چیلان گزارش می دهد:در مجمع عمومی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران چه گذشت؟
مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برای بررسی عملکرد مالی و اجرایی انجمن در سال 96، روز 9 خردادماه 97 با حضور مدیران و نمایندگان 70 کارخانه عضو این انجمن در هتل همای تهران برگزار شد.

به گزارش  چیلان ، دکتر محمود اسلامیان، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در آغاز این مراسم با اشاره به اینکه تولید فولاد ایران در سال گذشته از مرز ۲۰ میلیون تن گذشت گفت: فولاد از دو جنبه برای کشورها مهم است؛ اول آنکه صنعت فولاد شاخص صنعتی بودن کشورها بوده و دوم اینکه از نظر اشتغال زایی برای کشورها اهمیت دارد. همین دو عامل هم باعث شده حمایت از صنعت فولاد در کشورهای مختلف زیاد باشد که البته جنبه اشتغال آن پر رنگ تر است.

دکتر اسلامیان ادامه داد: صنعت فولاد ایران در حالی در سال ۹۵ به تولید ۱۸ میلیون تن فولاد میانی و ۱۸ میلیون تن آهن اسفنجی رسیده بود که این رقم در سال گذشته در بخش فولاد از مرز ۲۰ میلیون تن گذشت و رقم ۲۱ میلیون تن را به ثبت رساند و در حوزه آهن اسفنجی از ۲۲ میلیون تن هم عبور کرد که در نتیجه این امر رشد تولید فولاد میانی ۱۹ درصد و آهن اسفنجی ۲۳ درصد گزارش شده است.

وی تراز تجاری فولاد در سال گذشته را مثبت اعلام کرد و در توضیح این موضوع گفت: در سال گذشته ۸.۵ میلیون تن فولاد میانی و محصولات فولادی صادر و درمقابل ۲.۵ میلیون تن واردات صورت گرفته است. علاوه بر این صادرات با احتساب بیش از ۷۰۰ هزار تن آهن اسفنجی از مرز ۹ میلیون تن گذشته است. این مثبت بودن تراز تجاری فولاد در سال گذشته خبر خوبی برای صنعت فولاد ایران است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد دو اتفاق سال جاری که تاثیر منفی بر صنعت فولاد داخلی خواهد داشت را چنین برشمرد: اولین اتفاق، لغو برجام و بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران است و دومین اتفاق تغییرات نرخ ارز می باشد. دولت اصرار بر ارز ۴۲۰۰ تومان و ثبت ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما را دارد اما باید بداند این موضوع قطعا مشکلاتی را برای تولیدکننده و صادرکننده ایجاد خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه سال جاری تولید ۲۴ میلیون تن فولاد خام و صادرات ۱۲ میلیون تن فولاد و محصولات فولادی است لذا با مقررات ارزی اخیر و بازگشت تحریم ها، شرایط خطرناکی برای صادرکنندگان فولاد برای تحقق این برنامه ها و حفظ و ارتقاء تراز تجاری فولاد کشور ایجاد شده است.

اسلامیان هشدار داد: اگر اصلاح نظام ارزی صورت نگیرد، این روند می تواند صادرات قاچاق را شکل دهد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تشکیل ستاد فولاد به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت را یکی از اتفاقات مثبت سال ۹۶ ارزیابی کرد و گفت: این ستاد مرجعی برای پیگیری مشکلات صنعت فولاد است.

وی با بیان اینکه انجمن ها و تشکل ها در ایران اختیارات زیادی ندارند اظهار داشت: اصرا ما این است که قانون اتاق بازرگانی به نفع تشکل ها اصلاح شود تا شاهد این باشیم که دولت برخی کارهای خود را به آنها تفویض کند.

رئیس انجمن فولاد ایران مهم ترین اقدامات صورت گرفته این تشکل در سال گذشته را چنین توضیح داد: جلوگیری از حذف کامل تعرفه واردات محصولات فولادی، ممانعت از افزایش قیمت مواد اولیه زنجیره فولاد، کسب رتبه برتر تشکل های اقتصادی کشور، تدوین استاندارد شمش فولادی و پیگیری جهت تصویب و ابلاغ آن، تاسیس و فعالیت چشم گیر مرکز آموزش انجمن (آکادمی فولاد ایران)، مطالعات راهبردی انجمن تحت عنوان” تحلیل شرایط فعلی صنعت فولاد کشور و چشم انداز آتی آن”، توسعه ساختار پردازش آمار و اطلاعات انجمن، دریافت منابع حمایتی از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و افزایش تعداد اعضای انجمن به ۱۶۴ عضو ازجمله اقدامات مهم انجمن در سال ۹۶ بوده است.

وی افزود: صنعت فولاد به واسطه تعرفه ۲۰ درصد در سال قبل علی رغم مشکلاتی که با آن مواجه بود رشد داشته و توانسته رقابتی عمل نماید. در ماه های پایانی سال ۹۶، موضوع حذف کامل تعرفه های واردات محصولات فولادی در کمیسیون ماده یک سازمان توسعه تجارت مطرح و به مراحل پایانی تصویب نیز نزدیک شده بود که با اطلاع انجمن از موضوع و دفاع مستدل و اعلام نظرات کارشناسی در خصوص تک تک ردیف تعرفه ها و همچنین پیگیری های متعدد از وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران خوشبختانه اولاً موضوع حذف تعرفه به کاهش تعرفه آن هم در محصولاتی که امکان تولید و تأمین داخلی آنها هنوز به مرحله اطمینان نرسیده است، تغییر یافت. ثانیاً مشمولیت موضوع از کل محصولات فولادی به چند ردیف تعرفه خاص محدود گردید. ثالثاً کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تعرفه واردات که مد نظر برخی اعضای کمیسیون بود، به کاهش حداکثر یک پله ای تقلیل یافت.

اسلامیان تصریح کرد: برآوردها حاکی از این است که اقدامات انجمن برای جلوگیری از حذف کامل تعرفه واردات محصولات فولادی، به طور مثال برای تولیدکنندگان ورق های پوششدار، ۶ هزار میلیارد ریال مزایای پنهان به همراه داشته است. همچنین این منافع برای تولیدکنندگان مقاطع طویل در حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال بوده است.

رئیس انجمن فولاد همچنین به کسب رتبه برتر تشکل های اقتصادی کشور نیز اشاره داشت و گفت: از حدود ۲ سال پیش، پروژه ارزیابی و ظرفیت سنجی تشکل های اقتصادی کشور با الگوبرداری از مدل های بین المللی سنجش عملکرد در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران طراحی و شروع به فعالیت کرد. نتایج این پروژه که از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به انجمن اعلام شده حاکی از رتبه برتر انجمن (رتبه A) در بین بیش از۲۰۰ تشکل اقتصادی و ملی کشور است و فقط ۵ تشکل موفق به کسب این رتبه شده اند.

وی تصریح کرد: این ارزیابی بیش از ۱۰۰ متغیر در تشکل های اقتصادی ملی کشور را مورد بررسی قرار داده که سر فصل های آن شامل معیارهای حکمرانی، عضویت، خدمات، تاثیرگذاری بر سیاست ها و تنظیم گری است و انجمن موفق به کسب ۸۲.۱۵ درصد از امتیازات مربوط شده است.

رئیس انجمن فولاد در بخش دیگری از صحبت های خود دیگر اقدام مثبت انجمن در سال ۹۶ را تاسیس مرکز آموزش انجمن تحت عنوان آکادمی فولاد ایران عنوان و توضیح داد: کارنامه آکادمی فولاد ایران نیز در سال ۹۶ حاکی از برگزاری ۱۰ دوره آموزشی تخصصی صنعت فولاد با ارائه بیش از ۳۰۰۰ نفرساعت آموزش تخصصی است.

در بخش دیگری از این مراسم دکتر جعفر سرقینی، معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فولاد کشور وضعیت مطلوبی دارد گفت: بیش ترین رشد در سال های ۹۴ تا ۹۹ مربوط به فولاد بود. وی همچنین افزود: فولاد در سه ماهه اول ۲۰۱۸ رشد ۴۷ درصدی داشته است و انجمن در ارائه آمارهای تولید و صادرات رفرنس و مرجع خوبی شده است.

شایان ذکر است در این مراسم، علاوه بر تصویب عملکرد اجرایی و مالی انجمن تولیدکنندگان فولاد در سال ۹۶، با رای اعضاء آقای احمد دنیانور برای ششمین دوره متوالی به عنوان بازرس اصلی انجمن انتخاب شد. همچنین با رای اکثریت اعضاء مقرر شد هیئت مدیره انجمن ظرف مدت ۳ ماه نسبت به برگزاری مجمع عمومی فوق العاده جهت اصلاح اساسنامه انجمن اقدام نماید.

این گزارش در بولتن شماره ۱۳۴ اخبار فولاد مربوط به نیمه اول خرداد ماه ۱۳۹۷ منتشر شده است.

5 55

2

تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۷
شناسه مطلب : 18665
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی