در مجمع شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران چه گذشت؟/ افزایش تولید شرکت‌های واگذار شده از سوی ایمپاسکو
وجیه اله جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) در مجمع سالانه این شرکت اظهار داشت: ایمپاسکو برنامه افزایش تولید مواد معدنی با احیا و فعال‌سازی ۱۰۲۰معدن کوچک مقیاس و نیز توسعه و افزایش سرمایه‌گذاری و تولید با احداث ۲۵ کارخانه فرآوری در معادن کوچک مقیاس را طی سال جاری در دستور کار دارد. خداداد غریب پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز با بیان اینکه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، پایه‌گذار سبک جدیدی از واگذاری‌ها در قالب راهبری است، گفت: این شرکت در زمینه واگذاری طرح‌ها و مجتمع‌ها به بخش خصوصی عملکرد بسیار ارزنده‌ای داشته است و این روند نشان می‌دهد که مدل راهبری ایمیدرو موفقیت‌آمیز و کم‌نقص بوده است. وی افزود: این در حالی است که هر جا مدیریت و مالکیت شرکت‌ها نظیر المهدی، کشت و صنعت هفت تپه، گروه ملی فولاد، هپکو و غیره را به بخش خصوصی واگذار کردیم چندان موفق نبوده‌ایم. رشد تولید شرکت های واگذار شده از سوی ایمپاسکو، نویدبخش و امیدآفرین است.

به گزارش  چیلان ، وجیه اله جعفری در مجمع سالانه ایمپاسکو ضمن بیان این مطلب، گفت: با واگذاری شرکت های تابعه این شرکت در قالب راهبری، شاهد افزایش تولید در این شرکت ها بودیم. به عنوان مثال، در «واحد نخلک»، میزان تولید از ۱۸۰۰ تن در سال ۹۵ به ۸۰۰۰ تن و در واحد «فروکروم سبزوار»، تولید از ۸۰۰۰ تن به ۲۰ هزار تن در سال ۹۸ رسیده است.
وی افزود: خروج ۱۰۰ درصدی همه واحدهای ایمپاسکو از لیست آلاینده های زیست محیطی در سال ۹۸، از جمله دستاوردهای مهم این شرکت به شمار می رود. جعفری با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده این شرکت در سال ۹۸، گفت: نظارت بر ۶ مجتمع و ۱۱ طرح از سوی ایمیدرو، نظارت بر اشتغال ۷ هزار و ۶۰۰ نفر در مجتمع ها و شرکت های ایمیدرو، تلاش برای تحقق حق انتفاع به ارزش ۵۲ هزار میلیارد ریال و نظارت بر ۱۱ طرح ایمیدرو به ارزش ۹۹ هزار میلیارد ریال، نظارت بر استخراج حدود ۵۴ میلیون تن ماده معدنی، بخشی از این اقدامات است.
وی ادامه داد: انجام ۴۴ هزار متر حفاری اکتشافی، افزایش یک میلیارد و ۶۶ میلیون تن به ذخایر معدنی، جذب سرمایه گذار به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال، انعقاد ۸۸ فقره قرارداد و ابلاغیه به ارزش ۷ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال احیا و فعال سازی ۱۴۶ معدن کوچک مقیاس، تامین فاز نخست تجهیزات ایمنی معادن زیر زمینی و غیره از دیگر این فعالیت هاست.
برنامه های ایمپاسکو در سال ۹۹
مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با اشاره به برنامه این شرکت در سال ۹۹ برای دستیابی به جهش تولید، گفت: این شرکت برنامه افزایش تولید مواد معدنی با احیا و فعال سازی ۱۰۲۰معدن کوچک مقیاس و نیز توسعه و افزایش سرمایه گذاری و تولید با احداث ۲۵ کارخانه فرآوری در معادن کوچک مقیاس را طی سال جاری در دستور کار دارد.
وی افزود: بهره برداری از کارخانه فرآوری طلای هیرد، احداث کارخانه تولید آهک هیدراته کوه لار، انجام حدود ۴۴ هزار متر حفاری اکتشافی و دریافت ۵۲ هزار کیلومتر مربع پهنه و شروع مطالعه ۸۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع، صدور ۲ فقره گواهی اکتشاف و ۲ فقره گواهی کشف، افزایش تولید کنسانتره مجتمع نفلین سینیت کلیبر به ۱۰ هزار تن با اصلاح خط تولید فعلی و اجرای طرح ۴۰ هزار تنی فرآوری به روش تر و نیز افزایش تولید آنتیموان سفیدابه به ۱۰ تن شمش، از دیگر برنامه های امسال شرکت مذکور است.
تصویب صورت های مالی ایمپاسکو
در ادامه جلسه مجمع، برای دومین بار از تاریخ تاسیس، صورت های مالی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران منتهی به سال ۹۸، از سوی سازمان حسابرسی تایید شده و تصویب شد.

سخنان غریب‌پور در مجمع ایمپاسکو

خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داد: این سازمان، عملیات حفاری اکتشافی به وسعت یک میلیون متر را برای سال های آتی هدفگذاری کرده است

خداداد غریب پور در جلسه مجمع سالانه ایمپاسکو با بیان این مطلب اظهار داشت: اولویت کشور در حال حاضر، ایجاد اشتغال و ثروت آفرینی است و رفع ریشه ای این مشکلات، برداشتن گام های بزرگ است.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط پیش رو، ناچاریم نفت را از سبد صادراتی به حداقل برسانیم و بخش معدن می تواند جایگزین مناسبی برای صادرات نفت و دستیابی به این اهداف شود.
ضرورت جهش در اکتشاف، استخراج و فرآوری
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه برای تحقق جهش تولید در بخش معدن، باید گام های بزرگی برداریم، گفت: برای جهش تولید در این بخش، باید جهش اکتشاف و سرمایه گذاری (استخراج و فرآوری) صورت گیرد و در این روند، تولید حلقه آخر است.
وی افزود: با توجه به ظرفیت بالای شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان یکی از شرکت های بسیار معتبر دولتی، باید رویکرد جدیدی در حوزه اکتشاف، حفاری و بومی سازی این شرکت صورت گیرد.
غریب پور خاطرنشان کرد: از این رو، باید گلوگاه های این حوزه را از نظر تامین ماشین آلات، تامین ارز و حتی استفاده از پیمانکاران خارجی رفع کنیم. وی ادامه داد: از نظر تامین مالی، برای توسعه اکتشافات، محدودیتی نداریم.
اکتشاف زیر زمینی تا عمق ۲۰۱۰ متر
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه به شناسایی و اکتشاف معادن زیر زمینی ورود کرده ایم، گفت: در حال حاضر، تقریبا همه معادن روباز کشور شناسایی شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است. برخی از آنها نیز همچون چادرملو (تا ۴ سال دیگر) رو به اتمام است.
وی ادامه داد: از این رو، ورود ایمیدرو به اکتشافات عمقی و شناسایی معادن عمقی یک ضرورت است که خوشبختانه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، در این مسیر گام برداشته و در عمق ۲۰۱۰ متری اکتشاف کرده است و باید آن را توسعه داد.
ضرورت اصلاح هدفگذاری یک میلیارد دلاری بومی سازی
غریب پور با اشاره به اینکه هدفگذاری یک میلیارد دلاری برای بومی سازی در ایمیدرو صورت گرفته است، گفت: با توجه به جهت گیری و اتکای کشور به ظرفیت داخلی، باید این هدفگذاری در ایمیدرو و شرکت های تابعه اصلاح شود. وی افزود: با توجه به وجود ذخیره ۲ میلیارد تنی سنگ های تزئینی و استخراج ناچیز آن (۱۲ میلیون تن در سال) و در عین حال، امکان ایجاد اشتغال بالای این بخش، خانه معدن با استفاده از کارشناسان در حال تدوین طرحی برای صادرات این نوع سنگ هاست. ایمیدرو نیز در حال بررسی توسعه این بخش است و محدودیتی برای تامین اعتبار مورد نیاز آن نداریم.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان به عنوان یک نهاد حاکمیتی وظیفه سیاستگذاری دارد، خاطرنشان کرد: واگذاری شرکت های زرشوران، تیتانیوم کهنوج و کک سازی اروند به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، در این راستا انجام شده است.
وی ادامه داد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به دلیل برخورداری از ظرفیت فنی، دانشی و اجرایی، انجام طرح های توسعه، راهبری و حتی اکتشافات را ادامه دهد و ایمیدرو به عنوان ستاد نیز امور ساماندهی، برنامه ریزی و اجرا در بخش معدن و صنایع معدنی را انجام می دهد.
ایمپاسکو پایه گذار سبک جدیدی از واگذاری ها در قالب راهبری است
غریب پور با بیان اینکه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو)، پایه گذار سبک جدیدی از واگذاری ها در قالب راهبری است، گفت: این شرکت در زمینه واگذاری طرح ها و مجتمع ها به بخش خصوصی عملکرد بسیار ارزنده ای داشته است و این روند نشان می دهد که مدل راهبری ایمیدرو موفقیت آمیز و کم نقص بوده است.
وی افزود: این در حالی است که هر جا مدیریت و مالکیت شرکت ها نظیر المهدی، کشت و صنعت، گروه ملی فولاد، هپکو و غیره را به بخش خصوصی واگذار کردیم چندان موفق نبوده ایم.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه رشد تولید شرکت های واگذار شده از سوی ایمپاسکو، نویدبخش و امیدآفرین است، گفت: نظارت پس از واگذاری برای افزایش سرعت انجام کار و دستیابی به اهداف، ضروری است تا هر جا مشکلاتی نظیر فنی، تامین مالی و بازاریابی وجود داشته باشد، نسبت به رفع آنها اقدام شود.

2

تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ماه ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۲
شناسه مطلب : 32565
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی