معاون طرح و توسعه و عضو هیئت مدیره فولاد کاوه جنوب کیش به چیلان خبر داد:پیشرفت فیزیکی ۵۶.۷ درصدی فاز دو فولادسازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش
فاز دوم فولاد کاوه جنوب به پیشرفت فیزیکی 56.6 درصد رسیده و تا بدین جا بیش از 19 هزار تن تجهیزات وارد سایت شده که بخش عمده آن نیز نصب شده است.

حمیدرضا سلماسی، معاون طرح و توسعه و عضو هیئت مدیره فولاد کاوه جنوب کیش در گفت و گو با  چیلان  گفت: فاز نخست فولادسازی کاوه جنوب که از ۱۵ آبان ۹۴ به مرحله تولید رسیده و در ۲۷ مهر ۹۵ توسط معاون اول رئیس جمهور رسماً افتتاح گردید، عمده محصولات آن با کیفیت بالا صادر می گردد و اکنون فاز دو فولادسازی به ظرفیت ۱.۲ میلیون تن  در حال اجرا می باشد.

وی افزود: فاز دوم فولاد کاوه جنوب به پیشرفت فیزیکی ۵۶.۷ درصد رسیده و تا این بخش از پروژه بیش از ۱۹ هزار تن تجهیزات وارد سایت و بخش عمده آن نصب شده است. در حوزه سیویل نیز عمده فعالیت ها به اتمام رسیده و بخش کوچکی از زیرساخت ها باقی مانده و در حوزه نصب به ویژه سوله و سازه های فولادسازی پیشرفت خوبی داشته اند.

سلماسی ادامه داد: در این شرکت در مجموع پروژه ای با ظرفیت ۵۵ هزار متر مکعب در روز در حال اجراست که هم اکنون ۱۵هزار متر مکعب آن به بهره برداری رسیده و ۱۰هزار متر مکعب دیگر تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید. که در مجموع تا پایان سال جاری ۲۵هزار متر مکعب آب در روز در این شرکت تولید می گردد. این در حالیست که سایر پروژه های مرتبط با آب جمعاً به ظرفیت ۳۰هزار متر مکعب در روز پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و بزودی در مدار تولید قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه تجهیزات اصلی فاز دو فولادسازی همانند فاز اول از اسپانیا و کشورهای اروپایی  وارد شده گفت: در کشور در حوزه کوره های قوس الکتریک  و ترانس های فولادسازی تلاش های زیادی انجام گرفته ولی تا کنون به طور کامل بومی سازی آن محقق نشده و به منظور تکمیل اینگونه تجهیزات نیازمند تامین از خارج از کشور هستیم که در این پروژه از کشورهای ایتالیا، اسپانیا و آلمان استفاده شده است. از انجا که بخش عمده تجهیزات اصلی فاز اول فولادسازی از اسپانیا و سایر کشور های اروپایی تامین شد، با این حال اغلب پیمانکاران حوزه های مختلف آن داخلی بوده و  به عنوان نمونه پیمانکار اصلی نصب تجهیزات شرکت پارس سارایه بوده که سهامدار اصلی آن شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه پارس می باشد.

معاون طرح و توسعه و عضو هیئت مدیره فولاد کاوه جنوب کیش در پاسخ به این سوال که تحریم ها در ادامه روند اجرای فاز دو شرکت مشکلی ایجاد نخواهد کرد؟ اظهار داشت: اگرچه هم اکنون بخش عده تجهیزات اصلی کارخانه وارد سایت شده است، با این حال سعی شده مسیرهایی برای تامین و حمل تجهیزات باقی مانده انتخاب و مورد بررسی قرار گیرند. از طرفی ممکن است تحریم ها زمان بندی اجرای طرح را با تاخیر مواجه کنند. با پیگیری های انجام گرفته، فروشندگان کالا و تجهیزات و طرف های خارجی در تلاشند که هر چه سریعتر مبالغ اجناس فروخته شده را دریافت و تجهیزات باقی مانده را تا پیش از تشدید تحریم ها حمل نمایند، این  در حالیست که برای حوزه حمل و نقل نیز محدودیت هایی وجود دارد. تا کنون برنامه ریزی شده که تامین و  نصب تجهیزات در این طرح تا اواخر سال ۹۸ به اتمام برسد و وارد تست سرد شویم که با وجود مشکلات ناشی از تحریم های اخیر این شرکت تمام تلاش خود را در جهت تحقق زمانبندی پروژه خواهد کرد.

وی گفت: براساس مصوبه، سرمایه مورد نیاز جهت اجرای فاز دو فولادسازی حدود ۲۰۰ میلیون و ۶۶۰ هزار یورو بوده است. این میزان تنها شامل تجهیزات اصلی فولادسازی بوده و شامل زیرساخت ها و آب و برق نمی باشد بلکه برای آنها پروژه های مستقلی تعریف شده است.

سلماسی در خاتمه یادآور شد جهت تامین بخشی از منابع مالی این پروژه از تسهیلات ارزی به مبلغ ۱۲۸ میلیون یورو از بانک توسعه صادرات استفاده شده است که جهت بهره مندی از این تسهیلات با گشایش اعتبار اسنادی (LC) اقدامات اجرایی انجام می گیرد. اخیراً با اجرای قوانین و دستورالعمل هایی که برای آزادسازی اسناد از طریق LC و بررسی کالاهایی که وارد گمرک می شوند مشکلات زیادی پیش روی شرکت ها ایجاد شده است. پیش از اجرای این قوانین انجام چنین اموری مستلزم صرف زمان زیاد و توقف در فرآیند نبود ولی در شرایط وضع شده طی ماه های اخیر، مواردی پیش آمد که بیش از ۶ ماه زمان صرف امور اداری و اجرایی آن شده است. به بیان دیگر خود تحریمی ناشی از وضع برخی قوانین، مقررات و بخشنامه هایی که طی ماه های اخیر دستخوش تغییر بوده اند به جای اینکه تسهیل کننده امور باشند، به نوعی کار را برای فعالان صنعت پیچیده تر کرده است،که برخی توقفات پروژه ها و تاخیر در اجرای تعهدات شرکت ها متاثر از این قوانین نیز می باشند.

2

تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۲
شناسه مطلب : 22959
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی