اختصاصی چیلانسنگینی بحران کانال سوئز بر تجارت جهانی فولاد / قیمت و زمان حمل کالا چقدر افزایش یافته است؟
بحران کانال سوئز به افزایش 150 درصدی نرخ حمل فولاد به اروپا و طولانی شدن زمان تحویل کالا انجامیده است.

به گزارش  چیلان  به نقل از جی‌ام‌کی‌سنتر، بحران کانال سوئز به افزایش ۱۵۰ درصدی نرخ حمل فولاد به اروپا انجامیده است؛ این بحران برآمده از آنست که حوثی‌های مسلح در یمن به کشتی‌های تجاری که در دریای سرخ تردد می‌کنند و احتمال ارتباط آنها با اسرائیل وجود دارد، حمله می‌کنند.

همچنین متوسط نرخ حمل کشتی‌های کانتینری که از مسیر دریای سرخ تردد می‌کنند از ۱۲۰۰ دلار برای هر بیست پا در دسامبر ۲۰۲۳ به حدود ۳۰۰۰ دلار در هر بیست پا در حال حاضر رسیده است. بالاترین قیمت ثبت شده ۵۳۰۰ دلار در هر بیست پا در پایان ژانویه ۲۰۲۴ بوده است، با این حال در فوریه این نرخ از اوج خود در ژانویه پایین آمد.

در پی این بحران تمام شرکت‌های بزرگ کشتیرانی از ورود به کانال سوئز اجتناب می‌کنند و ترجیح می‌دهند از مسیر فرعی دماغه امید نیک در ساحل جنوبی آفریقای جنوبی عبور کنند.

گفتنی است علاوه بر هزینه‌های حمل زمان تحویل کالا هم افزایش یافته است. پیش از این اتفاق تحویل کالا از کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا از طریق کانال سوئز حدود ۳۰ روز طول می‌کشید، این زمان اکنون به ۴۵ تا ۵۵ روز افزایش یافته است.

این بحران در حالی حادث شده که بیشتر کشتی‌های حمل‌کننده فولاد به ایتالیا و اروپا از مسیر کانال سوئز عبور می‌کنند. در سال ۲۰۲۳ و سال‌های پیش از آن هند، چین، ویتنام، ژاپن، تایوان و کره جنوبی کشورهایی بودند که بیشترین صادرات محصولات فولادی را از این مسیر انجام می‌دادند و کشتی‌های حامل محصولات فولادی آنها از قدیم‌الایام در دریای سرخ تردد داشتند. این کشورها در سال ۲۰۲۳، ۵ میلیون و ۴۸۰ هزار تن فولاد به ایتالیا صادر کردند.

 

2

تاریخ انتشار : ۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۰
شناسه مطلب : 59505
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی