«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب و خبر بد هفته/ گزارش مهم هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، رکوردشکنی تولید شش‌ماهه در فولاد خوزستان با تولید حدود 2 میلیون تولید فولاد میانی در این شرکت بود. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، رکوردشکنی تولید شش ماهه در شرکت فولاد خوزستان (نماد بورسی فخوز) بود. تولید فولاد میانی (بیلت و بلوم و اسلب) در فولاد خوزستان در شش ماهه نخست امسال از یک میلیون و ۹۷۶ هزار تُن عبور کرد.  رکورد جدید فولاد خوزستان، ۶۷ هزار تُن بیش از رکورد پیشین شش‌ماهه این شرکت در سال ۹۷ است.

مدیرعامل فولاد خوزستان با اعلام این خبر گریزی هم به رکوردهای پیشین فخوز زد و اظهار داشت: در سه ماهه نخست امسال با تولید یک میلیون و ۲۴ هزار تُن شمش، رکورد جدیدی در فصل بهار به دست آمد. از طرفی در چهار نوبت رکورد تولید ماهانه در فروردین و خرداد ماه و رکورد تولید روزانه در چهاردهم فروردین و بیست و چهارم اردیبهشت ارتقا یافت.

بیشتر بخوانید: رکورد تولید شش ماهه فولاد خوزستان شکسته شد

شرکت فولاد هرمزگان (نماد فرابورسی هرمز) نیز در شهریور ماه موفق به ثبت رکورد تولید ماهیانه به میزان ۱۳۷،۳۹۱ تن شد. رکورد ماهیانه قبلی این شرکت در خرداد ماه ۹۷ و به میزان ۱۳۵،۶۹۹ تن محقق شده بود.

بیشتر بخوانید: رکورد تولید ماهیانه در فولاد هرمزگان شکسته شد

خبر بد هفته

خبر بد هفته گذشته، عدم بازگشت بورس به ریل رونق با گذشت یک ماه و نیم انتظار تقریباً کابوس‌وار سهامداران بود که سهامداران شرکت‌های فولادی نیز از این روند تأثیر پذیرفته‌اند. در هفته گذشته بازدهی اکثر نمادهای فولادی چنگی به دل نمی‌زد و به عنوان مثال، میزان تغییر هفتگی قیمت سهام ذوب آهن اصفهان به منفی ۱۵.۸ درصد، فولاد خوزستان به منفی ۱۲.۲ درصد و فولاد مبارکه به منفی ۳.۳ درصد رسید.

سهامداران مدت‌ها است که منتظر بازگشت حرکت صعودی بورس هستند اما علی‌رغم وعده حمایت از طرف نهادهای دست‌اندرکار و شرکت‌های حقوقی بازار سرمایه هنوز شاهد تحرک مثبت بازار بورس نیستیم. بازار بورس در هفته گذشته نیز در فاز وحشت قرار داشت و این امر باعث شد تا بسیاری از سهامداران همچنان شاهد کاهش ارزش پرتفوی خود باشند.

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید ارفع دانست. گرچه اکثر نمادهای بازار سرمایه، همچنان درگیر ریزشی هستند که از اواسط مرداد تاکنون ادامه دارد، اما در هفته گذشته، نماد ارفع معاملات خوبی را تجربه کرد. نماد ارفع در هفته گذشته، بازدهی قابل قبول ۱۴.۷ درصدی را تجربه کرد و از میان نمادهای فولادی، بیشترین بازدهی مربوط به سهام شرکت آهن و فولاد ارفع بود.

عرضه‌های فولاد بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۳۰۱ هزار و ۹ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات فولادی در بورس کالا در هفته گذشته ۳۱۶۱ میلیارد تومان بود.

فولاد خوزستان در هفته گذشته از محل فروش شمش و اسلب در بورس کالا، درآمد ۶۸۶ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

گزارش مهم هفته

گزارش مهم هفته گذشته، توسط انجمن جهانی فولاد منتشر شد که حاکی از رشد ۱۱.۳ درصدی تولید فولاد خام ایران در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به دور مشابه سال قبل و رشد ۱۴.۶درصدی تولید فولاد خام ایران در ماه اوت سال ۲۰۲۰ نسبت به ماه اوت سال سال گذشته میلادی بود.

در هشت ماه سال جاری میلادی، آسیا رشد منفی ۷ دهم درصد، اتحادیه اروپا منفی ۱۸٫۶ درصد، کشورهای مستقل مشترک المنافع منفی ۴٫۵ درصد، آمریکای شمالی منفی ۱۹ درصد، آمریکای جنوبی منفی ۱۵٫۲ درصد، ‌خاورمیانه منفی ۱٫۴ درصد، آفریقا منفی ۱۸٫۶ درصد و اقیانوسیه منفی ۱٫۷درصد را در تولید فولاد خام پشت سرگذاشتند.

مجموع تولید فولاد خام جهان در این مدت به .۱۱۸٫۷میلیون تن رسید که به طور متوسط ۴٫۵ درصد کمتر از تولید هشت ماه نخست سال ۲۰۱۹ است. چین اما بین بزرگان فولاد با تولید ۶۸۸٫۸ میلیون تن فولاد، توانست رشد ۳٫۷ درصدی را به دست آورد.

2

تاریخ انتشار : ۵ مهر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۳
شناسه مطلب : 32930
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی