مروری بر کارنامه 6 ماهه آکادمی فولاد ایران:۲۳۰۰ نفرساعت آموزش تخصصی، رضایت ۸۲ درصدی شرکت کنندگان
29 خرداد ماه امسال بود که سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی گفتگویی با چیلان، از تاسیس و آغاز به کار مرکز آموزش این انجمن تحت عنوان آکادمی فولاد ایران خبر داد که از آن تاریخ حدود 6 ماه می گذرد. چیلان در گزارشی به عملکرد آکادمی ملی فولاد ایران پرداخته که در ادامه ارائه شده است.

۶ ماه از شروع فعالیت آکادمی ملی فولاد ایران می گذرد ۶ ماهی که تقریبا دو ماه ابتدایی آن برای شکل گیری ساختار و انجام مقدمات برگزاری دوره های آموزشی در انجمن سپری شد و عملا آکادمی ملی فولاد ایران از مردادماه سال جاری برگزاری دوره های آموزشی تخصصی صنعت فولاد را آغاز کرده است.

در همان مصاحبه دبیر انجمن، هدف و ضرورت ایجاد آکادمی فولاد ایران این چنین بیان شده است: “روند رو به رشد توسعه صنعت فولاد طی چند سال گذشته که با ورود واحدهای تولیدی جدید به زنجیره فولاد کشور همراه بوده است، ضرورت وجود مجموعه ای متمرکز جهت پاسخگویی به نیازهای آموزشی جامعه فولاد کشور را مضاعف ساخته چرا که هم اکنون بسیاری از آموزش های تخصصی صنعت فولاد در دسترس نبوده و یا در مراکز آموزشی غیر تخصصی ارائه می شود. لذا انجمن با درک این نیاز و لزوم پاسخگویی به آن، «آکادمی فولاد ایران» را جهت ارائه آموزش های تخصصی و کاربردی در تمام حلقه های زنجیره فولاد با استفاده از دانش و تجربه بهترین متخصصان داخلی و خارجی صنعت فولاد ایجاد و راه اندازی کرده است.”

آن طور که محمدرضا دانشگر، مدیر آکادمی فولاد ایران اعلام کرده است آموزش هایی که در این آکادمی ارائه خواهد شد، طیف متنوعی از فرآیندهای صنعت فولاد شامل تولید و بهره وری، بازرگانی و فروش، تعمیرات و نگهداری، برنامه ریزی، ایمنی و بهداشت، کنترل کیفیت و آزمایشگاه و … را دربر می گیرد که در پایان کلیه دوره ها آزمون رسمی برگزار و در صورت احراز نمره علمی و عملی، گواهینامه حرفه ای در سطوح مختلف با هولوگرام انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به شرکت کنندگان اعطا می شود. این گواهینامه ها به تدریج به عنوان مرجع رسمی احراز صلاحیت های حرفه ای جهت جذب و ارتقاء نیروی انسانی در صنعت فولاد کشور کاربرد خواهد داشت.

آکادمی تاکنون ۶ دوره آموزشی تخصصی صنعت فولاد را برگزار کرده است که عنوان آن ها در زیر آورده شده است:

دوره کاربردی آهن سازی و احیای مستقیم ( سطح۱ )- ۲۴  و ۲۵ مرداد ماه- با تدریس آقای دکتر توحیدی- ۴۱۶ نفرساعت
دوره کاربردی نورد گرم و کالیبراسیون غلطک- ۱۱ تا ۱۳ مهرماه- با تدریس آقای مهندس جعفرزاده- ۵۲۰ نفرساعت
دوره کاربردی اصول فولادسازی در کوره های قوس الکتریکی-  ۲۵ تا ۲۷ مهرماه- با تدریس آقای مهندس جولازاده-۴۰۰ نفر ساعت
دوره کاربردی استاندارد سازی زمان و میزان تولید در فولادسازی با کوره های القایی- ۹ تا ۱۱ آبان ماه – با تدریس آقای مهندس ادیب و همکاری گروه پاترون- ۲۸۰ نفرساعت
دوره آشنایی با روش های احیاء مستقیم با تمرکز بر تکنولوژی ایرانی Pered – ۸ آذر ماه- با تدریس آقای مهندس عزیزطائمه و همکاری شرکت MME- 216 نفرساعت
دوره کاربردی اصول و الزامات طبقه بندی مشاغل و نظام جبران خدمت در صنایع-  ۲۸ تا ۳۰ آذرماه- با تدریس آقای مهندس هاشمی، معاون اداره کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- ۵۰۰ نفرساعت

دوره های آموزشی آکادمی فولاد ایران، با توجه به محدودیت فضای سالن و البته لزوم حفظ کارآیی و اثربخشی دوره ها، با حداکثر ۲۵ شرکت کننده برگزار می شود که تجربه دوره های برگزار شده و بازخوردهای اعلام شده از سوی شرکت کنندگان نشان می دهد این عدد، برای برگزاری دوره ها مناسب است.

شایان ذکر است میزان استقبال فولادی ها از دوره های برگزار شده بسیار خوب بوده به طوری که در اکثر دوره ها، اطلاعیه تکمیل ظرفیت منتشر شده و در برخی دوره ها مانند دوره نورد گرم و کالیبراسیون غلتک هم حدود ۲۰ نفر برای دوره بعدی آن ثبت نام رزرو انجام داده اند. نتیجه فرم های نظر سنجی نیز نشان دهنده رضایت مناسب شرکت کنندگان از دوره های آموزشی آکادمی فولاد است به طوری که میانگین رضایت شرکت کنندگان در اکثر دوره ها، بیش از ۸۰ درصد بوده  و میانگین ارزیابی ۶ دوره برگزار شده، حدود ۸۲ درصد را نشان می دهد.

ارزیابی شرکت کنندگان از مجموع ۱۰ آیتم کیفیت محیط آموزشی، تسلط یا دانش فنی استاد در خصص موضوع مورد تدریس، قدرت بیان استاد (انتقال مفاهیم)، پاسخ دهی مناسب به سوالات، ارائه جزوات، کتابها و سرفصل های دوره، نحوه پذیرایی در حین دوره، اطلاع رسانی و راهنمایی های قبل و در حین برگزاری دوره، کیفیت فایلها و اسلاید های آموزشی، نظم و هماهنگی در اجرای دوره و میزان کاربردی بودن مطالب ارائه شده بوده است.

آکادمی فولاد ایران دوره هایی را هم با شرکت های خارجی فعال در زنجیره فولاد برگزار خواهد کرد که مذاکرات آن در حال انجام است. از جمله این شرکت ها می توان  ABB ، Danieli ، SMS group ، Outotec، Sino steel ، Voestalpine ، Kobe steel را نام برد.

2

تاریخ انتشار : ۴ دی ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۸
شناسه مطلب : 15924
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی