مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در گفت‌وگو با چیلان:تأمین پایدار مواد اولیه، مشکل جدی فولادسازان است/ دستورالعمل‌های غیرکارشناسی، صادرات فولاد را زمین‌گیر کرد/ کاهش صادرات فولاد، تورم‌زا است
دکتر کسری غفوری، مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در گفت‌وگو با چیلان اظهار داشت: جدی ترین مشکلی که این روزها فولادسازان با آن دست به گریبان هستند، تأمین پایدار مواد اولیه است. از ۱.۵ میلیون کنسانتره‌ای که بنا به سهمیه‌بندی معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت قرار بوده از منطقه سنگان به مجتمع فولاد خراسان تخصیص داده شود، در ۴ ماه نخست امسال، کمتر از ۱۰۰ هزار تن تخصیص داده شده که تداوم این روند، هزینه تمام‌شده این مجتمع را بالا می‌برد.

دکتر غفوری در مورد چالش تأمین مواد اولیه فولادسازان به خبرنگار  چیلان  گفت: فولاد خراسان به‌عنوان یکی از شرکت های بزرگ فولادی کشور، با مشکل تأمین کنسانتره و گندله روبرو است. در چهار ماهه نخست سال جاری، شرکت تأمین‌کننده کنسانتره در منطقه سنگان، حاضر نشده بنا به سهمیه تعیین‌شده از سوی وزارت صمت کنسانتره موردنیاز ما را تحویل دهد و مجبور بوده‌ایم با قیمت‌های بالاتر کنسانتره موردنیاز خود را از استان‌های یزد، کرمان، همدان و کردستان تأمین کنیم.

از مشکل حمل تا انتظار معدن‌داران برای افزایش قیمت‌ها

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان عنوان کرد: همان‌طور که می‌دانید مشکل حمل بار، یک مشکل جدی است و رانندگان دنبال قیمت‌های بالاتر حمل مواد اولیه هستند. در چنین شرایطی ما مجبور بوده‌ایم از استان‌های دوردست، کنسانتره خود را تأمین کنیم که این امر موجب افزایش بهای تمام‌شده تولیدات ما شده است.

کسری غفوری افزود: علاوه بر این، با مباحث غیرسازنده‌ای که حول افزایش ضرایب قیمتی زنجیره فولاد شکل گرفت، معدن‌داران چندماه منتظر افزایش قیمت‌ها بودند که این امر افزایش هزینه‌ها را درپی داشت و عملاً به ضرر تولید تمام شد.

وی ادامه داد: بحث‌ها حول افزایش ضرایب قیمتی زنجیره فولاد در حالی صورت گرفت که از ابتدا مشخص بود هرگونه افزایش قیمت کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی به تورم شدید قیمت فولاد منجر می‌شود که این مسئله مخالف سیاست‌های نظام است. همین موضوع در کنار ابطال معاملات در بورس کالا که به دلیل اصرار بر کنترل قیمت‌ها صورت گرفت، باعث التهاب در بازار فولاد شد.

دستورالعمل‌هایی که صادرات فولاد را زمین‌گیر کرد

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در مورد شرایط صادرات فولاد در سال جاری گفت: متأسفانه‌های دستورالعمل‌هایی که از طرف وزارت صمت در حوزه صادرات فولاد صادر شد، باعث زمین گیر شدن فولادسازان از جمله فولاد خراسان در این حوزه گردید و صادرات فولاد در سه ماهه نخست سال، کاهش شدیدی را تجربه کرد.

دکتر غفوری عنوان کرد: بعد از این‌که با دستورالعمل‌های غیرکارشناسی، صادرات فولاد شرکت‌ها روند نزولی عجیبی را تجربه کرد، جلسه‌ای با مسئولان برگزار شد و مجتمع فولاد خراسان این مجوز را دریافت کرد که در سال جاری ۱۰ درصد بیش از سال گذشته صادرات فولاد داشته باشد.

کاهش صادرات فولاد، تورم‌زا است

وی با اشاره به شرایط اقتصاد کشور خاطرنشان ساخت: در شرایطی که کشور به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی نیاز دارد، باید شرایط صادرات فولاد تسهیل شود تا از این طریق ارز وارد کشور شود و بازار ارز به ثبات برسد. شرکت‌های فولادی در کنار پتروشیمی‌ها، بیشترین نقش را در ورود ارز به کشور دارند و در جلسه مدیران فولادی و پتروشیمی‌های بزرگ کشور با رئیس جمهور نیز همگان به این موضوع اذعان کردند و حتی جناب رئیس جمهور عنوان کرد که صنعت فولاد یک گام از صنعت پتروشیمی جلوتر است. باید تاکید کنیم که تشویق صادرات، یک سیاست ضدتورمی است و ایجاد محدودیت برای صادرات فولاد، عملاً تورم‌زا است.

رکوردشکنی در فصل کرونا

دکتر کسری غفوری در مورد شرایط تولید این مجتمع در دوران همه‌گیری کرونا گفت: علی‌رغم این‌که مجتمع فولاد خراسان در ۲۳ روز ابتدایی سال جاری به دلیل وضعیت قرمزِ شیوع کرونا در استان خراسان رضوی مجبور به تعطیلی و توقف تولید شد، اما در فصل بهار رکورد تولید را هم در تولید گندله و هم فولادسازی شکستیم و فروش مجتمع در سه ماهه نخست سال جاری به ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید. بر همین اساس و با وجود تحریم و بحران کرونا، پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری همه اهداف خود را محقق کنیم و در کنار رشد فروش داخلی، صادرات را نیز ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دهیم.

2

تاریخ انتشار : ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۵
شناسه مطلب : 32775
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی