«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب هفته/ رأی هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، افتتاح طرح انتقال آب خلیج فارس به شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در استان کرمان بود. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، افتتاح فاز نخست طرح انتقال آب خلیج فارس به صنایع مهم معدنی کشور در دو استان کرمان و یزد بود. در گام نخست، آب شیرین‌شده خلیج فارس به تأسیسات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در سیرجان رسید.

جمشید ملارحمان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در پیامی به مناسبت افتتاح فاز نخست این طرح نوشت: «طرح انتقال آب خلیج‌فارس به صنایع جنوب شرق کشور از پروژه‌های بزرگ آبرسانی کشور محسوب می‌شود که از سال ۹۵ در سه قطعه در مرحله اجرا قرار گرفته و آب گل‌گهر در سیرجان، مس در سرچشمه رفسنجان و چادرملو در یزد را تامین می‌کند و با اجرای این طرح، شیرین‌سازی آب دریا در کنار خلیج‌فارس انجام می‌شود و آب برای مصرف صنایع استان‌های یزد و کرمان تأمین می‌شود که اجرایی شدن تامین آب از دریاهای آزاد توسط شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی، گامی نو و عملی برای استقلال آبی بخش معدن از منابع زیرزمینی و حفظ محیط زیست می‌باشد».

مدیرعامل گل گهر در ادامه نوشته است: «ابرپروژه انتقال آب خلیج‌فارس به نواحی مرکزی ایران و به ویژه منطقه عظیم معدنی و صنعتی گل گهر، آرزویی چند ساله بود که در دولت تدبیر و امید به همت مسئولان و همراهی بخش خصوصی اجرایی شد و به یاری خداوند سرانجام در سال جهش تولید و همزمان با هفته دفاع مقدس شاهد ورود اولین پمپاژ آب خلیج فارس به مخزن ۴۵ هزار مترمکعبی گل گهر به عنوان مقصد نخست پروژه انتقال آب هستیم».

محمد جواد فدایی، استاندار کرمان در مورد این طرح انتقال آب گفت: برای اجرای این طرح بزرگ ملی بیش از ۲۵۰ میلیون یورو و ۸ هزار میلیارد تومان از اعتبارات معدنی و صنعتی استان و کشور هزینه شده است که در مراحل دوم و سوم این طرح به مس سرچشمه در رفسنجان و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در استان یزد خواهد رسید.

گفتنی است این طرح بزرگ انتقال آب، ۲۴ مهر بدست رئیس جمهوری به صورت رسمی افتتاح می‌شود و این خط سالانه ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب را با ۱۱ ایستگاه پمپاژ به استان کرمان منتقل می‌کند.

بهترین نماد فولادی هفته

هفته گذشته، در مجموع هفته بسیار بدی برای سهامداران بود و تمام نمادهای فولادی در هفته گذشته بازدهی منفی داشتند. با این حال، شاید بتوان بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را فولاژ نامید چرا که با افت هفتگی ۲.۳ درصدی، کمترین میزان کاهش قیمت سهام در بین نمادهای فولادی را تجربه کرد.

عرضه‌های فولاد بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۴۰۲ هزار و ۸۰۸ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات فولادی در بورس کالا در هفته گذشته ۴۷۶۴ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه اصفهان در هفته گذشته از محل محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۱۶۵۲ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

رأی هفته

رأی مهم هفته گذشته را باید رأی اعتماد مجلس به علیرضا رزم‌حسینی برای تصدی وزارت صمت دانست. با این رأی اعتماد، بالاخره پس از ۴ ماه و نیم، این وزارتخانه کلیدی از بلاتکلیفی درآمد و صاحب وزیر شد.

جلسه بررسی برنامه‌ها و صلاحیت علیرضا رزم‌حسینی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت صبح روز سه شنبه هشتم مهر در صحن علنی مجلس برگزار شد و نمایندگان با ۱۷۵ رأی موافق، ۸۰ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع به علیرضا رزم‌حسینی، رای اعتماد دادند.

مجلس پیش از این به حسین مدرس خیابانی برای تصدی این وزارتخانه رأی اعتماد نداده بود و از ۲۲ اردیبهشت سال جاری تا روز هشتم مهرماه، این وزارتخانه با سرپرست اداره می‌شد.

2

تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۲
شناسه مطلب : 33004
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی