چیلان بررسی می‌کنداحتمال احیای برجام قوت گرفت/ سایه تحریم از سر صنعت فولاد، صنعت نفت و نظام بانکی ایران برداشته می‌شود؟
به‌گزارش چیلان، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز شنبه در کنفرانس خبری پس از دیدار با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسماً از روز بازاجرای برجام سخن گفت. اسلامی گفت: امروز با آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد مسائل باقیمانده که در سفرهای گذشته ایشان و سفر همکاران ما بود را مرور کردیم و به یک جمع‌بندی رسیدیم. بنا شد تا آخر خردادماه (روز بازاجرای برجام) مدارکی که لازم است بین ایران و آژانس تبادل شود. فلسفه وجودی برجام و مذاکرات برای دفع و رفع اتهامات است. در این مقطع مذاکرات در وین و مراحل پایانی، یکی از خطوط قرمز ایران این است که موارد ادعایی برای همیشه بسته شود و مزاحمتی ایجاد نشود. بر اساس توافقاتی که انجام گرفته است، گام‌هایی است که به صورت مساعدت متقابل و ارائه مستندات برداشته خواهد شد. رژیم جعلی رژیم صهیونیستی تابع هیچ مقرراتی نیست و بیشترین مانع را بر سر راه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران قرار داده است اما هیچ نتیجه‌ای نخواهد گرفت. مهم برای ما این است و تاکید ما این است که مسایل در روال طبیعی و در چارچوب مقررات انجام شود و لابی‌گری سیاسی در این مساله شاهد نباشیم و مسائل در یک مسیر حرفه‌ای باشد.

به‌گزارش  چیلان ، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز شنبه در کنفرانس خبری پس از دیدار با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسماً از روز بازاجرای برجام سخن گفت. اسلامی گفت: امروز با آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد مسائل باقیمانده که در سفرهای گذشته ایشان و سفر همکاران ما بود را مرور کردیم و به یک جمع‌بندی رسیدیم. بنا شد تا آخر خردادماه (روز بازاجرای برجام) مدارکی که لازم است بین ایران و آژانس تبادل شود. فلسفه وجودی برجام و مذاکرات برای دفع و رفع اتهامات است. در این مقطع مذاکرات در وین و مراحل پایانی، یکی از خطوط قرمز ایران این است که موارد ادعایی برای همیشه بسته شود و مزاحمتی ایجاد نشود. بر اساس توافقاتی که انجام گرفته است، گام‌هایی است که به صورت مساعدت متقابل و ارائه مستندات برداشته خواهد شد. رژیم جعلی رژیم صهیونیستی تابع هیچ مقرراتی نیست و بیشترین مانع را بر سر راه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران قرار داده است اما هیچ نتیجه‌ای نخواهد گرفت. مهم برای ما این است و تاکید ما این است که مسایل در روال طبیعی و در چارچوب مقررات انجام شود و لابی‌گری سیاسی در این مساله شاهد نباشیم و مسائل در یک مسیر حرفه‌ای باشد.

به نظر می‌رسد سفر گروسی به تهران کمک کند تا گام نهایی برای احیام برجام برداشته شود. اگر یکی دو مسئله کوچک ولی مهم باقی‌مانده در مذاکرات هم به موازات سفر گروسی به تهران حل شود، در هفته جاری توافق برای احیای برجام نهایی خواهد شد.

احیای برجام کمک می‌کند تا نفت ایران در بهترین وضعیت قیمتی وارد بازارهای جهانی شود. فولاد صادراتی ایران نیز بازارهای جدیدی را در صورت توافق فتح خواهد کرد و در سقف قیمتی، درآمدهای ارز بزرگی برای صنعت فولاد ایجاد خواهد شد. صنعت فولاد بارها در قالب کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ تحریم شد و رفع تحریم‌ها دور جدیدی از سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت آهن و فولاد را رقم می‌زند. علاوه بر این، احیای برجام کمک خواهد کرد تا مشکل کمبود گاز و برق در کشور که در سال جاری ضربه بزرگی به صنعت فولاد وارد کرد نیز حل شود.

جنگ اوکراین قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد را بالا برده و انتظار می‌رود که فولاد صادراتی ایران، سقف‌های قیمت جدیدی را در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو تجربه کند.

2

تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۱
شناسه مطلب : 41325
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی