشد.

وی از رشد صادرات فولاد آتیه خاورمیانه هم خبر داد و افزود: این شرکت ضمن بهره گیری از نیروی انسانی متخصص و جدیدترین متدهای کنترل کیفیت، بهبود مستمر کیفیت محصولات تولیدی را سرلوحه کار خود قرار داده و آماده ایفای نقش موثرتر و پر رنگ تر در صنعت فولاد کشور و بازارهای داخلی و بین المللی می باشد. در همین راستا این شرکت در نیمه اول سال جاری توانست علی رغم تمامی مشکلات مربوط به تحریم، کرونا و تأمین مواد اولیه، افزایش صادرات محصولات خود به میزان ۱۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل را ثبت نموده و با این افزایش چشمگیر، ضمن تثبیت حضور خود در بازارهای بین المللی، بیش از بیست میلیون دلار ارز آوری برای کشور ایجاد نماید. همچنین علاوه بر استمرار صادرات محصولات کارخانه به مقاصد صادراتی قبلی، این شرکت موفق گردید محصول صادراتی خود را برای اولین بار به بازار اروپا نیز صادر نماید.

 

 

2

تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۰
شناسه مطلب : 39803
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی