تحریم های آمریکا بر صنعت فولاد ایران و تاثیر آن بر مبادلات دریایی
بسیاری از شرکت های فعال در حمل دریایی فعالیت های خود در ایران را به دلیل ترس از حضور در بازار صادراتی، متوقف کرده اند و پیش بینی می شود مرحله دوم تحریم های آمریکا علیه ایران که از چهارم نوامبر 2018 (13 آبان ماه 98) عملیاتی می شود، حمل کشتی از ایران به سایر کشورها و به مقصد ایران را محدود تر نماید.

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد بازارهای بین الملل معدن و صنایع معدنی در گفت و گو با  چیلان  گفت: ایران به عنوان بزرگترین صادرکننده شمش فولاد جهان، در طول ۴ ماهه اول یک میلیون و ۲۶۶ هزار تن بیلت و بلوم صادر کرد. براساس آمار منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران (ISPA)، صادرات بیلت ایران در طول دوره مذکور ۳۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به ۹۳۹ هزار تن رسیده است.

وی افزود: به تازگی و به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران، تقاضای شمش ایران از سوی سایر کشورها کاهش یافته و درنتیجه صادرات روند کاهشی پیدا کرده است. دلیل اصلی کاهش پیشنهادات صادراتی، نبود و عدم دسترسی به کشتی های فله بر برای حمل دریایی محموله ها به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) و کشورهای خاور دور است که همچنان به عنوان مشتریان خرید فولاد ایران باقی مانده اند. علاوه بر این، تحریم های آمریکا، مشکل انتقال پول را نیز به چالش حمل افزوده که یکی دیگر از دلایل کاهش صادرات ایران عنوان می شود.

جعفری طهرانی خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت های فعال در حمل دریایی فعالیت های خود در ایران را به دلیل ترس از حضور در بازار صادراتی، متوقف کرده اند و پیش بینی می شود مرحله دوم تحریم های آمریکا علیه ایران که از چهارم نوامبر ۲۰۱۸ (۱۳ آبان ماه ۹۸) عملیاتی می شود، حمل کشتی از ایران به سایر کشورها و به مقصد ایران را محدود نماید. لذا می توان دید که افزایش بی حساب نرخ حمل دریایی نتیجه تحریم ها بوده و بدیهی است به ضرر صادرات کشور بویژه محصولات معدنی و صنایع معدنی کشور می باشد و به موجب آن بسیاری از محموله های سنگ آهن، کنسانتره و حتی گندله ارزش صادراتی خود را از دست خواهند داد چراکه این افزایش در واقع ضرر صادرکننده می باشد که از قیمت فوب کالا کسر می گردد.

وی ادامه داد: همچنین تحریم ها بر بخش بانکی و بیمه نیز تاثیرگذار بوده و به موجب آن هیچ شرکت بیمه ای یا بانکی قادر به فعالیت مستقیم با طرف های ایرانی نخواهند بود و از اینرو افزایش نرخ بیمه کشتی های فله بر که برای بارگیری به بنادر ایران تردد می کنند، نرخ حمل دریایی را با افزایش همراه کرده است.

2

تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۱
شناسه مطلب : 21556
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی