افزایش بهره وری ضامن افزایش قدرت رقابت فولادسازان/ بیش از ۹۰ درصد نیروهای میدکو بومی هستند
فولادسازان ما با حجم تولید کمتر، نیروی انسانی بیشتری دارند و متاسفانه فشار مضاعفی هم با تحمیل نیروی انسانی به آنها اعمال شده است.

رضا اشرف سمنانی، مشاور مدیرعامل میدکو در گفت و گو با  چیلان  گفت: فولاد هم به لحاظ عظمت و بزرگی آن و هم به جهت تجهیزات، صنعتی سرمایه بر است و در عین حال که صنعتی عظیم است، نیروی انسانی بسیار زیادی را نیز می طلبد. لذا نیروی انسانی نقش تعیین کننده ای در قیمت تمام شده دارد.

وی افزود: متاسفانه برخی کارخانجات به جهت قدیمی بودن تکنولوژی، از ابتدا سطح نیروی انسانی بالایی را می طلبند. اما علاوه بر قدیمی بودن تجهیزات، فشارهای سیاسی در برهه های زمانی، نیروی انسانی زیادی را به این کارخانجات تحمیل کرده است.

اشرف سمنانی ادامه داد: این تحمیل نیروی انسانی بهره وری را به شدت کاهش داده چرا که تولید و ارزش افزوده تغییری نداشته و همان حجم تولید بر نیروی انسانی بیشتری تقسیم شده و در نهایت بهره وری را پایین آورده است.

وی راه چاره را کاهش نیروی انسانی یا افزایش تولید و همین طور تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا دانست و تصریح کرد: یا باید از طریق بازنشستگی و بکار گرفتن نیروها در سایر طرح ها اقدام کرد یا بهتر آن که موازی با آن به فکر بالا بردن ظرفیت ها، رسیدن به ظرفیت های اسمی، انتخاب محصولات با ارزش افزوده بالاتر و کاهش هزینه ها در ابعاد انرژی از طریق ارتقاء تکنولوژی باشیم تا از این طریق بهره وری پایین در نیروی انسانی را جبران نماییم.

مشاور مدیرعامل میدکو تاکید کرد: اگر بخواهیم بهره وری نیروی انسانی در ایران را با سایر نقاط جهان مقایسه کنیم می بینیم برای مثال پوسکو کره جنوبی که بهره وری نیروی انسانی بالایی دارد با ۱۸ هزار نفر نیرو حدود ۲۵ میلیون تن تولید دارد درحالی که فولادسازان ما با حجم تولید کمتر، نیروی انسانی بیشتری دارند و متاسفانه فشار مضاعفی هم با تحمیل نیروی انسانی به آنها اعمال شده است. این درحالی است که در واحدهای جدید و به ویژه واحدهایی که بخش خصوصی آنها را اداره می کند چنین نیست چرا که این واحدها علاوه بر برخورداری از تکنولوژی های جدید و به روز، مکان یابی صحیح و زنجیره کامل تولید، تحت فشارهای جمعی و تحمیل نیروی انسانی نبودند بنابراین در جذب نیروی انسانی مشکلی ندارند و در نرم های جهانی هستند. از این رو می بینیم که این واحدها دارای قیمت تمام شده به نسبت پایین تری هستند و قدرت رقابت بالاتری دارند.

وی در خاتمه گفت: میدکو علاوه بر اقدامات مهمی که در زمینه افزایش بهره وری کل انجام داده، توانست با بهره گیری از افراد با تجربه در صنعت فولاد کشور و استفاده از تجارب آن ها و البته انتقال تجربه این افراد، بهره وری نیروی انسانی را نیز ارتقا دهد. به اعتقاد من این چنین واحدهایی قدرت رقابتی بالایی دارند. نکته مهم دیگر اینکه در میدکو به جز برخی مدیران واحدها و مدیران ارشد بیش از ۹۰ درصد نیروها بومی هستند و این نیروهای جوان توانسته اند با بهره گیری از دانش نیروهای با تجربه و چند سال زمان کار و آموزش، خود را به سطوح مطلوب برسانند و علیرغم جوان بودن قدرت ابتکاری و توان اجرایی خوبی دارند.

2

تاریخ انتشار : ۶ تیر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۷
شناسه مطلب : 19053
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی