مشکلات کوره بلند ذوب آهن بعد از خارج شدن کارشناسان شوروى از ایران/ حل مشکلات کوره بلند در دوران دفاع مقدس
مجتبی فردیار، پیشکسوت فولاد در یادداشتی به چیلان ضمن بیان یک خاطره به مشکلات کوره بلند ذوب آهن بعد از خروج کارشناسان شوروی از ایران پرداخته است.

در طول فعالیت حرفه ای خود طرح هایی برای توسعه صنعت فولاد کشور عزیزمان داشتم که برخی از آنها به این ترتیب است: طراحى و باز سازى تجهیزات اصلى کارخانه طلاى آقدره، طراحى و ساخت اولین شافت اکتشافى استخراجى معادن سرب و روى در ایران، بازسازى دستگاه بارگیرى کوره بلند براى اولین بار در دنیا با صرفه جویى ارزى به میزان یک میلیون دلار، اعلام آمادگى براى ساخت کوره بلند شماره ٣ کارخانه ذوب آهن اصفهان، پیشنهاد تعویض دستگاه با گیرى کوره بلند از سیستم با زنگ به سیستم بدون زنگ و ساخت کارخانه ها و تولید فروآلیاژها براى اولین بار در ایران.

یک نمونه فعالیت دیگر اینجانب، حل مشکلات کوره بلند بعد از خارج شدن کارشناسان شوروى از ایران است.

شوروى در دوران دفاع مقدس، کارشناسانش را به بهانه نبودن امنیت از ایران خارج نمود. در آن سال برای اولین بار تعمیرات اساسى درجه یک کوره بلند شماره دو باید اجراء می شد. تعهدات کشور شوروى براى تعمیرات اساسى کوره بلند به شرح زیر بود.

الف-تأمین تجهیزات بارگیرى و ورق هاى بدنه کوره بلند شماره ٢

ب-تهیه طرح ها و روش هاى اجراى تعمیرات اساسى کوره بلند (پُر تعمیرات )

ج-تهیه طرح پروژه تخلیه چدن راکد کف کوره بلند

براى برون رفت از مشکلات ایجاد شده با خارج شدن کارشناسان شوروى از ایران با توجه به اینکه من مسئول تعمیرات اساسى و بازسازى کوره هاى بلند بودم، مدیر عامل کارخانه ذوب آهن اصفهان، مهندس شهیدى با من جلسه اى تشکیل داد. من براى برون رفت از مشکلات اعلام نمودم با مطالعاتى که من دارم متعهد مى کنم که ردیف هاى( ب و ج ) را مطابق با آخرین شرایط فنى تکنولوژیکى و استانداردها انجام دهم. در مورد تأمین ردیف (الف) پیشنهاد مى گردد دفتر سفارشات کارخانه براى خرید با کشورهاى بلوک شرق که تجهیزات کارخانه هاى ذوب آهن آنها مطابق تجهیزات کشور شوروى است اقدام نماید.

قرارداد خرید تجهیزات بارگیرى و ورق هاى بدنه کوره بلند با کشور یوگسلاوى منعقد گردید. مدیریت کارخانه براى اطمینان از توانمندى ساخت سفارشات من را همراه کارشناسان دفتر سفارشات به کشور یوگسلاوى اعزام نمود. اینجانب ضمن تأئید توانمندى کشور یوگسلاوى باتوجه به اینکه قطعاتى از سفارشات (معادل ۶۵٠/٠٠٠ دلار) در ایران بابل ساخت بود از سفارشات کسر گردید. معادل قیمت کسر شده تجهیزات مورد نیاز به سفارش ها افزون گردید.

2

تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۴
شناسه مطلب : 25839
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی