پیش بینی پتانسیل های خوب معدنی در دو ناحیه کرمان و ایران مرکزی/ درخواست گل گهر برای اکتشاف در استان سیستان و بلوچستان
گل گهر در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید درخواست های لازم در جهت اکتشاف در استان سیستان و بلوچستان را نیز داده است.

به گزارش  چیلان ، ناصر تقی زاده مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و اهمیت ایشان به مقوله معدن که حتی بایستی جایگزین نفت در کشور شود، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در حال حاضر در چندین استان کشور مشغول به انجام عملیات اکتشافی است.

وی افزود: استان کرمان (محدوده گل‌گهر و بین معادن کنونی) و محدوده ایران مرکزی بیش از سایر مکان‌ها مورد توجه گل گهر قرار دارند. زیرا با توجه به آنومالی‌های ثبت شده در اکتشافات گذشته و کنونی، به‌نظر می‌رسد پتانسیل‌های بسیاری در این دو ناحیه وجود داشته باشد. شرکت گل‌گهر در دو محدوده یاد شده به‌صورت فعال برای عملیات اکتشافی حضور دارد که با نتایج مثبتی همراه بوده است. همچنین در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید درخواست های لازم در جهت اکتشاف در استان سیستان و بلوچستان را نیز داده ایم.

مدیر عامل گل گهر ادامه داد: در قدم اول عملیات حفاری اکتشافی در محدوده بین معادن منطقه گل‌گهر از نیمه سال ۹۷ شروع شد و در طی آن تعداد ۵۵ گمانه اکتشافی حفاری و اطلاعات مربوط به آن ثبت و بررسی شده است. در این منطقه چندین آنومالی شامل ۱۱، ۷ و ۱۲ مورد اکتشاف قرار گرفته‌اند که متراژ کل حفاری ۲۷ هزار و ۷۰۰ متر و مقدار ذخیره اثبات شده ۱۶۰ میلیون تن تخمین زده می‌شود و این نتیجه موجب خوشحالی جدی شده است زیرا که طبیعتا تمامی زیرساخت های لازم به منظور برداشت سنگ اهن در منطقه وجود دارد.

تقی زاده ادامه داد: با توجه به حجم پروژه ها و طرح ها که گل گهر را به سرامد شرکت های معدنی و صنعتی تبدیل می کند و بایستی افقی حداقل ۴۰-۵۰ ساله را طراحی کنیم و همین موجب شده است که بطور مثال در جنوب بم و جنوب خراسان رضوی و کویر مرکزی و پهنه های بهرام گور اقدامات جدی اکتشافات را انجام بدهیم.

این مقام مسئول که در حال حاضر مدیر عامل مجموعه ای است دارای بیشترین ذخیره سنگ آهن در خاورمیانه می باشد؛ با ابراز رضایت از نتیجه اکتشافات به ویژه در بخش ایران مرکزی بیان کرد محدود این اکتشافات درهجده کیلومتری راه اهن می باشد و در زمان انتقال اب خلیج فارس خط انتقال از ۳۰ کیلومتری همان محدوده عبور می کند و تمامی این مزیت ها با پشتکاری مجدانه و برنامه ریزی و رایزنی های خاص بوجود امده است که تمامی امتیازات متعلق به گل گهر شده است.

تقی زاده تاکید کرد:  محدوده اکتشافی با تکمیل اطلاعات می تواند نوید بخش یک تحول باشد. با توجه به نتایج بدست آمده انتظار ذخایر قابل توجه سنگ آهن در منطقه می رود.

وی ادامه داد: با انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی (مغناطیس سنجی) در محدوده اسکمبیلو واقع در ایران مرکزی در محدوده‌ای به مسافت ۳۲۸ کیلومتر مربع آنومالی‌هایی از سنگ آهن (۱۲ آنومالی) در این محدوده جهت انجام حفاری‌های اکتشافی در نظر گرفته شد. عملیات حفاری از دهم اسفند سال گذشته در این محدوده آغاز شده که تا کنون ۱۲ هزار و۳۵۰ متر حفاری مغزه‌ای در قالب ۲۴ گمانه با هدف اکتشاف سنگ آهن انجام شده است. نتایج حاصل از حفاری در مناطق مذکور نشان داد که آنومالی‌های  , B2  B4 از پتانسیل لازم جهت انجام حفاری‌های تکمیلی برخوردار هستند.

محدوده B2: در این محدوده ۵ هزار و ۴۷۰ متر حفاری در قالب ۷ گمانه انجام شده است که ضخامت تقریبی زون کانه‌دار در این محدوده‌ها بالغ بر ۲۰۰ متر تخمین زده می‌شود. زون کانه‌دار در یکی از گمانه ها ضخامت ۲۵۶ متر دارد. عمق زون کانه‌دار از ۳۱۴ تا ۶۰۰ متری از سطح زمین است. حفاریهای تکمیلی در این آنومالی در حال انجام است.

آنومالی B4: در این محدوده ۳ هزار و ۷۲۴ متر حفاری در قالب ۹ گمانه انجام شده است. ضخامت متوسط زون کانه‌دار در این آنومالی ۶۵ متر است. همچنین زون کانه‌دار در عمق ۱۰۰ متری از سطح زمین قرار دارد. حفاری‌های تکمیلی جهت تعیین هندسه دقیق زون کانه‌دار در حال انجام هستند.

2

تاریخ انتشار : ۶ بهمن ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۶
شناسه مطلب : 23708
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی