مدیرعامل فراتحقیق سپاهان در گفت و گو با چیلان:تمرکز بر صادرات خدمات مهندسی خواهیم داشت
اصلی ترین برنامه توسعه شرکت فراتحقیق سپاهان تمرکز بر صادرات خدمات مهندسی است و به طور کلی سال 96 سال پیشرفت با روند آهسته برای شرکت بود و برنامه سال 97 نیز تمرکز بر بازار های خارجی و موفقیت در صادرات خواهد بود.

شرکت فراتحقیق سپاهان به عنوان یکی از شرکت های فعال در حوزه مشاوره و پیمانکاری فولاد و معدن با شرکت های مختلف معدنی و فولادی همکاری داشته است.  چیلان  به منظور آشنایی بیشتر مخاطبان خود با فعالیت های این شرکت دانش بنیان، گفت و گویی را با مهندس حمید سعادت نیا، مدیرعامل این شرکت انجام داده است که در ادامه از نظر می گذرد.

شما به عنوان یک شرکت دانش بنیان در چه سطحی در حوزه معدن و صنایع فلزی فعالیت دارید؟

شرکت فراتحقیق سپاهان شرکت در زمینه صنایع و معادن فلزی تخصص داشته و تجربه ای طولانی در ارائه خدمات مهندسی و مشاوره جهت پروژه های صنعتی در کارنامه خود دارد. همچنین دارای رتبه یک صلاحیت خدمات مشاور در زمینه فلزات اساسی، رتبه ۲ سازه، رتبه ۳ بازرسی فنی و رتبه ۳ پیمانکاری صنعت و معدن است.

ما از سال ۱۳۷۵ با چشم انداز نیل به جایگاه خوشنام ترین شرکت مهندسی و بهترین ارائه دهنده راه حل های صنعتی کار خود را شروع کردیم و با بیش از ۱۰۰ نفر کادر مهندسی خود در دفاتر اصفهان و تهران موفق شدیم به عنوان شرکت دانش بنیان برتر در سال ۱۳۹۴ شناخته شویم.

فراتحقیق تاکنون در چه پروژه هایی به عنوان مشاور و پیمانکار حضور داشته است؟

ما با داشتن بیش از ۲۰ سال سابقه در زمینه خدمات مهندسی و مشاوره با کارفرمایانی همچون فولاد مبارکه، ذوب آهن، مس سرچشمه، آهن و فولاد بافق، فولادآلیاژی یزد، صبا فولاد خلیج فارس، آذرفولاد امین و شرکت معدنی و صنعتی گل گهر همکاری داشته ایم که نتیجه این همکاری انجام بیش از ۱۰۰ پروژه صنعتی از جمله پروژه گندله سازی گل گهر با ظرفیت ۵ میلیون تن در سال به صورت EPC، پروژه ملی ریل ذوب آهن به عنوان بزرگترین کارخانه تولید ریل ملی خاورمیانه به عنوان مشاور و دستگاه نظارت، پروژه آهک فولادسنگ با ظرفیت ۱۲۰۰ تن در روز به صورت EPC، پروژه گندله سازی بافق به عنوان مشاور، پروژه گندله سازی گهرزمین و کنسانتره سنگان به عنوان مهندسی بخش داخل، پروژه کاردامپر شماره ۲ فولاد مبارکه به عنوان مشاور و مهندسی بخش داخل، پروژه آهک و دولومیت فولاد مبارکه به عنوان مشاور و مهندسی بخش داخل، مشاور و دستگاه نظارت قراردادهای توسعه ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا، مهندسی پروژه های احیاء مستقیم فولاد چهارمحال و بختیاری، احیاء سبزوار و فولادسازی میانه و بیش از ده ها پروژه دیگر است.

طبق اطلاعات ما، شرکت فراتحقیق در سایر کشورها هم پروژه هایی داشته است.

بله، در زمینه بین المللی شرکت فراتحقیق سپاهان از سال ۲۰۰۶ فعالیت برون مرزی خود را با شرکت معتبر Maerz سوئیس از زیرمجموعه های شرکت ThyssenKrupp آلمان در زمینه کارخانجات آهک و دولومیت آغاز کرده است. اجرای مطلوب اولین همکاری و پایبندی قاطع شرکت به اصول فنی و حرفه‌ای زمینه ساز صادرات خدمات مهندسی این شرکت به کشور هایی چون روسیه، اوکراین و مالزی گردید و در حال حاضر دارای نمایندگی maerz در ایران برای پلنت های آهک و دولومیت می باشد. همچنین در خصوص احداث کارخانه آهن اسفنجی به عنوان مشاور طرح از مرحله تهیه اسناد مناقصه تا مرحله راه اندازی در کنار کارفرمای کرد عراقی (Mass group) می باشد.

آیا همکاری شما با شرکت ها و پروژه های خارجی باعث ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت شده است؟

فراتحقیق دارای سابقه قابل توجه ای در مهندسی و اجرای پروژه های گندله سازی با تکنولوژی Outotec آلمان و همچنین تخصص ویژه ای در سیستم های متریال هندلینگ و انباشت و برداشت با همکاری شرکت هایی همچون Metso, TKF, FAM, Tenova, Taim دارد. همچنین تخصص بالایی در زمینه پلانت های آهک و دولومیت با تکنولوژی شرکت Maerz سوئیس دارد. در زمینه آهک با توجه به دارا بودن نمایندگی Maerz و تجربیات متعدد در داخل و خارج از کشور در حال حاضر می توان ادعا داشت که شرکت فراتحقیق سپاهان سهم داخلی را نسبت به سهم خارجی افزایش داده است به طوری حتی برخی از طراحی های اساسی نیز توسط این شرکت انجام می شود که این خود با توجه به هزینه های زیاد مهندسی خارجی و افزایش قیمت ارز مزیت رقابتی است.

همچنین در زمینه نوارنقاله و سیستم متریال هندلینگ به عنوان اصلی ترین تجهیز انتقال مواد در صنایع معدنی با انجام بیش از ۴۰ پروژه به عنوان یکی از اصلی ترین شرکت های متخصص در حوزه طراحی نوار نقاله ها و به تبع آن تجهیزاتش مطرح است. در خصوص طراحی نوار نقاله شرکت فراتحقیق از نرم افزارهای مختلفی از جمله Helix و و خانواده AVEAV و خانواده Autodesk جهت کلیه محاسبات و مدلسازی های مربوط به طرح بیسیک نوارنقاله ها و همچنین طراحی جزئیات استفاده می کند.

شرکت برنامه ای برای گسترش فعالیت های خود در بازارهای بین المللی دارد؟

اصلی ترین برنامه توسعه شرکت تمرکز بر صادرات خدمات مهندسی است، شرکت فراتحقیق قبل از تحریم‌ها بازار قابل قبولی در منطقه و اروپا برای صادارت خدمات مهندسی داشت. اکنون پس از برجام شرایط برای بازیابی این بازارها و حتی بازارهای جدید مهیا شده است که برنامه ریزی مفصلی در این موضوع وجود دارد. همچنین با توجه به تغییرات سریع در نحوه ارائه خدمات و پیشرفت‌ها در حوزه آی تی شرکت فراتحقیق برنامه های متنوعی برای حفظ روز آمدی خود دارد.

سال ۹۶ را با چه روندی پشت سر گذاشتید و چه برنامه ای برای سال ۹۷ دارید؟

به طور کلی سال ۹۶ سال پیشرفت با روند آهسته برای شرکت فراتحقیق بود. چالش‌های شدید سال ۹۵ پشت سرگذاشته شده بود و ما توانستیم شرکت را به تعادل برسانیم. برنامه سال ۹۷ نیز تمرکز بر بازار های خارجی و موفقیت در صادرات خواهد بود.

در حال حاضر مهمترین موضوعی که مانع گسترش فعالیت شرکت های مشاور و پیمانکار نظیر فراتحقیق می شود، چیست؟

همان طور که مستحضرید یکی از چالش های اصلی بخش فولاد، جذب سرمایه است. به منظور تامین مالی دو روش وجود دارد. اولین روش جذب سرمایه، جذب از خارج است که متاسفانه در فاینانس و یوزانس و بازگشایی LC در ایران با مشکلاتی مواجه هستیم. به عنوان مثال یکی از شرایط یوزانس از یک کشور به خصوص تامین درصد قابل توجهی از تامین تجهیزات از آن کشور است که این خود چالش بزرگی است چرا که در بسیاری از مواقع تکنولوژی از یک کشور دیگری است و تامین تجهیزات مربوطه بایستی از همان کشور انجام شود.

روش دوم جذب سرمایه، جذب از داخل و از طریق بانک ها یا صندوق توسعه ملی است که این خود باز نیاز به طی کردن مراحل زیادی دارد و این در حالی است که در بیشتر موارد درخواست شرکت هایی همچون فراتحقیق، تامین سرمایه در گردش برای پروژه ای خاص به دلیل عدم دریافتی از کارفرما در زمان مناسب است. لذا در بسیاری از مواقع مناقصات مختلف با شرط تامین مالی پروژه برگزار خواهند شد که با توجه به موارد و مشکلات ذکر شده مناقصه یا کنسل خواهد شد یا شرکت های محدودی در این خصوص قادر به شرکت در مناقصه می باشند یا اگر در مرحله پروژه باشد پروژه متوقف خواهد شد.

آیا بستر لازم برای فعالیت شرکت های دانش بنیان در داخل کشور فراهم شده است؟

ایده محوری ما براین بنا شده است که شرکت فراتحقیق و همه شرکت های خصوصی مبنای کاری خود را بر انجام و پیشبرد کار براساس توانمندی ها و قابلیت های خود انجام دهند. چشم انتظار به دولت و حمایت های دولتی نمی تواند روش موفقی برای پیشرفت و موفقیت باشد. به نظر ما دولت بایستی تمرکز خود را در وظیفه ذاتی خود که تسهیل شرایط کسب کار است قرار دهد. به نظرم، شرط بقا و پیشرفت شرکت ها، ارتقاء، چابکی، روز آمدی و پیشرفت همگام با شرایط پر شتاب جهانی است.

2

تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۱
شناسه مطلب : 17121
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی