روان سازی معاملات تهاتری در قالب سامانه نیما جهت رونق تولید و صادرات
سید حسین احمدی مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در یادداشتی به چیلان یکی از موضوعاتی که موجب تقویت تولید در صنایع کشور به ویژه صنعت فولاد می شود را روان سازی معاملات تهاتری در قالب سامانه نیما دانست و گفت: باید از خودتحریمی و تکرر بخشنامه های موازی و دست و پاگیر خودداری نمود.

بهترین اقدام برای رونق تولید این است که همه ارکان بخش دولتی، بخش خصوصی، تشکل ها و دستگاه های نظارتی با تمام وجود دغدغه رهبری و سیاستمداران کشور را حس کنند که امروز دغدغه اصلی ما اشتغال و تولید است. بنابراین از خودتحریمی و تکرر بخشنامه های موازی و دست و پاگیر خودداری نمایند.

اکنون زمان آن رسیده که مقررات زدایی نماییم. برای نمونه علی رغم اینکه مجموع نیاز واحدهای فولادی چند هزار تن الکترود گرافیتی است اما به واسطه همین قوانین دست و پاگیر بسیاری از آنها در گمرکات کشور باقی مانده و سرعت ترخیص آنها روان نبوده و کند است. به طور میانگین به واسطه فرآیند ثبت سفارش و رفع تعهد ارزی زمان ترخیص آن چند هفته یا چند ماه زمان می برد که البته در چند وقت اخیر تا حدودی تسهیل شده است.

زمانی که صحبت از رونق تولید می شود، باید همه بپذیرند و ایمان پیدا کنند و به این باور برسند که صحبت ها در حد قول نباشد بلکه عملیاتی گردد. برای آنکه طبق طرح جامع فولاد به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ برسیم باید روند توسعه فولادسازی در بالادست و پایین دست سرعت یابد.

کما اینکه در بالادست یعنی توسعه واحدهای کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در سال های اخیر سرعت باورنکردنی داشتیم که البته در برهه ای جنگ گندله بود اما امروز که بحران گندله رفع شده، کمبود شدید کنسانتره مطرح است و دلیل این کمبود، سرمایه گذاری واحدهای معدنی در بحث فولاد است و علاوه بر این اکتشافات و زیرساخت های معدنی تقویت نشده است.

از این رو کسری سنگ آهن مشهود است و واحدهای کنسانتره را با چالش تامین سنگ مواجه می کند. لذا به نظر می رسد که باید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد توازن و تعادل به کمک انجمن فولاد بیاید و در کنار اعطای تسهیلات به معادن برای توسعه اکتشافات و زیرساخت ها، از صادرات بی رویه مواد خام جلوگیری نماید تا این مشکلات مرتفع گردد و در درجه اول تولید آسیب نبیند و به موازات آن صادرات نیز انجام شود. موضوع و مبحث دیگر این است که صنعت فولاد به واسطه وابستگی که به ارز دارد نیازمند مصرف ارز حاصل از صادرات خود است.

در ماه های اخیر به جهت تحریم، نقل و انتقال ارز حاصل از صادرات و خرید خارجی روز به روز سخت تر می شود. بنابراین بهترین راهکار برای حل این مشکل، استفاده از معاملات تهاتری است. اگرچه موضوع تهاتر در وزارت صمت و بانک مرکزی اعلام و مورد تایید است اما هنوز شفاف نبوده و مفاهیم اجرایی آن تعریف نشده است و نیاز است که انجمن فولاد با کمک وزارتخانه، مسئله روانسازی معاملات تهاتری را در قالب سامانه نیما دنبال نماید.

ظرفیت سازی های مناسبی در بخش آهن اسفنجی و گندله در کشور ایجاد شده و حتی در کنسانتره سازی نیز ظرفیت ها تا حدودی مناسب است اما چون بالادست آن خوراک و تامین سنگ آهن و تجهیز معادن است، لذا هنوز مشکلاتی وجود دارد. فولاد خراسان نیز امیدوار است کارخانه کنسانتره سازی خود را ظرف دو سال آینده به ثمر برساند تا مشکل تامین خوراک واحد گندله سازی رفع شود.

درخصوص الکترود گرافیتی نیز باید گفت تب و تاب قیمت این ماده به خاطر اتفاقاتی که در چین رخ داده فروکش کرده است و اگرچه قیمت ها پایین آمده و بهتر شده اما همچنان موجودی کارخانجات به خاطر مسائلی که مطرح شد، محدود است که در این بین مشکلات گمرکی و رفع تعهد ارزی مشکلات را چندین برابر کرده است و انتظار این است که در همین راستا خط سبز گمرکی برای الکترود ایجاد شود تا این ماده اولیه هیچگونه توقفی در گمرک نداشته باشد و با اخذ تعهد از واحدهای فولادی ظرف دو تا سه ماه رفع تعهد صورت پذیرد.

امیدوار هستیم با کمک شرکت های دانش بنیان ظرف سال های آینده نه تنها تولیدکننده الکترود گرافیتی باشیم بلکه قادر به تولید کک سوزنی به عنوان ماده اولیه تولید الکترود گرافیتی هم باشیم.

2

تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۱۳
شناسه مطلب : 27236
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی