مهندس ارزانی پاسخ داد:چرا فولاد جز کالاهای حساس است؟
فولاد در شاخه ايمني سازه ها، پل ها، خودرو قرار می گیرد و در مسائل بهداشتي در محصولات پوششي و محصولات راديو اکتيودار خود را نشان مي دهد و مصرف منابع و توليد آلاينده ها و ضايعات و قراضه ها و ... را به همراه دارد.

بسته ویژه خبری  چیلان  برای فولاد هرمزگان (۵)

به گزارش  چیلان ، مهندس فرزاد ارزانی، مدیرعامل جدید فولاد هرمزگان در تشریح اینکه چرا فولادها باید جزء کالاهای حساس قرار گیرند؟ گفت: صنعت فولاد یک صنعت مادر است و ارتباط مستقیم با رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی به تولید و مصرف فولاد دارد تا جاییکه در شاخه ایمنی سازه ها، پل ها، خودرو و … را درگیر می کند و در مسائل بهداشتی در محصولات پوششی و محصولات رادیو اکتیودار و … خود را نشان می دهد و در توجه به مسائل زیست محیطی باعث می شود مصرف منابع و تولید آلاینده ها و ضایعات و قراضه ها و … را به همراه داشته باشد. علاوه بر این در موضوع دوام نیز محصولات بی کیفیت باعث زیان به اقتصاد ملی می گردند. بنابراین با تدوین استراتژی مدل IR-MARKING با کمک شرکت های فولادی و مدیریت سازمان ملی استاندارد، میتوان صیانت از حقوق جامعه و مصرف کنندگان را مورد توجه قرار داد.

ارزانی اظهار داشت: نگرانی جدی در صنعت فولاد کشور در خصوص ورود محصولات فولادی بی کیفیت و ارزان به داخل کشور با مخاطرات ایمنی و زیست محیطی وجود دارد. ارزانی تصریح کرد: همچنین تولید محصولات فولادی نامرغوب با مصرف انرژی بالا نیز مشکلاتی ایجاد کرده است و باعث نارضایتی مشتریان شده است.

وی افزود: در این بین اعمال تعرفههای نامناسب و عدم استفاده از ابزارهای کنترلی غیرتعرفه ای مانند بازرسی های مبادی ورودی و بازرسی در محل کارخانه تولیدکننده و نیز تحمیل هزینه های گزاف حمل محصولات فولادی نامرغوب از مبادی ورودی تا محل کارخانه مصرف کننده و ترفندهای ورود محصولات نهایی ساخته شده از فولادهای بی کیفیت به کشور توسط چینی ها باعث شده تا به چالش های صنعت فولاد دامن زده شود.

وی با ارائه راهکار و راه حل های پیشنهادی چالش ها و عملیاتی شدن آنها گفت: ارتقاء کیفیت فرآیند بازرسی محصولات به خصوص در مورد کالاهای وارداتی، و اطمینان دادن از کیفیت مطلوب محصول به مصرف کنندگان به همراه ایجاد و بکارگیری مکانیزم های متنوع از قبیل: موانع غیر تعرفه ای جهت جلوگیری از واردات فولادهای نامرغوب به کشور به لحاظ چالش های تعرفه ای و نیز همکاری در تجهیز آزمایشگاه های کنترل کیفیت در مبادی ورودی کشور به منظور کنترل کیفیت فولادهای وارداتی در بنادر نوشهر، آستارا، انزلی، امام، شهید رجایی، مرز بازرگان و مرز سرخس و فعال نمودن بیشتر آزمایشگاه هایی که قبلاً وجود داشته و تدوین استانـداردهای ملی مواد اولیه و محصولات فولادی از جمله راهکارهایی است که به رفع چالش های مذکور کمک خواهد کرد.

مدیرعامل جدید فولاد هرمزگان افزود: مشارکت و همکاری درطراحی مدل IR-Marking با الگوبرداری از مدل CE–Marking کشورهای اروپایی به عنوان یک مدل ارزیابی کیفی فولادها و یکپارچه سازی استاندارد محصولات در سطح کشور که با تشکیل کارگروهها میتوان این مهم را نیز اجرایی کرد.

ارزانی تصریح کرد: تقویت و حمایت از نقش و جایگاه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مواردی نظیر تدوین استانداردهای ملی و ارزیابی، نظارت و اجرای فعالیت های کنترلی در گمرکات و مبادی ورود فولاد به کشور می تواند به رفع چالش ها کمک کند. وی افزود: تشکیل کارگروهی متشکل از مؤسسه استاندارد، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و نمایندگان شرکت های تولیدکننده فولاد جهت تهیه و تدوین استانداردهای ملی محصولات فولادی میتواند مفید باشد.

2

تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ماه ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۱۰
شناسه مطلب : 11492
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی