دولت، سیاست گذار توسعه فولاد باشد
روز گذشته نشست تخصصی "زنجیره فولاد ایران در افق 1404" با حضور دکتر سبحانی، مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان، بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی و مهندس بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در نمایشگاه ایران کان مین برگزار شد که چیلان به تشریح مهم ترین محورهای سخنرانی مدیرعامل فولاد مبارکه پرداخته است.

به گزارش  چیلان ، دکتر بهرام سبحانی در نشست تخصصی زنجیره فولاد ایران در افق ۱۴۰۴ ضمن بیان اینکه در افق ۱۴۰۴ با فرض جمعیت ۹۰ میلیون حدود ۳۰ میلیون مصرف فولاد خواهیم داشت گفت: این میزان جمعیت یعنی سرانه مصرف ۳۳۰ کیلوگرم در حالی که سرانه فعلی مصرف فولاد کشور، حدود ۲۰۰ کیلوگرم است.

وی افزود: هدف گذاری ۵۵ میلیون تن تولید فولاد در افق ۱۴۰۴ به شرطی که ۲۵ میلیون صادرات داشته باشیم، منطقی است.

سبحانی خاطرنشان کرد: تکمیل زنجیره فولاد، موازنه ظرفیت در زنجیره تولید، ظرفیت های غیر اقتصادی، پراکندگی واحد ها، ناقص بودن زنجیره فولاد، تکنولوژی تولید، بهره وری پایین نیروی کار و عدم توجه به بازار صادراتی، چالش های اصلی تولید رقابتی در ۵۵ میلیون تن فولاد است.

وی تصریح کرد: بحث رسیدن به ظرفیت یک موضوع است و بحث تولید اقتصادی و رقابتی چیز دیگری است. اگر چه معتقدیم رسیدن به این ظرفیت مقدور است اما آیا این تولید محقق می شود و آیا تولیدی  رقابتی حاصل خواهد شد؟

سبحانی گاز را مزیت نسبی تولید فولاد ایران دانست و گفت: همین عامل، مزیتی بر تولید فولاد به روش قوس الکتریکی در ایران است . مبنای احداث فولاد در ایران گاز و انرژی ارزان است. لذا قرار نیست گاز را به قیمت جهانی بخریم!

مدیرعامل فولاد مبارکه عنوان کرد: برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد حدود ۸۰ میلیون گندله، ۸۶ میلیون تن کنسانتره و ۱۶۸ میلیون تن سنگ آهن خام نیاز است که بر اساس برآوردهای کارشناسی، با کمبود ۹ میلیون تن آهن اسفنجی، ۵ میلیون تنی گندله و ۱۶ میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن روبرو هستیم.

وی ظرفیت‌ بالقوه فولاد کشور را ۳۰ میلیون و تولید واقعی را ۲۰ میلیون تن خواند و تصریح کرد: این اعداد گویای ضریب بکارگیری ۶۶ درصد در صنعت فولاد ایران است. البته ضریب بکارگیری ظرفیت در فولاد مبارکه ۱۰۰ درصد است یعنی با تمام ظرفیت تولید می کنیم. باید با افتخار بگویم فولاد مبارکه حتی از سرباره تولیدی، محصول جدیدی تولید کرده که برای مصرف در بتن بکار می رود.

سبحانی ادامه داد: در گروه فولاد مبارکه زنجیره تولید فولاد تکمیل شده و در مجموعه مبارکه ۱۰.۳ میلیون تن فولاد تولید می شود و از سنگ تا رنگ را دنبال می کنیم.

وی بالا بودن قیمت های داخلی فولاد از قیمت های صادراتی را روندی طبیعی خواند و اظهار داشت: حتی در برخی کشورها مثل کشورهای حوزه آمریکای جنوبی قیمت داخلی فولاد به دلیل ابزار حمایتی دولت ها دو برابر قیمت صادراتی است.م

مدیرعامل فولاد مبارکه این را نیز گفت که میانگین جهانی بهره وری نیروی کار در صنعت فولاد ۲ نفر ساعت به ازای هر تن است . این عدد در فولاد مبارکه به ۵ کاهش یافته و در چین به ۳ رسیده است. در واقع فولاد مبارکه با افرایش ظرفیت، بهره وری نیروی کار را افزایش داده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: آینده صنعت فولاد را باید در کنار آب های خلیج فارس جستجو کرد. کما اینکه برای تحقق اهدافمان نیازمند تکنولوژی های روز دنیا در تولید، تعریف و شناسایی بازارهای هدف صادراتی و همچنین شناخت نیاز مشتریان هستیم.

سبحانی افزود: در صنعت فولاد بدون استراتژی و سند راهبردی مناسب به بیراهه رفته ایم. دولت باید از این به بعد سیاستگذار توسعه فولاد باشد. با واحدهای موجود کاری نداشته باشیم ولی از اکنون باید سیاست ها در جانمایی واحدها و تامین آب آنها را اصلاح کنیم.

مدیر عامل فولاد مبارکه بزرگترین مشکل صنعت فولاد را واحدهای کوچک مقیاس دانست و گفت این واحدها بلافاصله پس از راه اندازی یا مشکل سرمایه در گردش مواجه می شوند.

وی بر این نکته نیز تاکید کرد که باید در اروپا یک واحد نورد گرم احداث کنیم تا فروش فولاد هرمزگان تضمین شود.

سبحانی تعرفه وضع شده از سوی اتحادیه اروپا را تنها برای حمایت از صنعت داخلی و توازن در بازار واردات عنوان کرد و ادامه داد: آنگونه که برخی در داخل کشور القا می کنند، این تعرفه های حکم جریمه را ندارد. این تعرفه شرکت به شرکت و برحسب یورو است و برای مثال برای یکی از شرکت های روسی ۹۶ یورو و برای فولاد مبارکه ۵۷.۵ یورو است.

وی در شفاف سازی بیشتر درباره تعرفه آنتی دامپینگ اروپا و ادعاهای منتقدین داخلی گفت: بین تعرفه حمایتی و جریمه ارزان فروشی تفاوت زیادی وجود دارد! تعرفه اخیر اتحادیه اروپا، یک اقدام حمایتی در جهت منافع فولادسازان اروپایی و توازن در واردات ورق است و به معنی دامپینگ فولاد مبارکه نیست.ا قدامات آنتی دامپینگ مشمول جریمه می شود اما این تعرفه حمایتی اخیر، هیچ جریمه ای را به فولاد مبارکه تحمیل نمی کند. اتهام دامپینگ فولادمبارکه و سایر صادرکنندگان به اروپا به جز چین رد شد. اتحادیه اروپا فقط چین را دامپینگ کننده ورق به اروپا شناخته است که قبل از تعرفه گذاری اخیر، چین مشمول جریمه آنتی دامپینگ شده بود.

وی نیاز امروز فولاد ایران را نه تنها داشتن سند و نقشه راه خواند بلکه اظهار داشت: مشکل کنونی هدایت سرمایه گذاری ها به سمت آن است و این به معنای عدم بنگاه داری دولت و هدایت سرمایه گذاری هاست.

وی در خاتمه نیز گفت: کشورهای توسعه یافته دیگر نیازی به میلگرد و تیرآهن تولیدی ما ندارند و باید به سمت تولید و صادرات محصولات خاص‌تر مانند ورق خودرو برویم. بازاریابی صادراتی ورق فولادی با بازاریابی چیپس و پفک تفاوت دارد!

سبحانی این نکته را هم یادآور شد که ایران کشور قراضه خیزی نبست اما متاسفانه در بنادرمان هم امکانات و زیرساخت لازم برای واردات قراضه را نیز نداریم. در فولاد مبارکه حداکثر بازیافت و صرفه جویی وجود دارد به طوری که در مبارکه دور ریز نداریم و همان طور که اشاره کردم حتی در سرباره و فرآوری آن به محصول جدیدی برای مصرف در بتن رسیده ایم.

2

تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۹
شناسه مطلب : 15292
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی